Volvo predstavilo ES90, nový elektrický sedan v hre

Automobilka Volvo pripravila nový model. Podľa svojich doterajších predsavzatí je to ďalšie elektrické auto. Ale jasné, ani tým spaľovacím ešte neodzvonil zvonec. Novinka nesie označenie Volvo ES90 a je postavená na rovnakej platforme ako EX90, čo je celkom logické.

Nové auto je liftback vyrobený s podkladmi SUV, ale pridáva dlhší rázvor, kdežto karoséria je celkovo kratšia. Rázvor sa dostáva takmer na 3,1 metra, čo rozhodne vypovedá o interiérových pomeroch tohto vozidla. Aj keď som povedal, že to je sedan, je to skôr liftback, čiže karoséria podobná tomu, čo predstavuje súčasný Superb, alebo Octavia.

Lenže konkurentov si skôr hľadá medzi BMW i5 a Mercedesom EQE, prípadne aj EQS. Veď rázvorom by na to mal. Volvo ES90 bude mať klasický štýl, ktorým Volvo zaujme na prvý pohľad. Vychádza z toho, čím začalo prevedenie malého SUV Volvo EX30. Svetlá sú podobné s Thorovým kladivom, ale tiež vidno aj otvor na chladenie batérie a elektrických motorov. Asi bude čo chladiť, lebo na výber je zopár zaujímavých možností.

Volvo ES90

Zadná časť Volva ES90 tiež vyzerá zaujímavo. Sú za tým nielen klasické svetlá v tvare písmena C, alebo svetelný podpis s rovnakým štýlom, ale aj doplnkové svetlá okolo zadného okna. Automobilka tu naozaj využila takmer všetko, ale akosi sa nedokážem ubrániť pocitu, že stále budem čakať na prevedenie EV90, ktoré bude kombi. Aspoň také tajné želanie má určite viacero ľudí.

Volvo ES90 prináša batožinový priestor s objemom takmer 500 litrov a 50 litrov je v prednej časti, pod prednou kapotou. Je to asi toľko, čo je v segmente akurát. Vozidlo neprekvapí masívnym obrovským odkladacím priestorom, ale ani nesklame.

Sedadlá sa dajú sklápať, ale vy chcete mať vzadu veľa miesta, čo na základe rázvoru očakávať môžete úplne smelo. Miesta vzadu bude extrémne veľa a rovnako veľa bude miesta v ES90 aj vpredu. Môžeme určite rátať s klasicky vynikajúcimi sedadlami, ale aj s minimalistickým prístupom k prístrojovej doske.

Volvo o tomto aute hovorí ako o najvýkonnejšom vozidle, ktoré aktuálne na svete existuje. Nehovorí ale o výkone samotnom, čo sa týka elektrického motora, ale hovorí o výpočtovom výkone vďaka dvojitému systému Nvidia Drive AGX Orin.

Výkon by mal, s prehľadom, stačiť na prevádzku 14,5-palcového displeja, na služby umelej inteligencie, ale aj na ovládanie štvorzónovej klimatizácie, či aparatúry Bowers and Wilkins s 25 reproduktormi. Do všetkého budú zasahovať aj google služby, takže vysoký výkon bude čiastočne aj využitý.

Stredový displej nebude jediným v interiéri. Druhý bude pred vodičom a bude mať široké pole s uhlopriečkou 9 palcov. Ďalším displejom bude zase head-up displej, ale ten nemusí byť v každej výbave. Jednoducho povedané, Volvo už vlastne obyčajné tlačidla používa tak minimálne, že na prvý pohľad ich nájdete len v ovládaní okien.

Volvo ES90

Volvo ponúkne na začiatok tri rôzne prevedenia ES90 z pohľadu jazdy. Tým základným bude zadokolka, ktorá bude mať batériu s kapacitou 92 kWh Brutto a 88 kWh Netto. Na toto by malo Volvo ponúknuť dojazd 640 km. Vďaka 800-voltovej architektúre bude ale možné nabíjať výkonom až 350 kW, čo znamená, že sa z 10 na 80 % batéria dostane za necelých 20 minút a za 10 minút by mal pribudnúť dojazd 300 km. Základná verzia s jediným elektrickým motorom bude mať výkon 243 kW (330 k) a bude teda poháňať iba zadné kolesá.

S väčšou batériou prejde dvojmotorové prevedenie, ktoré dosiahne výkon 326 kW (442 k), ale batéria sa dostane na kapacitu 106 kWh brutto a 102 kWh netto. Pri plnom nabití by to malo znamenať 700 km dojazd v režime testovania WLTP. A samozrejme, dva motory znamenajú pohon všetkých štyroch kolies.

Najvýkonnejším prevedením bude Volvo ES90 Twin Motor Performance, ktoré bude mať výkon až 492 kW (670 k). Bude stále poháňať všetky štyri kolesá a na stovku sa dostane za 4 sekundy. Je až prekvapivé, že dojazd tejto najvýkonnejšej verzie ostáva presne rovnaký ako je dojazd verzie s obyčajnejšími dvomi motormi s nižším výkonom. To znamená, že aj výkonné elektromotory sú stále dostatočne úsporné.

Volvo už na niektorých trhoch zverejnilo ceny a základná zadokolková verzia s dojazdom 640 km je napríklad na nemeckom trhu od 71 990 €. Ostatné verzie budú logicky drahšie a za dvojmotorovú s príplatkovou výbavou a najvyšším výkonom zaplatíte určite 100 000 €. Ale má stáť za to.