Toyota Proace Verso VIP L2

Test Toyota Proace Verso VIP L2: Biznis trieda so svetlom zhora

To, že Toyota spolupracuje na vývoji niektorých áut, hlavne tých úžitkových, s inými automobilkami je každému jasné. Aj preto má s koncernom Stellantis dohody, ktoré zaručujú používanie veľkých úžitkových áut so zmenenými detailami. Presne taká je aj Toyota Proace Verso, ktorá prešla modernizáciou a zmenila niektoré prvky vzhľadu, ale nie zásadne.

Zo všetkých verzií je toto tá najdlhšia L2, ktorá existuje. A zároveň je to prevedenie VIP, ktoré má najširšiu výbavu zo všetkých ostatných. Má predsa kožené čalúnenie, ale aj presklenú strechu, vďaka čomu je v interiéri viac svetla zvonka.

Jazvečík XXL

Honda Proace Verso s najdlhšou karosériou má zboku jednu veľmi nelichotivú charakteristiku. Karoséria je až príliš dlhá a zadný previs bol akoby z iného auta prevzatý. Vyzerá ako jazvečík a Proace má ďaleko od harmonických tvarov modelu. Kratšia verzia vyzerá kompaktnejšie a viac ako jeden celok. Ale to je len vec zvyku, vy viete prečo chcete túto predĺženú alternatívu.

Toyota modelu Proace Verso priniesla s modernizáciou úplne novú prednú časť s veľkou mriežkou v nárazníku, ale bez výraznejšej masky chladiča. Vyzerá trochu ako keby jeden nemenovaný americký výrobca elektrických vozidiel začal vyrábať dodávky.

Lenže takto si auto nepomýlite so žiadnym zo súrodencov. Podobné vozidlo totiž vzniká aj v koncerne Stellantis, s ktorým Toyota spolupracuje. A to je celkom logický posun. Toyota získala, bez výrazných nákladov na vývoj, nové vozidlo, ktorým nedokáže pokryť ďalšie trhy a dokáže zaujať flotilových zákazníkov.

Toyota Proace Verso VIP L2

Dlhé auto je veľmi citlivé na použitú farbu a aj na bočný vietor, ale to je úplne iné konštatovanie. Proace Verso s touto dĺžkou chce stredné tóny, čierna karosérii nesedí a biela tiež opticky zväčšuje. Preto je vhodné práve takéto niečo, zelená, ktorá prechádza až do sivého odtieňa.

Nech sa ale deje čokoľvek, Proace Verso s touto dĺžkou a temnými zadnými oknami vôbec nedáva najavo to, čo má skryté vnútri. Vyzerá nenápadne s akoukoľvek farbou a pravú charakteristiku necháva skrytú pohľadom. Veď Proace má niekoľko rôznych možností. Aj keď viete, že toto nie je zaplechovaná verzia, nie je jasné, či to nie je obyčajný 8-miestny prepravník. Čo je teda vnútri?

Tajný VIP priestor v Proace Verso

Nie, zvonku to vidno nie je, ale vnútri je maximálna výbava, ktorú práve Proace Verso dokáže ponúknuť. Proace Verso VIP L2 predvádza 7 sedadiel, zadná lavica je posuvná a rozdelená na dvojsedadlovú časť a jedno samostatné sedadlo. Stredná časť láka na dve samostatné sedadlá a posuvný stolík, ale ak by bolo stolíkov náhodou málo, sú výklopné aj zo zadnej strany predných sedadiel.

Toto je asi ideálne cestovanie. Aj pri posunutí lavice úplne dozadu ostáva schopný batožinový priestor s malým deklom práve pre sedemmiestne prevedenie. Do zvyškového kufra dokážete vopchať kľudne dva detské bicykle, prípadne batožinu na mesiac, časovo, nie vesmírne. V strednom rade a v zadnom jei variabilita tak široká, že je ťažké hovoriť o tom, koľko priestoru auto ponúka.

Všetko záleží od posunutia sedadiel a od preferencií. Ak vám stačí menší kufor, tak viete s prehľadom využiť 7 miest aj pre vysokých dospelých. Najlepšie sa budú cítiť tí v strednom rade, ktorí si najviac užijú aj čiastočne presklenú strechu s prídavnými výduchmi a s tradičnými posuvnými clonami, manuálne ovládateľnými.

Toyota Proace Verso VIP L2

Kožené čalúnenie čiernej farby pôsobí exkluzívne a rovnako exkluzívne pôsobia koberce v celom interiéri. Ešte lepšie je ale, že bočné dvere sa posúvajú elektricky, ale kufor musíte, v toto kuse, otvárať klasicky ručne. Otváranie je v pohode, skôr budete mať pripomienky pri zatváraní. Ak chcete kufor zavrieť jedným pohybom, tak si musíte jednoducho nacvičiť ten správny švih.

