Najmenší model Toyoty, teda Aygo, dostal do názvu písmeno X. Z malého mestského mini auta sa tak razom stal miniatúrny a štýlový crossover. Toyota Aygo X sme testovali v najvyššej výbave Limited, ktoré poháňa malý trojvalec s výkonom 72 koní. Ten je jedinou voľbou pre toto auto.
Vzhľad Ayga X je poriadne funky švihácky! Zelená farba „kardamón“ v kombinácií s čiernou „Nočná obloha“ je sama osebe zaujímava, ten správny odlíšiteľný akcent ale pridávajú aj oranžové detaily. Takými sú napríklad ozdobné lišty nárazníkov či paprsky diskov. Tie majú mimochodom 18″, čo je na takto malé auto skutočne neobyvklé. Obuté sú síce do úzkych pneumatík, aj tak ale vyzerajú v malej karosérií výborne a Aygo X tak pôsobí ako malá, mierne zvýšená motokára či bugyna. Full LED svetlá vpredu sú už takým moderným štandardom, čo je však ešte viac neobyvklé je celá zadná časť. Tá je z veľkej časti, okrem nárazníka, čierna. Piate dvere sú kompletne presklené a svetlá sa tiahnu po celej ich výške. Auto je síce veľmi malé, ale aj vďaka zemitej farbe a bohatému oplastovaniu pôsobí robustne. Treba uznať, že vzhľad sa Toyote vážne vydaril a v rámci svojej triedy ide o jedno z najkreatívnejšie poňatých áut.
Kabína verzie Limited je na svoju triedu vybavená výborne. Strednej časti dominuje veľký, 9″ infotainment s plne bezdrôtovou konektivitou pre Apple aj Android. Na danú triedu má aj skutočne rýchle reakcie a kvalitnú grafiku, vrátane veľmi schopnej navigácie. Parkovacie kamery síce obrazom úplne neexcelujú, avšak na to sa v tejto triede primárne nehrá. Toyota Aygo X je auto rozmerov, s ktorými je radosť parkovať a s akoukoľvek kamerou je to teda už úplná hračka. Posed je vyšší a sedadlá majú pekné kárované prešívanie a zdobenie oranžovou niťou. Trochu iba zamrzí, že poťah má tendenciu sa krčiť. Príjemná je veľkosť koženého volantu s tempomatom, ovládaním audia a palubného počítača. Samotný posed za volantom je trochu vyšší, avšak do mestského auta sa to celkom hodí a zabezepečuje dobrý výhľad. Trochu chýba lakťová opierka, ale opäť, Aygo X nie je auto na dlhé trasy a tak to pri mestských presunoch až tak nemrzí. Klimatizácia je samozrejme automatická s jednou zónou, štartuje sa tlačidlovo a telefón nabijete bez kábla. Ak sa pýtate na priestor vzadu, asi tušíte, aká bude odpoveď. Toto je mestské auto, takže ako pôjdete zo svojho bytu do nákupného centra, odveziete v ňom vzadu aj dospelých kamarátov či rodinu, užívať si to ale nebudú. Deti tam budú ale v pohode, priestor na nohy je proste miniatúrny, zodpovedajúci veľkosti a kategórií auta. Rovnako tak batožinový priestor s 231 litrami. Aygo X je doslova nákupná taška a mestký dopravný prostriedok, to je jeho primárne poslanie a na tento účel fungujú jeho skromné priestorové pomery skvelo.
Jediný motor, ktorý môže mať Aygo X pod kapotou, je malý litrový benzín VVT-i s troma valcami. Tie produkujú 53kW/72 koní a 93 Nm. Málo, ale na malé auto do mesta to úplne stačí. Spárovaný sme ho mali s bezstupňovým CVT automatom, druhou opciou je päťstupňový manuál. CVT funguje svojím typickým prejavom, teda prudký nárast otáčok pri zošlipaniutí plynu do podlahy. V tomto prípade sprevádzané zábavným vysokým zvukom, takže vás bude baviť túto činnosť stále opakovať, minimálne na začiatku. Možné je ale radiť aj manuálne pákou, čo vám ponúkne sedem virtuálnych stupňov a eliminuje „cévétéčkový“ prejav. Samotných 72 koní do mesta stačí, mestské auto jazdiace rýchlosťami okolo 50 či 100 km/h na obchvatoch nepotrebuje viac. Z križovatky odídete svižne a bez hanby zo spomaľovania premávky. Ak vyrazíte vo dvojici na diaľnicu, viete udržovať aj tradičných 140 km/h. Daňou za to je iba vyšší hluk a nižšia ochota zrýchliť na takéto hodnoty, avšak nie je to vôbec také zlé, ako by človek od 72 koní čakal. Na to ale toto auto vôbec nie je stavané, aj keď je dobré vedieť, že celkom zdatne zvládne aj takúto ulohu. Aj napriek tomu sa priemerná spotreba pohybuje väčšinu času medzi 5 a 6 litrami, čo závisí od štýlu jazdy. Náš týždňový priemer sa ustálil na hodnote 5,5. Zrhuba 150 kilometrový diaľničný presun v tempomatových 140 km/h ukázal ale 6.8 l/100km. Opakujeme znova, to ale nie je primárny revír malej Toyoty. Tým, že je auto krátke a malé a jazdí na veľkých diskoch, pocit z jazdy je tvrdší, čo je cítiť najmä na nekvalitnej vozovke či retardéroch. Žehlička to teda nie je ani náhodou, avšak pripsieva to k pocitu istoty a obratnosti. Na kvalitnom povrchu teda vie byť Aygo X celkom zábavaná motokára.
Toyota Aygo X je oproti svojmu „ne X“ predchodocovi ďaleko štýlovejším a zábavnejším autom. Vyššia svetlá výška neznamená terénne ambície, ale skôr schopnosť nebáť sa parkovať a v blízkosti vyšších obrubníkov a taktiež príjemnejšie nastupovanie a lepší výhľad. Malý motor nespáli veľa a je pomerne zábavaný, k čomu, nechcene, prispieva aj CVT prevodovka. Kabína je vybavená vynikajúco a exteriéru sa nedá nič vyčítať, vo výbave Limited má proste svoj štýl a názor. Nevýhodou je tvrdší podvozok, v meste by predsa len mohol byť trochu pohodlnejší, aj keď nadšených vodičov to poteší. Vo výbave limited stojí od 17 990 eur s DPH, čo vzhľadom k bohatej výbave a celkovo kretívnemu poňatiu auta nie je odstrašujúco veľa.
Toyota Aygo X Limited
Motor | R3 benzín |
Objem | 998 cm3 |
Výkon | 53 kW (72 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 93 Nm pri 4400 ot/min |
Prevodovka | CVT |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 3700 mm |
Šírka | 1740 mm |
Výška | 1525 mm |
Rázvor osí kolies | 2430 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 940/1015 kg |
Batožinový priestor | 231 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | ? |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 14,8 s |
Spotreba (WLTP) | 4,9-5,2 |
Emisie g CO2/km | 110-117 |