Test Subaru Outback 2,5i Lineartronic: Naftu mu netreba

Subaru je jednou z automobiliek, ktoré vypúšťajú z ponuky naftové motory. Teda Subaru malo len jediný, unikátny dvojlitrový boxer diesel. Ale ten už v ponuke nie je. Úplne vypadol pri všetkých modeloch a pritom práve ten bol relatívne žiadaným agregátom. Emisné normy a cyklus WLTP majú na svedomí ďalšiu obeť.

Keď vypadáva z ponuky, tak zo všetkých vozidiel. Outback nie je výnimka a ponúka iba jednu kombináciu pohonu. Pod kapotou je 2,5-litrový atmosférický benzínový štvorvalec boxer spojený s prevodovkou CVT a pohonom všetkých kolies.

Až teraz si ho začnete všímať

Subaru Outback je to auto, ktoré často ani neregistrujete. Môžu za to zemité farby, ktoré vládnu predaju. Ale testovaný kus má fantastickú tmavočervenú, ktorá ho odlišuje od všetkých ostatných Outbackov. Je iná, je tá, ktorá vás prinúti viackrát sa otočiť, keď od auta odchádzate.

Ale to nie je jediné, čo na Outbacku upúta. Teda facelift si všimne málokto. Všetky prvky sú na svojom mieste, ale svetlá majú tvar bližší k tým, ktoré mala generácia s orlími očami, maska chladiča je tiež iná, ale najviac vidno modernizáciu na nárazníku. Plocha okolo hmloviek je vyššia a oblejšia, čo je v kontraste s ostrejšie tvarovanými LED svetlami.

Bočný profil ukazuje tvar kombi, ale to je preto, že vlastne Outback bol jedným z prvých takýchto vozidiel. Dvihnuté kombi s plastovým lemovaním je aktuálne veľmi žiadaná forma, ale Subaru fakt s týmto nápadom začínalo. Obrovským pozitívom je svetlá výška 20 centimetrov. To je viac ako má napríklad Toyota RAV4, či Honda CR-V.

Výzor auta je výraznejší ako pred modernizáciou, ale zároveň vyžaruje drsnú charizmu. Akoby volal sadni si a poď na kraj sveta. Teda aspoň tam, kde je rozvinutá infraštruktúra na tankovanie fosílnych palív ako-takej kvality. Pôsobí ako ukutý z jedného kameňa, pevný ako skala.

Bezpečnosť je prvoradá

Kedysi bolo Subaru synonymom športových vozidiel. Imprezy s veľkými krídlami a obrovským výkonom. Ale to už nie je veľmi tak, v súčasnosti sa automobilka zameriava najmä na bezpečnosť. Má vynikajúco vyvinutý systém EyeSight. Stereokamery používa viacero automobiliek. A aj Subaru ho má, pričom mu fungujú vynikajúco všetky funkcie.

Čo je pri EyeSight zaujímavé je, že kamery sú už v základnej výbave modelu. Auto ich využíva, aby mohlo mať adaptívny tempomat, udržiavanie pruhu, kolíznu brzdu, či milión upozornení a iných asistentov. Od rýchlosti, z tratí rally sa Subaru akosi plynulo presunulo ku tvorbe bezpečných áut.

Ak ste nemali tú česť s predchádzajúcou verziou modelu jazdiť dlhšie, tak rozdiely prichádzajúce s faceliftom ani nebudete vidieť. Lenže detaily sú naozaj parádne. Klimatizácia dostala úplne nové ovládanie, ale najlepším skokom vpred je volant. Má lepšie tvary, logickejšie usporiadanie tlačidiel. Stále je z interiéru cítiť, že môže vydržať takmer naveky.

Vynovený je aj informačno-zábavný systém. Je logickejší a prehľadnejší. Akurát nám nedokázal prečítať žiadne USB. Pomohol však streaming cez Bluetooth, takže sme neboli odkázaní výlučne na to, čo sa rynie zo slovenských rádií, aj keď Outback podporuje aj digitálne vysielanie. To si užijú všetci pasažieri. A aj tí vzadu, ktorí budú mať celkom kráľovský priestor. Sťažnosti nebudú ani ku objemu batožinového priestoru. Sedadlá sa dajú sklápať, ale väčšina vecí vlezie aj bez nutnosti tohto úkonu.

Iba benzín

Poďakovanie môžete poslať úradníkovi, ktorý navrhuje stále šialenejšie limity emisných noriem. Ak ste mali radi špecifický naftový agregát, tak môžete kľudne smútiť. Alebo si skúste benzínový štvorvalec, ten je slušnou a príjemnou náhradou. Teda náhrada nie je, lebo bol v ponuke už aj pred vypadnutím diesla.

Takže pod kapotou je benzínový motor. Ale nemá prepĺňanie, je atmosférický a veľký. Také niečo v súčasnosti dokáže už len Mazda. Subaru má však špecificky motor s protibežným uložením valcov. Má výkon 129 kW (175 k) a krútiaci moment 235 Nm. Jediná možnosť prevodovky je aj v tomto prípade, pre Subaru typický, bezstupňový automat CVT. Treba však uznať, že práve s benzínovým motorom si rozumie ešte lepšie ako s naftovým.

Reálne má motor lepší zvuk ako mal naftový agregát. Ale nemá takú senzáciu z vysokého krútiaceho momentu. Pri prepnutí na režim I, tlačidlom na volante, je všetko skôr ležérne a pohodové, šport sa nekoná. Ale režim S premení charakteristiku plynu a prevodovky a z auta sa stáva trochu agilnejší kombík s terénnymi ambíciami. Nie je práve trhač asfaltu, ale reálne výkon stačí v každej situácii. Omnoho viac záleží na vyváženosti auta. Motor boxer s nízkym ťažiskom elmiminuje aj to, že karoséria je trochu vyššia.

Z rovnice o vysokej spotrebe sú teoreticky všetky atribúty známe. Lenže reálne nie je spotreba kritická. S prehľadom sa dá jazdiť do 8 litrov benzínu a sto kilometrov. Pri využívaní potenciálu a využití diaľnic to bude skôr 8,5 litra.

Jediný taký

Keď budete akokoľvek detailne pátrať po niečom s podobnými parametrami, tak bude hľadanie márne. S atmosférickým motorom nikto naozaj nič podobné neponúka. Možno Mazda, ale tá nemá zvýšený podvozok. Takže práve Outback je celkom unikátny model. Testovaný kus s výbavou Business stojí 38 990 eur. Oproti Comfort má naviac navigáciu, kožený interiér, väčšie disky kolies, či pamäť nastavenia vodičovho sedadla.

Počas celého testu sa nám zdalo, že po modernizácii sa Outback správa komfortnejšie ako kedykoľvek predtým.

Subaru Outback 2,5i Lineartronic Business

Motor R4 benzín
Objem 2498 cm3
Výkon 129 kW (175 k) pri 5800 ot/min
Krútiaci moment 235 Nm pri 4000 ot/min
   
Prevodovka Automat nekonečne stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4815 mm
Šírka 1840 mm
Výška 1605 mm
Rázvor osí kolies 2745 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1657/2175 kg
Batožinový priestor 512/1848  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,7/6,0/7,0
Emisie g CO2/km ?