Volkswagen Tiguan Elegance eTSI

Test Volkswagen Tiguan TSI: Treba každému naftu? Nie

Pamätám si ako Volkswagen v roku 2007 prešiel do SUV ofenzívy a predstavil novú veľkosť svojich vozidiel vo forme modelu Tiguan. Odvtedy už prešla aj druhá a aktuálne prichádza tretia generácia. Hneď na začiatok som mal možnosť vyskúšať si niekoľko kusov a kým ja budem písať o prevedení Tiguan TSI, kolega Peťo nachystá niečo ku Tiguanu TDI.

Ja som jazdil na oboch a mám pocit, že mne viac sadla alternatíva Elegance bez balíka R-line, ale rozdiely boli minimálne. Toto je práve verzia Elegance s 1,5-litrovým štvorvalcovým motorom. Je to auto, ktoré dokáže zaujať nielen výzorom a prevedením, ale aj cenou. V súčasnom drahom svete je vlastne veľmi výhodnou ponukou.

Tiguan ukazuje línie pripomínajúce EV

Automobilka Volkswagen stavila pri novom modeli Tiguan na čo najmodernejšie línie, ktoré svojím vlastným spôsobom trochu pripomínajú Volkswageny s elektrickým pohonom. Vidno to na predných aj zadných svetlách, ale Tiguanu to vôbec neblíži. Práve naopak, Tiguan vďaka tomu vyzerá ako trochu kompaktnejšia, ale stále dostatočne veľká alternatíva ku modelu Touareg. Vyzerá ako optimálne rodinné auto.

Jedno si ale musíme vyjasniť už hneď na začiatku. Tiguan Allspace nebude. Miesto neho bude, na niektorých trhoch, model Tayron, ktorý má prísť onedlho. To ale neznamená, že by bol Tiguan malý. Veď na dĺžku má 4 539 milimetrov a rázvor z toho tvorí až 2 676 milimetrov. To niečo naznačuje o rozmeroch v interiéri.

Volkswagen Tiguan Elegance eTSI

Predná časť predvádza prepojené svetlá s novým znakom a tiež s maticovými prvkami. Každé jedno má až devätnásťtisíc LED diód, ktoré dokážu optimálne osvetliť cestu a zároveň dokážu vykrajovať ostatné autá tak, aby ste im nežiarili do očí. Teda vodičom, autám je to asi jedno.

Prečo sa mi páči viac Elegance ako R-line? Asi preto, že predný nárazník je naozaj elegantnejší a má spojenú aj spodnú časť. Nevyzerá, že by mu niečo chýbalo. Pri R-line je predný nárazník predelený čiernou časťou, ktorá mne trochu nesadla. Ostatné dizajnové atribúty, vrátane tmavej modrej farby sú však úplne optimálne zvolené a ani kolesá nie sú príliš veľké. Toto je auto navolené s rozumom. Tak to má byť!

Priestor je väčší ako doteraz

Volkswagen Tiguan narástol. Zvonka to nie je jasné, ale do batožinového priestoru pribudlo až 75 litrov a celkovo sa teda dostáva na objem 652 litrov v základnom stave. Všetko sa dá ešte variovať vďaka posuvným zadným sedadlám a možnosti ich naklápania. Variabilita je výborná aj vďaka operadlám deleným v pomere 60:40. Ale môžete použiť aj tunel po sklopení lakťovej opierky.

Lenže ešte dôležitejšie je, že veľký je aj priestor pre pasažierov na zadných sedadlách. Volkswagen tu stavil na dlhý rázvor a to znamená, že dvojica rozhodne problém mať nebude. Trojica možno trošku bude trpieť, ale nie kvôli dĺžkovému a tunelovému priestorovému obmedzeniu, ale skôr kvôli šírke. Tri deti dozadu dáte, tri detské sedačky už tak ľahko nie je. Je to z dôvodu, že stredné sedadlo je o niečo užšie. Prečo? Jednoducho preto, že krajné sedadlá sú stavané na komfort a pocit bezpečnosti tvorený väčšou vzdialenosťou od okna.

Predné sedadlá môžu byť ErgoActive, čo ma veľmi potešilo. Tiež ma potešila kombinácia čalúnenia v tomto vozidle. Alcantaru podporujú kožené prvky. Kombinácia je veľmi príjemná a príjemný je aj volant s klasickými tlačidlami. Teda príjemný… Umelá koža na volante ma trochu šupinovú štruktúru, čo mne vadilo pri vyrovnávaní kolies a pustení kormidla s letmým pridržaním. Lenže toto je znova veľmi subjektívna charakteristika a vo mne sa asi ozýva prílišné puntičkárstvo.

Volkswagen Tiguan Elegance eTSI

Poďme ale na to hlavné v prednej časti. Kým toto všetko zatiaľ boli štandardné veci, v strede mediz sedadlami prepínanie prevodovky budete hľadať márne. Presunulo sa na páčku na pravej strane na stĺpiku riadenia a všetko ostatné ovládate naľavo. Je to taká reminiscencia Mercedesu, ale aj vyprázdnenie stredového tunelu. V strede máte maximálne tlačidlo na štartovanie, druhé tlačidlo na ručnú brzdy a koliesko s displejom. Tým ovládate buď hlasitosť, alebo prepínate nastavenie režimu a nastavenie atmosféry v interiéri.

