Výročie použitia označenia Type-R oslávila Honda uvedením piatej generácie ostrého hothatchu. Vedeli ste však kde bolo toto označenie použité prvýkrát a prečo? V roku 1965 na mexickej trati Formuly 1 po prvýkrát vyhralo veľkú cenu auto z rúk japonských inžinierov. Bolo odeté do bielej farby s červeným symbolom slnka, ktorý bol prebratý z národnej vlajky Japonska.
Asi si to už spájate dohromady a prišli ste na to, že presne tieto farby si udržiavajú športovo ladené autá Hondy s označením Type-R. Úplne prvým modelom v bielej farbe označovanej Championship White bola Honda NSX. Vyrábala sa síce od roku 1990, no verzia Type-R, s ktorou schudla táto stíhačka 120 kilogramov prišla až v roku 1992. Bola vytvorená ako pocta autám z Formuly 1 a mala pár výrazných zmien.
Ako dobrý základ na chudnutie inžinieri zvolili vyhodenie elektricky ovládaných sedačiek. Tie nahradili odľahčenými Recarami. Interiér mal komplet červené čalúnenie a na kapote sa vynímalo logo s červeným pozadím. Vďaka nemu sa dala rozpoznať klasická NSX od Type-R. Inak mali identický trojlitrový motor V6 umiestnený naprieč v strede s výkonom 201 kW čiže 274 koní.
Žiadne turbo, len variabilné časovanie ventilov systému VTEC. Stretli ste ju už niekde? Nám sa to párkrát podarilo (teda nie konkrétne Type-R, ale aspoň NSX) a ruky japonských mechanikov sú naozaj zlaté. Je to krásny kus auta bez zbytočných zásahov elektroniky s poriadnym zvukom motora.
V dnešnej dobe miliónov káblov, či kamier na všetky smery je fajn zážitok stretnúť starú, kovovú klasiku. Aj keď moderná doba, či trendy na trhu sú niekedy v konečnom dôsledku na niečo dobré. Doslova donútili značku vytvoriť opäť model NSX s hybridným pohonom a uviesť auto na trh 10 rokov po ukončení výroby predchodcu. Škoda len, že kusov na svete je žalostne málo a tak sa dalo auto zatiaľ vidieť len na autosalónoch, vrátane toho nášho skromného v Bratislave.