Akiste ste nedávno zaregistrovali, že BMW inovovalo model X5 aj X6. Bola teda len otázka času, kedy vyrukuje s novinkami aj pre modely X5 M Competition a X6 M Competition. Tu sa stala jedna zásadná vec a za ponuky sa vytratili základné verzie, čiže oba sú už dostupné iba ako Competition. Táto výkonnejšia verzia si zachováva síce svoj výkon, ale motor má trochu iné naladenie a zaujímavým faktom je aj to, že sa celkom drasticky zmenil dizajn.
Najimidžovejšie a najbrutálnejšie X5 a X6 prinášajú radikálny dizajn, ktorý môžeme vidieť aj na unikátnom BMW XM. Je to z dôvodu, že chce automobilka zo špeciality pre M divíziu vytiahnuť čo najviac. Preto má X5M Competition a X6 M Competition menšiu prednú masku, čiže menšie ľadvinky, tak ako si mnohí prijali. Predpoklad, že by tieto modely mohli mať obdobu masky na M3 a M4 na radosť niektorých jedincov neprešiel do reality. Úplne nové sú aj úzke svetlomety, ktoré už nemajú laserové lúče. Vývoj adaptívnych LEDiek sa dostal tak ďaleko, že nie je nutné experimentovať s inými technológiami a zvyšovať cenu komponentov. Nové a ostro rezané sú aj nárazníky na X5 M Competition aj X6 M Competition. Platí to nielen o prednej časti, ale aj o zadnej. Vzadu sú znova iné svetlá, ktoré, čuduj sa svete, evokujú práve model BMW XM ale iba pri X5, X6 ostáva takmer rovnaká. Zboku toho veľa nepribudlo, najviac vidno nový strešný spojler pre tradičnejšiu karosériu a tiež vidno sadu diskov s priemerom 21 palcov vpredu a 22 palcov vzadu. Tie sú na aute štandardne. Vzorkovník farieb obohatili nové farby, medzi ktorými najviac žiari zelená Isle of Man, ktorú už odieva BMW M3. Takisto pribudla sivá Brooklyn a sivá Matná Frozen Pure Grey, ktorú zase vytiahlo BMW zo sekcie Individual.
Do interiéru sa napríklad nasťahovali aj nové sedadlá s podsvieteným logom pod opierkou hlavy, ale to nie je tá najväčšia zmena. Neprišla ani zmena vo forme výmeny radiacej páky za malý prepínač a tým najväčším a najzásadnejším prvkom je displejová plocha na prístrojovej doske. Je spojená spoločným krycím sklom zaobleným k vodičovi a pred vodičom je štandardne 12,3 palcový zobrazovací aparát, ktorý je doplnený dotykovou obrazovkou v strede s uhlopriečkou 14,9 palca. Systém využíva najnovšiu generáciu iDrive s číslom 8 a ovláda sa dotykom, hlasom, gestami, ale najmä, čo treba zdôrazniť, kolieskom. Áno, iDrive 8 je stále kompatibilný s týmto ovládacím prvkom, aj keď ho v malých modeloch automobilka postupne vypúšťa. Novinkou v ovládaní je aj použitie nových pádiel pod volantom. Tým sa dajú radiť rýchlosti, čo sa dá predpokladať, ale sú z karbónu. Vlastne sú podobné ako v ostatných modeloch, znova.
Tlačidlami a pádielkami, pedálmi a volantom ovláda vodič všetky vlastnosti vozidla. Ovláda aj tradičný motor V8 s objemom 4,4 litra, ktorý dopujú dve turbá. Ten má nové zvody, nové hriadele, nové všetko, ale hlavne má mild hybridný doplnok. Ten pracuje s napätím 48 V a využíva elektromotor, ktorý disponuje výkonom 9 kW (12 k) a krútiaci moment 200 Nm. Má za úlohu zabezpečiť lepšie zrýchlenie a nižšiu spotrebu. Pridáva sa tak ku motoru, ktorého celkový výkon je 460 kW (625 k) a krútiaci moment vrcholí hodnotou celkových 750 Nm. Keď som testoval X5 M Competition pár rokov dozadu, tak bolo zrýchlenie v tabuľkách na stovku za 3,8 sekundy. To je naozaj krklámajúci dynamický parameter. Teraz, po pridaní mild hybridu, je v tabuľkách 3,9 sekundy, tak si nie som istý, čo si mám myslieť. Zrýchlenie je asi lepšie pružné a má lepší nástup ako doposiaľ. To, čo sa však zmenilo, je spotreba. Dosahuje 12,9 až 13,1 litra, čo predstavuje zníženie o zruba dve až tri deci. Deci z prechodov to teda už žrac nebude. Po sprostom vtípku pokračujem ďalej. Štandardom pre model bude výfukový systém od divízie M, čo je celkom logické a bude okorenený adekvátnym s soundtrackom. Otázka je ako na tom bude ostreľovanie a chovanie po využití mild hybridného doplnku, ale asi to už nebude výrazná zmena, keďže filter pevných častíc malo BMW X5 M Competition už počas môjho testu.
A ku týmto modelom, ktoré sa zmenili vlastne porovnateľne prichádza aj správa o cenách. Už sú známe aj tie na Slovensku. Ak teda beriete hypotéku, tak si nemusíte kupovať len dvojizbák vo Vrakuni. V byte sa jazdiť nedá v aute sa spať dá. Aj keď v ňom nie je sprcha. Základná cena BMW X5 M Competition je 147 500 € a za X6 M Competition zaplatíte 150 500 €. Sú to ceny základné, opakujem, lebo sa dajú navýšiť ešte o slušných štyridsaťtisíc smerom nahor po zvolení tej správnej výbavy.