Test Suzuki Vitara Allgrip: SUV do mesta aj mimo neho

Suzuki Vitara nie je žiadnou horúcou novinkou na trhu. Osvedčený model japonskej značky je už v podstate legendou a aj aktuálna generácia už má čo to za sebou, aj keď nedávno prešla faceliftom. O jej popularite svedčí fakt, že toto auto je jedným z najobľúbenejších na našich cestách. My sme Vitaru testovali s jediným dostupným motorom, ktorým je 1.4 litrový Boosterjet Hybrid s automatom.

Vitara je síce kompaktné, primárne mestské SUV a nie žiaden hardcore offroad, avšak aj napriek tomu pôsobí robustne a odolne. Tvary sú skôr hranaté a ostré a to je dôvod tohto dojmu, ktorý napovedá, že Vitara sa nezľakne ani stredne náročného terénu. Predná maska je mimoriadne pekná a tvorená šiestimi zvislými pásmi. Do nej sa napájajú zošikmené svetlomety s LED pásikmi. Predná časť pôsobí príjemne exotickým závanom Japonska. Z profilu najviac vynikne hranatý profil. Pri čiernej farbe, ktorá bola na nami testovanom aute, žiaľ zanikne rafinovaný prelis, tiahnúci sa od predných dverí až po zadný blatník. Čierna farba je síce elegantná a tajomná, avšak niektoré dizajnové prvky v nej zaniknú. Takým prvkom je napríklad čierna strecha, ktorá by pri kontrastnej farbe karosérie pekne vynikla, tu sa ale stráca. Veľmi vydarené sú ale dvojfarebné hliníkové disky kolies aj decentné chrómové doplnky. Vitara je aj po tých pár rokoch na trhu stále pekné auto. Dizajn je síce ladený skôr konzervatívne, ale aj tak je odlíšiteľný a originálny. Úplne teda rozumieme, prečo je Vitara v našich končinách stále taká populárna.

Kabína je taktiež pod nadvládou čiernej, ozvláštňujú ju ale čierno-strieborné obklady. O pocite temna ale nemôže byť reč. Táto Vitara mala totiž vo výbave aj presklenú a otvárateľnú strechu. A taktiež poctivé analógové hodiny v strede palubnej dosky medzi výduchmi vzduchu. Mimoriadne pekné sú sedadlá s hustým prešívaním v kombinácii koža-alcantara. Tento materiál zvyšuje dojem kvality aj hodnoty. Vitara má klasické analógové budíky, teda prístrojový panel. Má ale pekné šedé pozadie a čitateľnosť je tiež fajn. Infotainment je veľmi jednoduchý, graficky aj užívateľsky. Na prudkom svetle je ťažšie čitateľný, avšak nič mu nechýba. Obsahuje navigáciu, parkovaciu kameru aj plnú konektivitu pre Apple či Android. Tá je ale možná iba cez kábel. Na volante je prepínanie multifunkcie s príjemne veľkým tlačidlami a samotný volant je dokonca vyhrievaný. V kabíne nájdeme aj tvrdé plasty, avšak spracovanie je kvalitné na dotyk aj pohľad, takže to neberieme ako zásadný problém. Aj keď je Vitara kompaktné SUV skôr mestského razenia, priestor v kabíne je veľmi štedrý a aj dospelé osoby vzadu tu v komforte absolvujú aj dlhšiu trasu. Na kolená aj hlavu je priestoru dosť. Ak toto auto slúži ako rodinné a vzadu sa vozia primárne deti či adolescenti, nebude s priestorom vážne žiaden problém a zbalia sa aj na dlhšiu dovolenku. Batožinový priestor má síce iba 375 litrov čo nie je nič dych vyrážajúce, avšak vďaka hranatejším tvarom karosérie je jeho využiteľnosť až do posledného litra skvelá. Veľké výčitky teda nie sú na mieste.

