Volkswagen Multivan je podobne dôležité meno v programe úžitkových vozidiel nemeckej značky ako Transporter, či California. Dobre, Multivan a California už od úžitkovosti majú dosť ďaleko. Oba sú skôr osobnými autami vytvorenými zo základov úžitkových.
Realita je zvláštna, lebo Multivan má, v podstate, iba jediného konkurenta. Je ním Mercedes-Benz triedy V. Že podobne zamerané je aj Tourneo Custom od Fordu? Ani zďaleka. Proti tomu je namierený Volkswagen Caravelle. Multivan je ešte nad tým.
Zvonka van
Proporcie neklamú. Susedia budú v pohode, aj keď za auto zaplatíte viac. Veď máte van. Dokonca Multivan. A Volkswagen. To sú, v mysliach, lacné autá. Veď ľudovosť je aj v názve. Ale že v ňom budete mať viac luxusu a vymožeností ako manažér v úplne základnom Audi A6 už tak veľa ľudí nevidí.
O inom zameraní ako úžitkovom zvonka môže hovoriť maximálne metalická farba. Ale keďže na testovanom kuse bola decentná béžovo-sivá, tak stále Multivan pôsobil skôr nenápadne. Lenže verzia Generation Six má v ponuke ešte niečo. Dvojfarebné lakovanie. Strieborná kombinovaná s červenou, či tyrkysovou už z hľadiska nenápadnosti nebude to správne. Ale z hľadiska vizuálu auta bude tým pravým, aj napriek cene viac ako 2000 eur.
Na zimných diskoch tiež vyzerá celkom obyčajne, na letných, na ktorých bol v Nitre na autosalóne bol výraznejší. O inej cieľovej skupine ako banda robotníkov potrebujúcuch presun z jedného konca republiky na druhý hovoria aj chrómové lišty. Preto, ak máte Multivan a ste robotník, tak kľudne napíšte majiteľovi firmy ďakovný dopis.
Multivan má niečo, čo na bežných Transporteroch zvonka neuvidíte. LED predné svetlá, ktoré svietia naozaj brutálne. Full LED nie sú, lebo prisvecovanie do zákrut má na starosti halogénová žiarovka v hmlovkách. Ale v noci žiadne prisvecovanie riešiť nebudete, lebo samotné svetlá sú dostatočne silné a osvetľujú všetko, čo potrebujete vidieť. Zadné svetlá zase v noci svietia na tvar písmena E. Prečo? To je podobnou záhadou ako Céčko pri Škodovkách.
Mikrobus na toto auto nie je správne označenie. Skôr sa mu hodí luxusný lifestyle van (dajme tomu skratku LLV). Hranaté tvary sú subjektívne menej starnúce ako oblé pri konkurenčnom Véčku od Mercedesu. Jedine väčšie predné svetlá spôsobili, že nový Multivan vyzerá vyšší a užší ako predchodca. Inak sa vzhľadu nedá nič vytknúť, dokonca aj anténa je zabudovaná.
Zvnútra skoro Bentley
Vizáž vanu zvonka vôbec neprezrádza, čo sa deje vnútri. Alebo skôr ako to vyzerá vnútri. Do interiéru sa dostanete buď klasickými prednými dvermi, alebo dvojicou bočných posuvných. V našom prípade boli vybavené elektrickým dovieraním. To považujeme za zbytočné, ale ak chcete naozaj elektromotory vo dverách, tak treba plne elektrické otváranie. To je väčšia frajerina.
Elektrické ovládane definitívne potrebujete na obrovské piate dvere vzadu. Inak musíte prekonať pri zatváraní relatívne pevné plynové vzpery a silnejšie nimi šľahnúť. Dvojkrídle dvere Multivan v ponuke zatiaľ nemá, tie sú len pre obyčajnejšie verzie, lebo tak dobre nevyzerajú a pohľad cez vnútorné spätné zrkadlo delia stĺpikom na polovicu. Ale ak ešte počkáte, tak si aj dve krídla zadných dverí budete môcť objednať.Volkswagen túto novinku plánuje uviesť v priebehu budúceho roka (2016).
Nasadnite za volant a garantujeme, že nedostatkom miesta trpieť nebudete. Zo svojho elektricky nastaviteľného sedadla sa môžete do očí pozerať vodičom veľkých SUV ako Range Rover, či Mercedes triedy GLS. Plasty na prístrojovej doske sú síce tvrdé, ale kto reálne skúša, aké sú. Hlavne, že na dverách sú mäkšie, lebo tam viete občas umiestniť lakeť. Vlastne na dverách je aj časť čalúnená látkou, aby výplne nepôsobili lacno.
Volant a prístrojová doska celkovo vyžarujú trvácnosť tvarmi a zvolenou farebnou a materiálovou kombináciou dávku luxusu. Jasné, môže za to aj lakovaný lesklý čierny plast. Je síce trochu náchylný na chytanie odtlačkov prstov, ale nie príliš. Nakoniec to bude problém len na volante. Ale malá handrička v niektorom z odkladacích priestorov to ľahko vyrieši. Len ju nedávajte vedľa radiacej páky do menšieho výklopného otvoru. Tam máte predsa miesto na mobil až do uhlopriečky 5,5 palca. Teda odhadom. Najviac sme tam dali 5-palcové OnePlus X. To vošlo s rezervou.
