Ráno bolo ťažké, po troch hodinách spánku vyrážam do Hlavného mesta, do Mekky slovenského biznisu, ako tomu hovorí jeden trochu starší a omnoho skúsenejší kolega. Prichádzam o pol tretej, dvadsaťminutový šlofík v oranžovom SUV-kupé a môžeme vyraziť do centra biznisu vedľajšieho štátu, odkiaľ lieta viac lietadiel ako z Letiska Milana Rastislava Štefánika. Práškovačom predsa nepoletíme.
V lietadle som nebol poriadne dlho, naposledy asi v roku 2019, áno v októbri, rok a pol dozadu. Mám poriadny respirátor a všetky predpoklady prežiť to. Pohľad do budúcna hovorí o CUPRA Driving Experience. A čo to je? Ešte neviem presne, nechám sa prekvapiť. Viem však, že na letisku by ma mal čakať krátky Leon s 221 kW (300 k). Bližšie netuším.
Po dvoch hodinách letu do BCN lietadlo dosadlo. Pilot to dal ako kráľ a pristátie nesprevádzalo žiadne trhnutie. Ale ani potlesk. Toto je bežná linka, aj keď do trochu dovolenkovejšej destinácie. Toto lietadlo nie je plné ľudí v kraťasoch, tielkach a sandáloch s ponožkami. Urýchlený presun na parkovisko a vidím celú flotilu vozidiel s logom CUPRA. A jedno z nich je moje. To, ktoré ma evidenčné číslo 6888 a tri písmená.
Modrá matná a čierny interiér sú super kombinácia. Ku tejto farbe sa dokonale hodia devätnásťpalové zliatinové disky s medenými plochami. Dobre, nie sú úplne medené, majú len taký odtieň. Veď keby boli priamo medené, tak by zoxidovali a nakoniec by skončili s jemne zelenou farbou ako niektoré strechy v Kremnici.
Prvá etapa jazdy vedie na okruh v kopcoch nad Barcelonou. Väčšina je po diaľnici, aj preto viem, že s týmto hothatchom sa dá jazdiť aj pod 8 litrov. Zatiaľ nemám odvahu na šialené skúšanie toho, čo dokáže auto a moja peňaženka pri strete s miestnými poriadkovými zložkami. Ale tiež musím konštatovať, že v základnom cestnom nastavení je Leon s logom CUPRA naozaj príjemným autom. Ani príliš mäkkým, ani príliš tvrdým. Tak akurát. Samozrejme, mimo režimu Normal dáva trochu viac cítiť, čo sa deje pod kolesami, to je logické.
Prichádzam. Dobre, neprichádzam, zablúdil som, ale na trasu, ktorú by mohla mať v programe aj súťaž Rally Catalunya. Na jednej strane je zráz, na druhej útes, miestami lesík, vlastne dokonalé, len nevidím, či nejde rovnaký šialenec oproti. Práve túto cestu si naozaj užívam, Leon drží priam dokonale, na tieto cestičky bol stavaný, pridáva sa aj mohutná streľba z výfuku. K čomu sa pridáva? No predsa ku zvuku, ktorý ide cez reproduktory. Dobre, rýchlo režim Individual a vypnúť práve túto modernú fičúru.
Nasser Racing Camp! Konečne som trafil, blúdenie stálo za to, ale aj to, čo ma čaká tu bude stáť za všetok obetovaný čas. Prvé si prezerám elektromobil, CUPRA Born. Vyzerá dokonca ešte lepšie ako sesterský model z koncernu. Veď viete ktorý. Z kloktacieho PCR testu takmer hodím tyčku, ale ešte som neobedoval, čo je len dobré. Čaká ma totiž brífing a potom jazda s legendou.
Na terénnejšom okruhu sadám do CUPRA vozidla pre preteky Extreme E. Na vývoji automobilka spolupracuje s úpravcom ABT. A je to masaker. Je to podobný masaker ako tie extrémy, ktoré sa rozbiehajú na preteky Baja 1000, alebo na Dakar. Ale toto je elektrické šialenstvo. Je to E-CUPRA ABT XE1. To posledné mi príde ako označenie lode v niektorom sci-fi, ale neviem to poriadne priradiť, je 12 hodín odkedy som vstával, káva akurát začína svoju úlohu, preberá ma.