Posledný facelift priniesol Vitare technickú modernizáciu, ktorej základným prvkom je mild-hybridná motorizácia. Oproti predošlej pohonnej jednotke síce prišla o pár koní, avšak na dynamike to necítiť. Aktuálne disponuje 1.4 litrový Boosterjet Hybrid výkonom 95kW/129 koní a 235 Nm. Na prvý pohľad to síce neznie ako veľa, ale na pokojné jazdenie to úplne postačuje. Vďaka prídavnému elektromotoru nechýba ani tých spomínaných pár koní, o ktoré Vitara prišla. Na stovke je auto za 10,2 sekundy, čo je proste tak akurát. Žiadne extrémne zatlačenie do sedačky nečakajte, ale zároveň sa netreba báť ani predchádzania či diaľnic. Vitara má po facelifte šesťstupňový manuál a samozrejme pohon všetkých štyroch kolies Allgrip. Dokonca je tu aj uzávierka diferenciálu a volič jazdných režimov pre šport či sneh. Sneh sme v lete z objektívnych dôvodov nevyskúšali 🙂 Režim šport síce prináša rýchlejšiu odozvu na plyn a živšie reakcie motora, avšak prevodovka je až príliš ambiciózna a radenie niekedy sprevádza jemné cuknutie. V režime normal sa ale nič také nedeje, takže je to ospravedlniteľné. Mimochodom, samotný automat ponúka aj radenie pádlami pod volantom. Volič prevodovky si ale vyžaduje trochu viac zvyku, keďže polohy D a M sú hneď pri sebe a často sa nám stalo, že sme namiesto D zaradili M a všimli si to až po pár sekundách, keď vyleteli otáčky, lebo sme šli na prvom stupni. Celkový priemer spotreby sa po týždňovom jazdení dostal na hodnotu 7,4 l/100km, čo vzhľadom k pohonu všetkých štyroch kolies a svižným diaľničným prejazdom nie je zlá hodnota. Jazdné vlastnosti Vitary nie sú vonkoncom húpavo mäkké. Podvozok pôsobí skôr tuhším, ale o to sebaistejším dojmom. Dušu z vás rozhodne nevytrasie ale ak preferujete skôr tuhší a robustnejší dojem pred húpavou mäkkosťou a poddajnosťou, bude pre vás toto Suzuki príjemným a ideálnym kompromisom.

Vitara je proste fajn auto. Skôr nenápadné a vlastne sa dá konštatovať, že v žiadnej oblasti vyslovene neexceluje. Avšak to, čo ho robí tak skvelým, je kombinácia rôznych vlastností a schopností, ktoré dokáže ponúknuť. Aj po rokoch vyzerá pekne a pritom nie extravagantne a výstredne, ponúka bohatú výbavu a nezľakne sa ani stredne ťažkého terénu. Motor nemá prehnaný apetít a ponúka dostatočnú dynamiku. Nami testovaná kombinácia najvyššej výbavy Elegance + s automatom stojí 24 650 eur. Ak chcete ušetriť, môžete napríklad siahnuť po manuáli či predokolke, ktoré sú žiaľ k dispozícii iba pri nižších výbavách. To je celkom škoda, keďže si vieme toto auto dosť dobre predstaviť aj s manuálom, ktoré má Suzuki celkom schopné. Aj za danú cenovku 24 650 eur za testovaný kus ide ale o výbornú kúpu, keďže toto auto je skutočne všestranný a verný služobník s veľmi slušnou výbavou.

Suzuki Vitara 1,4 BoosterJet Hybrid Elegance+

Motor R4 benzín
Objem 1373 cm3
Výkon 95 kW (129 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 235 Nm pri 2000-3000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4175 mm
Šírka 1775 mm
Výška 1610 mm
Rázvor osí kolies 2500 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1270 kg
Batožinový priestor 375/1120  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Spotreba (WLTP) 6,2 – 6,5
Emisie g CO2/km 140-146