BMW radu 5: Vnútri revolúcia, vonku trochu retro

BMW radu 5 novej generácie prichádza s kódovým označením G60 a automobilka si dala na ňom extrémne záležať. Musela, veď vozidlo prišlo len tesne po predstavení Mercedesu triedy E z rovnakej veľkostnej kategórie. Novinka od BMW ukazuje nielen dizajn stráviteľný pre väčšinu ľudí, ale aj technologické novinky, ktoré sú celkom prevratné.

V prvom rade sa ale pozrime na dizajn. V ponuke bude buď štandardná verzia, alebo verzia s balíkom doplnkov M. Tie sa budú líšiť nielen narazníkmi, ale aj diskami a hlavne maskou chladiča. Kým štandardná verzia BMW radu 5 bude mať tradičnejšie rebrovanie, nová M-ková maska bude kontroverznejšia s výrazne nozdrovým charakterom. V každom prípade môže byť lem masky podsvietený a môže tak tvoriť doplnok ku adaptívnym LEDkovým svetlám, ktoré majú vyrezávanie lúčov a všetky potrebné parametre, ktoré ho pasujú nad konkurenciu.

Celkom zaujímavé je stvárnenie zadnej časti, v ktorej sú veľmi elegantné a jednoduché svetlá, ale tiež evidenčné číslo na veku batožinového priestoru. Zvonka je teda dizajn veľmi decentný a tvar predných svetiel môže niekomu pripomínať, prekvapivo, BMW radu 5 E60, čo bolo prvé vozidlo tejto triedy navrhnuté legendárnym Chrisom Bangle. Veď predsa už len pri samotnom označení G60 vidno príbuznosť. Domagoj Dukec, hlavný dizajnér BMW o novej päťke povedal, že podľa neho nie je nutné rozdeľovať vozidlá na spaľovacie a elektrické samotným dizajnom. My vieme na koho si narážal, na Mercedes, všakže!

Kým zvonka sú tvary naozaj decentné a ani maska chladiča nie extrémne veľká, zvnútra si dizajnéri skočili po inšpiráciu práve do novej sedmičky. Vidno to na obrovskom displeji, ktorý je v strede. Má uhlopriečku 14,9 palca a druhý displej pred vodičom má uhlopriečku 12,3 palca. Obidva tieto displeje sú schované pod spoločným krycím sklom, ktoré je nahnuté, alebo skôr natočené k vodičovi. Beží na ňom najnovšia verzia systému iDrive 8.5, ktorý ponúka možnosť zoskupenia najčastejšie používaných funkcií do skupín pri priamom prístupe. Takto nemusíte hľadať obľúbenú funkciu v útrobách systému a v rôznych submenu. O tom, koľko je priestoru v interiéri hovorí už len fakt, že nové BMW radu 5 je znova väčšie. Má rázvor až 2995 mm, pričom celková dĺžka je až 5060 mm. Šírka narástla na 1900 mm a výška na 1515 mm. Výška stúpla hlavne kvôli faktu, že bolo nutné umiestniť niekam batériu. Batéria v podvozku znamená aj fakt, že batožinový priestor elektrickej verzie dosahuje stále objem 490 litrov. Pre ostatné alternatívy, vrátane tých plug-in hybridných, je to až 520 litrov. Ak by vám to bolo málo, môžete stále sklopiť operadla rozdelené v pomere 40:20:40, prípadne si môžete do jari počkať na alternatívu označenú slovom Touring. Akiste už viete, že to bude kombi.

Veľmi zaujímavým prvkom novej výbavy BMW radu 5 bude zmena jazdného pruhu výlučne pohľadom. Na toto však potrebujete balík doplnkov bezpečnostných systémov s názvom Driving Assistant Professional, ktorý zahŕňa Highway Assistant. V takom prípade, na diaľnici, vozidlo samo navrhne zmenu pruhu a vy ju len potvrdíte pohľadom do spätného zrkadla. Toto konečne už nie je spojené s nutnosťou manuálne vyhadzovať smerovku.

Všetkých v prvom rade zaujíma to, čo bude pod kapotou bežných verzií. Základom bude teda dvojlitrový radový štvorvalec, ktorý bude spaľovať benzín. Bude mať samozrejme mild hybridný doplnok a bude sa schovávať za označením 520i. Samotný výkon motora sa dostane na 140 kW (190 k) a krútiaci moment na 310 Nm, ale k nemu sa pridá mild hybridný doplnok. Ten má výkon 13 kW (18 k) a krútiaci moment 200 Nm. Celkovo má 520i hodnoty 153 kW (208 k) a až 330 Nm. Stovka je v tomto aute záležitosťou 7,5 sekundy a spotreba má byť v intervale medzi 5,7 a 6,4 litrami.

Naftová možnosť bude mať tiež mild hybridný doplnok, ktorý sa ale nepretaví do zvýšeného výkonu v celkovom ponímaní. Motor bude mať teda 145 kW (197 k) a krútiaci moment 400 Nm. Práve krútiaci moment bude zárukou lepšieho zrýchlenia až o 0,2 sekundy ako má benzínový brat. Naftová alternatíva bude v ponuke aj s pohonom všetkých štyroch kolies.

Z pohľadu spaľovacích agregátov sa ešte Európa môže tešiť na príchod radového 6-valca na naftu, ale pribudnú aj plug-in hybridy. Budú odvodené od tých v BMW radu 7.

Začiatok predaja BMW radu 5 však bude spojený s priblížením verzie i5 na elektrickú energiu. Prinesie dve možnosti. Základnou bude i5 eDrive40, ktorá prinesie zadokolku a batériu s kapacitou 81,2 kWh, na ktorú vozidlo prejde až 477 – 582 km. Na stovke je za 6,0 sekundy, za čo vďačí celkovému výkonu 230 kW (313 k) a krútiacemu momentu 400 Nm. Tieto hodnoty môžu byť v športovom režime navýšené ešte na 250 kW (340 k) a 430 Nm. Len pre zaujímavosť, hmotnosť tejto alternatívy je 2205 kg. Nabíjanie bude možné výkonom až 205 kW v prípade stojanu s jednosmerným prúdom, prípadne to bude 7,4 kW pri nabíjaní jednofázovým striedavým, alebo 22 kW pri nabíjaní trojfázovým striedavým prúdom.

Rovnaké nabíjacie parametre bude mať aj vrchol označený ako i5 M60 xDrive. Už podľa názvu je jasné, že bude mať dva elektromotory a celkový výkon sa dostane na 380 kW (516 k) a krútiaci moment na 795 Nm. Dočasne a v športovom režime bude tieto parametre možné zvýšiť na 442 kW (600 k) a 820 Nm. Táto alternatíva bude sa na stovke za 3,8 sekundy a maximum bude mať elektronický obmedzené na 230 km/h. Na nabitie batérie s rovnakou kapacitou ako má zadokolka prejde, podľa režimu WLTP, 455 až 516 km.

Tak si to zhrňme, nové BMW radu 5 vyzerá dobre, jazdiť bude fantasticky, bude samo meniť pruh len pri pohľade do zrkadla, ale bude mať aj dostatok verzii, ktoré sa nebudú zásadne odlišovať vizuálne. Na našom trhu bude už koncom tretieho kvartálu a objednať si ho môžete už onedlho.