Suzuki zaznamenalo s Vitarou neuveriteľný úspech. Stalo sa jednotkou v predaji hneď v niekoľkých mesiacoch tohto roka. Buďme úprimní, je to aj vďaka tomu, že Združenie automobilového priemyslu Slovenskej republiky zmenil klasifikáciu modelov. Rozdelil Fabiu na krátku a kombi a to isté spravil aj s Octaviou. Takže ak zrátame rôzne druhy karosérie, stále nám vyjde, že Vitara je v prvej trojke. A Suzuki stále patrí na prvú priečku medzi japonskými automobilkami na Slovensku. Prečo je ale Vitara tak úspešná?
1. Kašle na downsizing
Žiadne litrové čudá pod kapotou nenájdete. V štandardnej ponuke modelu sú iba štvorvalcové agregáty s objemom 1,6 litra. Má toľko hladký benzín a aj naftový turbomotor. Naozaj hladký benzín, to sa už tak ľahko nevidí u žiadnej inej automobilky. Ak by náhodou bol potenciálny majiteľ športovejšie založený, môže si zvoliť Vitaru S s 1,4-litrovým benzínovým turbomotorom a výkonom 103 kW (140 k). Ani jedna-štvorka sa nedá nazvať downsizingom.
2. Má príjemný dizajn
Tri slová, Range Rover Evoque. My ho tam vidíme, najmä vpredu. Je to problém? Nie. Skôr sa ako problém môže javiť rozdiel veľkostí jednotlivých previsov pri pohľade zboku. Aj kvôli prednému previsu je lepším terénnym vozidlom Duster, ale Vitara zase boduje pri pohľadoch v meste.
3. Atraktívna cenová politika
Základ Vitary s 1,6-tkou, predokolkou a pohonom prednej nápravy je za 16 200 eur. Avšak Suzuki ponúka zvýhodnenie, čiže táto verzia stojí 14 200 eur a to je celkom príjemné. O to viac šokuje, že štvorkolka stojí 18 200 eur, so zľavou 16 200 eur. My by sme však volili Vitaru S s pohonom všetkých kolies. Tá stojí 22 100 eur, po odčítaní dvoch litrov 20 100 eur. To je lepšia ponuka ako s naftovou alternatívou!
4. Ponúka dostupnú štvorkolku
Ako sme písali, štvorkolka za 16 200 eur. Super, že? Ak chcete dostupný naftový motor a naviac s pohonom všetkých kolies, tak to je s výbavou Elegance aktuálne za 21 500 eur. Viac ako schopnejší Duster, ale Vitara ponúka pre väčšinu ľudí prijateľnejší imidž. Uvidíme ako nastaví Dacia ceny novému Dusteru, ktorý by mohol trochu Vitare uškodiť.
5. Suzuki má povesť spoľahlivých vozidiel
„Ty máš Suzuki, tie sú spoľahlivé!“ Počuli ste, že by Suzuki trpeli nejakou výraznou chybou? Jasné, niečo sa nájde, ale od katastrofálnych príbehov trojlitrového naftového šesťvalca v Saaboch a dvojlitrového TDI od VW má naozaj ďaleko.
A prečo by Vitara mohla mať problém?
1. Kvalita interiérových plastov
Už na prvý pohľad to vidíte. Mäkké plasty ku životu reálne nepotrebujete, ale ak máte fetiš na dotýkanie sa interiérových prvkov, tak vás to bude hnevať pri každom pohladení.
2. Je na každom rohu
Jasné, veď aj sused jedno má. Tienistá stránka dobrých predajov je postupné znižovanie záujmu o model. Viete, že existuje, možno by ste si ho kúpili, ale je ich naozaj veľa a to môže niekoho odradiť.
3. Škoda Karoq/Seat Arona
Nové modely koncernu sú tiež veľmi lákavé. Vyzerajú dobre, pokiaľ sa na Karoq nepozeráte zozadu, ale iba spredu. Ale cenovo sú trochu uletené, teda najmä Karoq, ktorého cenník už je online. Oproti Suzuki minimálne plus 4-5 tisíc eur.
4. Obmedzené kombinácie výbavy
Je to Japonec. To veľa vysvetľuje, neprídete ako do Škody, či Volkswagenu a ku základu pridávate prvky. Pri Suzuki zvolíte stupeň výbavy a môžete mať aj niečo, čo nepotrebujete. Ušetríme vám robotu, kúpte si Vitaru S so štvorkolkou.
5. Stráca terénne korene
Kedysi bola Vitara ekvivalentom reálneho terénneho auta. Nová Vitara je už len crossover. Vyzerá terénne, zvláda terénne nerovnosti, ale predchádzajúce autá nesúce toto meno boli schopnejšie. Trh však potrebuje crossovery, Suzuki len ide správnou cestou z pohľadu finančnej bilancie.