Toto monštrum má 400 kW (544 k), 920 Nm a na stovke je za 4,5 sekundy. Aj s batériami váži 1,8 tony. No, počkať, o akej legende ale píšem, keď o tomto aute počula len hŕstka nadšencov? A naviac má dojazd 20-40 kilometrov, podľa náročnosti? No predsa vodič je žijúca legenda. Je to Jutta Kleinschmidt, žena, ktorá v roku 2001 na Pajere Evo vyhrala Paríž-Dakar. Vtedy sa ešte jazdil naozaj v Afrike. Práve ona jazdí na tomto aute v celosvetovom seriáli Exteme E.
Mám helmu, mám HANS, môže vyraziť. Zo skupiny idem na miesto spolujazdca ako prvý. Prvá zákruta a ja si hovorím, že sa rozbijeme o tú sanitku. Ale nie, Jutta pekným driftom prešla v celkom vysokej rýchlosti oblúk, potom skok, pár ďalších zákrut a vystupujem. Krátky, ale intenzívny zážitok. Nebol som vystrašený (čítaj dosraný) ako keď ma v lese na ľade viezol na Lanceri Evo Braňo Mičko, ale aj toto je zážitok na celý život. Jediná škoda, že neboli aspoň dve kolá. Nevadí, obed čaká. Je kombináciou jedál z krajín, kde sa jazdí Extreme E.
Po jedle ešte raz skontrolovať CUPRA Born, nie neodišiel, vnútri má veľa miesta, zvonka má výbornú kombináciu modrej metalízy a medených prvkov. Ja však beriem s takmer rovnakou kombináciou môj Leon s EČV 6888. Idem do hotelu v Sitges. Vlastne ešte nie, ešte letím do prístavu, tam je nachystaná ďalšia časť programu!
V prístave na mňa a kolegov čaká prejazd člnom. Vedeli ste, že CUPRA spolupracovala na vývoji rýchločlnu? Volá sa de Antonio D28 Formentor. Sme štyria, plus dve členky posádky. Kapitínka a jedna jej kolegyňa, aby ju samotnú z toľkých novinárov neporazilo. Rýchloloď áno, ale dámy vyhoveli prianiu jedného z nás, že nechce kŕmiť rybky obedom, takže až tak rýchlo nejdeme. Nevadí, vidno, že sú celkom zradné vlny a fúka. Návrat do prístavu je však rezkejší a rezké je aj moje presadnutie do Leonu.
Pri hoteli odovzdávam kľúče a registrujem si auto na ďalší deň. Je to Formentor, ale vyberám si základný Veloz s dvojlitrom, 180 kW (245 k) a pohonom prednej nápravy. Prechádzka mestom, prezentácia, večera a spánok. Ráno predsa o deviatej vstávam.
Už o šiestej som hore, chvíľu riešim pracovné veci, prejdem sa po pobreží, naraňajkujem a beriem si Formentor. Je taký istý sivý ako som testoval so štvorkolkou. Trochu mi je ľúto, že nemá farbu Dark Camouflage. Tá je, spolu s matnou modrou, tým najlepším, čo Formentor ponúka. Nevadí, aj tak sedím vnútri. A tam treba priplatiť za modré čalúnenie. Jednoduché.
Vyrážam. Jemne s plynom, neviem fakt ako tu merajú rýchlosť. Cieľ cesty je jasný, okruh Castellolí a jazdy na Formentore VZ5. Ale o tom som vám už napísal. Aj so základným reálne športovým motorom je Formentor fantastický. Vôbec nepotrebujem štvorkolku. Ja by som si vybral buď päťvalec, alebo toto. Tam je okruh, prečítajte si teda report z neho a ešte mám pre vás pripravený jeden článok zo služobky, ale ten nemá znak CUPRA, tak bude samostatný.
Pozrite si aj galériu, je zoradená chronologicky!