Test Toyota Hilux 2,8 D4-D: Nový motor z neho spravil iné auto

Každý určite videl ten Top Gear, kde zisťovali, či je Hilux naozaj nezničiteľný. A ak nie, tak o tom väčšina z vás počula. O tom, že pick-upy sú stále drsné a odolné svedčí aj fakt, že susedná krajina zaradí až 650 kusov do svojej zbrojnej taktiky. Drsné sú však najmä zvonka, vnútri sú už celkom civilizované a príjemné, rovnako sa zlepšil motor, ak zvolili 2,8-mičku. Ale nebudeme prezrádzať všetko hneď na začiatku.

Hovorme si to akokoľvek, takú reklamu ako má práve Hilux nemá žiadny z pick-upov. Podľa Top Gearu je teda nezničiteľný, ale pozrite si akýkoľvek záznam z bojov v ktorejkoľvek ázijskej krajine. Čo tam je? Na čom sa prevážajú bojovníci? Na Hiluxoch. Ale asi nie na tých s vrcholnou výbavou Invincible Sport, ktorú sme skúsili.

Tá vizáž o mnohom vypovedá

Vyzerá brutálne. Nemusí mať ani extrémne úpravy, stačí takýto základ. Dobre, Invincible a Invincible Sport majú iný predný nárazník s výraznejšou maskou chladiča. Ak je k tomu doladená pekná bronzovozelená farba Jungle s metalízou, tak je všetko ako z katalógu a auto je vlastne neprehliadnuteľné. Veď kto by prehliadol pick-up s dĺžkou 5,33 metra.

Síce v porovnaní s americkými pick-upmi, ktoré sú občas aj na Slovensku, vyzerá Hilux malý, ale ak ho zaparkujete vedľa bežnejšieho vozidla, tak je monštrózny. K výzoru veľa prispieva mohutné plastové lemovanie všetkých častí. K tomu ešte mohutnejšie pevné prahy a nad ložný priestorom oblúk skrývajúci niečo nevídané.

Len mimo záznam, na ten oblúk vzadu by sa hodili prídavné svetlomety. Ale to, čím je ložný priestor prekrytý je super. Roleta, ktorá sa dá ovládať stlačením jedného tlačidla. Je zdvojené na každej strane jedno, aby obsluha nemusela chodiť dokola. Elektricky sťahovateľná a naťahovateľná roleta je výborný nápad a k tomu je celá zadná časť zamykateľná centrálnym zamykaním. Síce má trochu oneskorenie, ale funguje výborne. Pri zasúvaní sa občas trochu seká, ale ani raz sa nám nestalo, že by zastavila.

Jedinou nevýhodou ložnej plochy je, že ju stále nie je možné používať úplne rovnako ako batožinový priestor. Na to treba vstavaný box, lebo pri umývaní, alebo pri búrke môže do týchto priestorov preniknúť voda. Nič vážne, ale toto nemusí byť vhodné pre oblečenie, prípadne notebook. A vlastne toto je jeden z problémov pick-upov celkovo. Batožinový priestor. Asi do ložnej plochy treba umiestniť zamyklateľný box, ktorý sa vojde pod sťahovaciu roletu.

Hodinky v strede sú známka luxu, teda známka Hiluxu

Facelift nepotreboval nič zmeniť. Všetko bolo adekvátne použitiu už pred ním. Dvojzónová klimatizáca? Áno, aj keď sme nenašli tú druhú zónu! Navigačný systém s klasickým rozhraním Toyoty? Tiež áno. K tomu lepšie sedadlá, ktoré už neunavia až tak ako predtým. Alebo je to skôr tým, že teraz má Hilux lepšiu výbavu ako pred piatimi rokmi, kedy sme skúšali predchádzajúcu verziu?

Priestor je taký, klasický pick-upový. Vpredu nikdy nie je problém a to aj napriek celkom širokému stredovému panelu. Vzadu sa tiež dá, ale stále platí, že vyšší budú mať trochu problém, ale nie je to vôbec zlé. Na zadných sedadlách je viac miesta ako v niektorej japonskej konkurencii. Šírka nie je problém, ale vyššie položenie sedadiel znamená, že vyšší pasažieri budú mať tesný kontakt so stropom. Najmä pri prejazde terénnych nerovností.