Japonská automobilka podporená francúzskymi technológiami a vývojom používa úplne rovnakú prístrojovú dosku ako všetci bratia a sestry. Tu sa mení len volant a vlastne je to fajn. Priestoru je dosť, tvary sú moderné a infotainment je veľmi jednoduchý na ovládanie a zároveň dokáže bezdrôtovo zrkadliť mobilné platformy. To je displej č. 1.

Displej č. 2 je pred vodičom a zobrazuje údaje o jazde. Je celkom jednoduchý, ale znova to nie je problém. Nepotrebujete extrémnu grafiku, stačí, keď budete mať všetky údaje zobrazené logicky a prehľadne.

Najvýkonnejší dvojliter je povinnosť

Pod kapotou tohto auta môžete mať viacero verzií dvojlitrového agregátu a rovno, bez akéhokoľvek rozmýšľania, skočte do tej najvýkonnejšej bez nutnosti radenia pákou. Motor dosahuje 130 kW (177 k) a poháňa cez 8-stupňový hydrodynamický menič predné kolesá.

Je to záruka nielen obstojných jazdných vlastností a dynamických parametrov, ale aj celkom rozumnej spotreby, vzhľadom na samotný prierez vozidla. Toto auto má celkovú výšku 1 910 milimetrov, takže nie je problém s garážami, to len na okraj.

Väčší garážový problém bude pri manévrovaní. Zadný previs Proace Verso sa vykláňa ako na autobuse a celkovo je prevedenie s najväčšou dĺžkou relatívne slabo obratným vozidlom. Lenže aj na toto sa dá zvyknúť. Postupne si začnete nadchádzať presne tak, aby ste auto dostali na prvý pokus tam, kde ho chcete mať.

Toyota Proace Verso VIP L2

Hovoril som o rozumnej spotrebe Proace Verso. Čo to znamená? Znamená to, že na diaľnici sa dá jazdiť za priemer 8,5 litra, čo je vzhľadom na veľkosť auta a jeho prierez veľmi príjemná hodnota. A takisto je príjemné, že mimo diaľnic sa viete dostať dokonca až tesne ku 7 litrom na 100 km.

Pri jazde budete niekedy počuť, že toto auto je postavené na úžitkových základoch, občas si jednoducho panely trošku zaspievajú. Ale je to možno aj záležitosťou presklenej strechy. Inak by asi bolo relatívne ticho.

Áno, možno by si toto auto zaslúžilo pohon všetkých 4 kolies, možno by si zaslúžilo aj výkonnejší motor, ale vlastne na Proace Verso aj s dĺžkou L2 výkon 130 kW (177 k) stačí, hlavne že má agregát dostatočný krútiaci moment 400 Nm na to, aby s vozidlom celkom pekne hýbal.

Toyota Proace Verso L2 nikdy nebude trhať asfalt, bude skôr tým dostupne rýchlym prepravníkom, ktorý dokáže jazdu s príjemným nasadením predvádzať denne aj na dlhé trasy.

Výpredajová cena

Na jeseň som testoval Mercedes triedy V (V300d 4Matic), ktorý tiež dýcha luxusom, ale ešte väčším ako toto konkrétne vozidlo. Lenže stál viac ako 100 000 €. Preto je na mieste otázka koľko stojí táto Toyota, ktorá niektoré veci dokáže robiť rovnako a v niektorých je jednoducho na tom trochu ľudovejšie.

Stojí 52 760 € s DPH (tou zvýšenou 23 %), vrátane príplatku za presklenú strechu a metalízu. To je vskutku lákavá ponuka na takto veľké rodinné vozidlo. Lenže konkurencia nespí a konkurencia je vlastne rovnaká. Skôr by som k tomuto autu prirovnal niektoré verzie Ford Tourneo Custom, prípadne sesterské modely.

Toyota ale ponúka v základe aj predĺženú záruku na 5 rokov alebo 250 000 km, čo tiež dokáže prekvapiť a zaujať. Keby mám problém s miestom, tak rozmýšľam presne nad takýmto autom, ale vezmem si iba krátke prevedenie a bežne vozím iba 4 sedadlá, zadnú lavicu by som jednoducho vyložil. Rozdiel cien je 1 230 €, za ktoré máte toto dlhšie prevedenie L2.

Toyota Proace Verso VIP L2

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 130 kW (177 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5331 mm
Šírka 1924 mm
Výška 1910 mm
Rázvor osí kolies 3275 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1780/900 kg
Batožinový priestor -/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 185 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,1 s
Spotreba (WLTP) 7,3-7,5 l/100 km
Emisie g CO2/km 191-197