Vpredu sú dve sedadlá a vzadu je ich až 5. Tri v poslednom rade sú vo forme lavice, ale tá sa dá sklápať a posúvať, čím viete čarovať s batožinovým priestorom a priestorom pre posádku. Stredný rad pozostáva z dvoch samostatných sedadiel. Na nich viete nastaviť vzdialenosť, sklon a dokážete ich otáčať. V podstate v priebehu pár sekúnd spravíte z auta konferenčnú miestnosť. V zadnej časti naviac funguje tretia zóna klimatizácie. Nastavíte ju buď stropným ovládačom nad druhým radom sedadiel, alebo hlavným ovládaním na prístrojovej doske.
Dotykový displej vpredu nás nejako neprekvapil, bol rýchly a logicky ovládateľný. Disponoval aj senzorom priblíženia. Keď dáte ruku nad tlačidlá, pribudne na nich popis. Na ovládanie gestami to ešte nie je, ale poteší. Čo nám však vyrazilo dych bola audiosústava. Tak kvalitnú reprodukciu sme vôbec nečakali.
Osobák pod kapotou a aj spotrebou
Predná krátka kapota schováva v testovanom kuse dvojliter s 110 kW (150 k) známy zo slabšie vybaveného Superbu. Ale tu sa musí vysporiadať s tonou naviac, keďže Multivan má hmotnosť 2,4 tony. Ale zvláda to veľmi dobre a nedostatok výkonu pocítite najmä pri predbiehaní viacerých áut. Teda necítite nedostatok výkonu, ale skôr veľkosť a hmotnosť auta. Škoda, že VW nemontuje aj agregáty s objemom tri litre a šiestimi valcami. Ako náplasť je biturbo verzia naftového dvojlitra. Rozhodne ju odporúčame. Tiež odporúčame zostať pri manuálnej prevodovke, ktorá radí celkom príjemne a presne.
Hmotnosť a veľkosť už máme ozrejmenú, ale spotrebu zatiaľ nie. Ak sa budete na letných snažiť, tak sa dostanete pod 6 litrov. Áno, pod šesť litrov. Zázračná hodnota. My sme na zimných pri ekojazde dali presne 6. S autom vážiacim 2,4 tony! Reálne pri zastúpení diaľnic a všetkých povrchov, prípadne vrčania v zápche pri vypnutom systéme Start-stop sa dostanete na rešpektuhodných 7,4 litra. Toľko má aj Fabia 1,4 MPI pri rovnakých jazdných podmienkach.
Nastavenie podvozku je adekvátne karosérii. Skôr mäkšie, aby bol vnútri zachovaný komfort. Ale to len pri nastavení adaptívnych tlmičov na Comfort. Normal je trochu tuhší a pri Sporte auto celkom poskakuje. Občas sa ozve aj nejaké vrznutie zo zadnej časti. To je daň pôvodnému Transporteru. Ale pre objektivitu, tým istým trpí aj Mercedes triedy V. Takže na režim Sport zabudnete, veď toto nie je Aventador. Možno by sme pri facelifte odporučili nechať režimy Normal a Comfort a miesto Sportu dať ešte mäkší Megacomfort.
Po pár kilometroch určite oceníte odhlučnenie. Neposedných cestujúcich vzadu nemusíte okrikovať. Stačí nastaviť zosilenie hlasu cez displej navigácie. Ani pri diaľničnom tempe nemusíte zvýšiť hlas a do interiéru preniká tlmene hluk od pneumatík a trochu aerodynamického. Ten ide od zrkadiel. Lenže s nimi našťastie VW nič nerobí a sú obrovské, čo popri parkovacej kamere zľahčuje parkovanie.
Ak pochopíte, že Multivan nemá byť športovým vozidlom, tak nebudete mať žiadne námietky voči ovládaniu, ani podvozku. Možno bude chýbať štipka výkonu, ale stále 110 kW (150 k) vyzerá ako dostatočná porcia. Trochu budete tápať v garážach, ale nie pri parkovaní. Skôr pri samotnom presúvaní po nich. Sedíte relatívne vysoko, takže budete váhať, či vôbec vojdete a podvedome sa budete uhýbať každej značke trčiacej zo stropu.
Cena vyššia, ale konkurencia nepustí
Multivan je, najmä v testovanej výbave naozaj luxusným vozidlom. Stojí bezmála 60 tisíc. Ale posaďte to do perspektívy. Rovnako vybavené Véčko stojí podobne. Takže to bude ťažšie rozhodovanie. Ale keď si uvedomíte, že za rovnaké peniaze je iba lepšie vybavené BMW X1, tak náhle Multivan vyzerá ako super ponuka. A povedzme si to úprimne, aj lepšie vyzerá.
V konfigurácii odporúčame zvoliť elektrické otváranie veka batožinového priestoru, silnejší naftový motor s manuálom a najmä tú dvojfarebnú kombináciu s diskami, čo vyzerajú ako poklopy kanálov. Tak vyzerá dokonalý Multivan. Tento testovaný od neho nie je príliš vzdialený.
Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Volkswagen Multivan 2,0 TDI Generation Six
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 3250-3750 ot/min |
Krútiaci moment | 340 Nm pri 1500-3000 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5006 mm |
Šírka | 1904 mm |
Výška | 1970 mm |
Rázvor osí kolies | 3000 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2116/3080 kg (v technickom prevádzková 2,4 tony) |
Batožinový priestor | veľa/4300 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 182 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,4/5,5/6,2 |
Emisie g CO2/km | 161 |