To, čo však Hilux Invincible Sport odlišuje od väčšiny ostatných pick-upov je použitie systému ozvučenia s logami JBL. Ak ste mali v rukách bluetooth reprák JBL Go, tak presne také niečo je na vrchu. Nedá sa to zobrať, ale štýl to má. Zvuk je možné prehrávať z bežného rádia, z digitálneho tunera, z USB, ale najčastejšie nám šlo Spotify s hudobným zoznamom, alebo podcasty zo vstavanej aplikácie v mobile. Alebo druhá možnosť, pripojenie káblom a Apple CarPlay. Tiež funguje veľmi rozumne a práve tu je vhodnou voľbou navigácia cez Waze, alebo Google Maps.

Aj napriek koženým elektricky nastaviteľným sedadlám panuje v interiéri Hiluxu stále ten istý nezničiteľný dojem. Ten potvrdzujú aj nutné digitálne hodinky. Tie môžu pre niekoho slúžiť ako pripomienka legendárnych digitálok Casio F-91W, ktoré sa stále robia. Vlastne interiéru sa teda nedá nič zásadné vytknúť. Je presne taký, aký by mal byť v terénnom pick-upe zvládajúcom naozaj akýkoľvek náročný život.

Náročný život kultúrnejším

Pred piatimi rokmi sme hovorili niečo o tom, že motor je slabý. Už nie. Jasné, aj slabší ostal v cenníku, ale ten je vhodný naozaj len pri potrebe čo najlacnejšej verzie. Vlastne na rovnakom stupni výbav je motor z Land Cruiseru drahší len o tisícku. Je nutné siahnuť rovno po ňom. Prečo? Lebo má výkon, má kultúru a má správne vychovanie.

Už sa netrase ako drahý pes, ako jorkšír v kabelke, keď zbadá mačku, ale má pekný kultivovaný chod. Všetko je relatívne, aj toto tvrdenie. Jasné, radový šesťvalec by vošiel tiež a bol by ešte kultivovanejší, ale toto je tiež neskutočný pokrok. Motor pracuje rovnako schopne ako legendárnom terénnom aute. Vlastne tieto dve autá od Toyoty legendami sú. A majú dobrý motor s výkonom 150 kW (204 k).

Už to nie je o tabuľe s údajom o zrýchlení na stovke, že áno. Už sa to dá vyjadriť v sekundách. Necelých 11 sekúnd s industriálne pôsobiacim šesťstupňovým automatom je pekný výsledok. Dokonca sa dá hovoriť aj o dobrej spotrebe. S prehľadom sa dá držať okolo 9 litrov. Niekedy o pol litra viac, niekedy o pol litra menej. Na ceste, samozrejme.

V teréne to nie je o spotrebe. Inak by bol integrovaný počítač, ktorý by spracúval litre na motohodiny. Nie, dosť srandy. Podvozok samostatne, brodivosť 70 centimetrov, stúpavosť 42 stupňov a uzávierka diferenciálu robia z Hiluxu naozaj schopné náradie. Ale na terénne prejazdy nechcete vypimpovanú verziu Invincible Sport. Na toto asi stačí aj Active. Už tá má automat a výkonnejší motor.

5 rokov

Toyota verí tomu, čo sa hovorí a na Hilux je štandardne záruka 5 rokov, alebo 250-tisíc kilometrov. A je jedno, či beriete úplný základ, alebo zvolíte vrchol v podobe Invincible Sport. Vlastne vieme prečo zvoliť ten vrchol. Nepotrebujete síce kožené čalúnenie, ale potrebujete tú famóznu roletu nad ložným priestorom. Nezničiteľnému autu sa nedá vlastne nič zásadné vyčítať. Z ohľadom na určenie, globálnosť modelu a všetky ostatné atribúty je dokonalým autom, ktoré prejde takmer všade. A nevadí ani cena 55-tisíc eur. Aj keď tu už musíte zvážiť, či treba pick-up a nie klasické terénne auto.

Toyota Hilux 2,8 D4-D Invincible Sport

Motor R4 nafta
Objem 2755 cm3
Výkon 150 kW (204 k) pri 3400 ot/min
Krútiaci moment 500 Nm pri 1600-2800 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5330 mm
Šírka 1855 mm
Výška 1810 mm
Rázvor osí kolies 3085 mm
Hmotnosť (prevádzková) 2355 kg
Batožinový priestor – l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,1 s
Spotreba (WLTP)

8,8-10,1

Emisie g CO2/km 233-265