Neviem kto mi to hovoril, ale povedal mi, že ten malý displej určite odíde a pokazí sa. A vadí mi to? Nie, lebo je to veľmi cool a vyzerá to vynikajúco. Ak si zvolíte niektorú z tém, tak sa jej prispôsobí aj ambientné podsvietenie a dokonca ho môžete mať v 2 farebných odtieňoch naraz. Pred spolujazdcom sa rozžiari panel s čiastočne transparentnou verziou povrchu. A cez ňu tiež svieti rovnaká farba akú si zvolíte.

V strede prístrojovky je už ale masívny 15-palcový dotykový displej. Ten je príplatkový. Vyzerá fascinujúco, ale ak mám byť úprimný, tak som skôr za menší 12,9-palcový displej, ktorý nepôsobí tak masívne a je stále dostatočne veľký. No a ďalší displej je pred vodičom. Taký štandardný kokpit s digitálnym štýlom. Jednoducho, Tiguan je veľmi dobrým miestom na život.

Tak treba tú naftu?

Zo začiatku bude ponuka motorov v Tiguane trochu obmedzená. Ale aj napriek tomu bude celkom z čoho vyberať. Áno, možno by som si vybral nový plug-in hybrid, možno by som siahol po dvojlitrovom TSI, ale rozum mi hovorí, že väčšina zákazníkov bude zaujatá úplne iným štýlom. Preto je vhodné sledovať aj ponuku naftových agregátov, ale bokom nemôže ostať ani 1,5-litrový benzínový štvorvalec. Ten má napríklad vypínanie valcov a nízku spotrebu.

Vypínanie valcov znamená jediné. Snahu o čo najnižšiu spotrebu. Darí sa to? Darí sa hlavne nedávať najavo vypnutie valcov. Všetko ide veľmi potichu a bez zbytočných extrémnych reakcií na zmenu. Vlastne vidíte len občas na niektorom zo zobrazení palubného počítača, že sa niečo deje. Že auto ide na 2 valce.

Výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 250 Newton metrov sú v súčasnej dobe na takto veľké auto absolútne adekvátne. Nie s nimi Tiguan nie je ani trhač asfaltu, ale ani slimák. Je to skôr priemer, ktorý stačí na dynamickejšiu jazdu, ale aj na predbiehanie. Nároky zrýchľujúce sa doby sú teda zohľadnené. Stovku má táto verzia za 9,1 sekundy.

Volkswagen Tiguan Elegance eTSI

Dôležité pri motore je aj stanovenie spotreby. Keď som jazdil s ohľadom na nízke hodnoty, tak som vedel mať priemer približne 6 litrov. Celkový priemer mi ale vyšiel okolo 7 litrov na sto kilometrov. Najmä na diaľnici sa celkom zvyšoval, ale to je daňou za vysoké auto a benzínový agregát. Veď pri diaľničnom tempe už ani vypínanie valcov nie je vhodné.

Čo môže byť výhodou takto nakonfigurovaného Volkswagenu Tiguan? Výhodou je podvozok. Aj keď nemá DCC Pro, tak práve základný podvozok mne sadol možno ešte viac. Veď má všetky predpoklady na bežnú jazdu a netreba mu žiadne adaptívne prvky, je dobrý taký, aký ho stvorili. Stáva sa ideálnym kompromisom medzi rozumnou tuhosťou a tiež dobrými jazdnými vlastnosťami. Ideálom pre toho, kto si kupuje auto z iných dôvodov ako športová jazda. A ak si niekto kupuje Tiguan na športovú jazdu, pričom to nie je verzia R, tak mám zopár otázok.

Každý špás niečo stojí

Cena takto vybaveného modelu Volkswagen Tiguan Elegance s 1,5 litrový motorom eTSI je 44 980 eur. Pritom má vo výbave všetko, čo budete potrebovať. Možno má trochu málo tlačidiel, ale na displej si viete zvyknúť. Zároveň nepotrebujete tento veľký. Masívny displej je síce zaujímavejší, lebo je väčší ako väčšina vašich notebookov, ale stále stačí aj ten menší. 

Tiguan môže byť výborným rodinným autom, ale nezľakne sa ani pracovných úloh referentských, či manažérskych vozidiel. Je v triede, ktorá je celkom preplnená, takže má aj dosť konkurentov. Nebudem ich radšej menovať, to by ste čítali ešte poriadne dlho, ale stačí vedieť, že Tiguan sa posunul a je možné, že reálne posunie celú triedu dopredu.

Volkswagen Tiguan Elegance eTSI

Motor R4 benzín + MHEV
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW/150 k pri – ot./min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot./min. 
   
Prevodovka 7-stupňová automatická DSG
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4539 mm
Šírka 1842 mm
Výška 1646 mm
Rázvor osí kolies 2676 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1636/2120 kg
Batožinový priestor 652/1650 l
Palivová nádrž 55 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,1 s
Spotreba (WLTP) 6,2-6,4/100 km  
Emisie g CO2/km 141-146