Svojho času bol veľký boom automobilov Daewoo Tico. Bolo to jedno z najdostupnejších áut na trhu. Stálo 249 tisíc slovenských korún. To je len niečo cez osem tisíc eur, teda ak zanedbáme zvýšenie ceny o infláciu. Ponuka sa však výrazne rozšírila a nové autá sú dostupnejšie ako kedykoľvek predtým, aj vzhľadom na inú príjmovú hladinu.
Jasné, Tata Nano s cenou dvetisíc dolárov sa k nám nedováža, ale aj tak je ponuka dostatočne široká. Do limitu sa zmestilo 10 značiek a 13 modelov.
Citroën
Francúzsky výrobca má v limite jeden model. Päťdverový kolínsky produkt C1 s litrovým motorom (50 kW/68 k) stojí 7890 eur, čo nenecháva veľa priestoru na príplatkovú výbavu. Za zvyšok sa nedá kúpiť ani metalíza (350 eur), ani rádio s CD (300 eur). Tesne nad limit sa dostal model C-Elyseé so základnou výbavou bez klimatizácie, pretože stojí 8490 eur, ale pri vážnom záujme by ste sa mohli v predajni dostať o tých 500 eur nižšie.
Dacia
Najviac modelov do 8 tisíc má v ponuke rumunská Dacia. A samozrejme aj najlepšie vybavených. Veľký Dokker síce dostanete za 7990 eur len so základnou výbavou a motorom 1,6 dosahujúcim 60,5 kW (82 k), ale tým ponuka zďaleka nekončí. Alternatívou spĺňajúcou limit je hatchback Sandero. Za 7890 eur je s výbavou Arctica a motorom 1,2 16V s výkonom 55 kW (75 k). Arctica znamená, že auto má manuálnu klimatizáciu, rádio s CD prehrávajúce MP3 s USB vstupom a dokonca aj Bluetooth. Lepšia ponuka je už len Logan s rovnakým motorom a výbavou, ale za 7690 eur.
Fiat
Z Talianska prichádzajú dvaja kandidáti. Mestské päťdverové auto Panda s motorom 1,2 (51 kW/69 k) a výbavou stojí len o 10 eur menej ako je limit, ale v základe má manuálnu klímu a volant, ktorý nemá tvar kruhu, ale skôr výrazne zaobleného štvorca.
O niečo väčší model je Punto s rovnakým motorom ako má Panda a dokonca stojí rovnako. Vo výbave Plus má znova aj klimatizáciu.
Hyundai
Z kórejskej automobilky je dostupný iba jediný model. Konkrétne je to i10 s trojvalcom 1,0 MPI a výbavou Start. Cena sa dostala na 7799 eur. Výkon 48,5 kW (66 k) na malé auto stačí, najmä, keď ho nebrzdí klimatizácia.
Peugeot
Druhý francúzsky výrobca je v rovnakej situácii ako Citroën. Limit spĺňa iba malý 107. Vo výbave sú vyzdvihované najmä LED denné svetlá. Ale Peugeot ponúka aj trojdverovú karosériu. Základ stojí 7440 eur a za pár dverí sa pripláca 200 eur. Klíma sa do budgetu nezmestí, lebo stojí 800 eur. Sedan 301 je tiež v rovnakej pozícii ako C-Elyseé, keď stojí 8490 eur. Ale snaživý díler možno ponúkne zľavu.
Renault
Päť rokov záruka alebo 100 000 kilometrov je veľké lákadlo, ale do 8000 eur je iba najmenšie trojdverové Twingo s motorom 1,2 16V a výkonom 55 kW (75 k). Stojí 7690 eur a metalíza je za príplatok 330 eur, lenže klíma je v základnej cene. V teste sa predviedlo výborne.
Škoda
Z Čiech prichádza v limite konkurent kolínskych trojičiek, Citigo. Malý hráč je dostupný iba s litrovým motorom, samozrejme ak berieme do úvahy limit 8000 eur, s výkonom 44 kW (60 k). Avšak ako mínus vystupuje fakt, že to je iba trojdverák bez klímy za 7760 eur.
Suzuki
Swift sa do limitu nedostal, ale svieži malý Splash áno. Stojí 7777 eur a má ten najslabší motor s objemom 1,0 litra a výkonom 50 kW (68 k). Našťastie je v základnej výbave aj klimatizácia.
Toyota
Aby boli kolínske trojičky kompletné, tak sa do výberu tesne dostal aj zástupca od Toyoty, Aygo. Za 7990 eur je s rovnakým motorom ako bratia. Má 50 kW (68 k) a v Toyote má v cene aj klimatizáciu.
Volkswagen
Citigo už vo výbere bolo, ale do limitu sa zmestil aj Volkswagen take up! Stojí 7990 eur, ale je bez klimatizácie a iba s trojdverovou karosériou. Výkon 44 kW (60 k) je presne rovnaký ako pri Škodovke.
Ktoré je teda najlepšou kúpou?
Všetky autá sú síce fajn, ale všetci asi tušia, že čo do výhodnosti je víťaz len jeden. A asi všetci tušia aj kto zvíťazil. Niektoré sa do výberu dostali len s odretými ušami, ale jeden výrobca je tam ešte s rezervou. Dacia má v limite a s klímou až dva modely. Ale my by sme asi pri potrebe nového auta do 8000 eur brali Logan. Je najracionálnejšou voľbou.
Na základe emócií by možno ešte do úvahy pripadal Fiat Panda, kvôli zaujímavému vzhľadu.