Keď sa ešte dalo relatívne v pohode cestovať a nerušili autosalóny, tak sme boli na Renaulte Espace dCi 200 na autosalóne vo Frankfurte. Bol modrý a mal výbavu Initiale Paris. A toto je tiež Espace, tiež Initiale Paris, a tiež dCi 200. Prečo teda? Lebo mezdičasom prešiel tento vrchol ponuky Renaultu faceliftom.
Motor je rovnaký, zvonka je auto rovnaké, ale je o toľko lepšie, až máme pocit, že takto malo vyzerať už od začiatku. Väčšina výčitok, ktoré sme mali pred faceliftom sú v histórii a toto auto sa smelo môže postaviť na vrchol ponuky crossoverov kombinujúcich SUV a MPV. Dobre, takých veľa nie je, ale ako rodinné auto je tento Espace fantastický. A ani nevyzerá veľký.
Elegancia s novými detailami
Meniť niečo na tomto dizajne by bolo neprezieravé. Preto je hlavnou vizuálnou zmenou spodná časť nárazníka. Pôsobí širšie a spodná sivá časť stále pripomína, že Espace už nie je iba MPV, ale má prvky SUV. Vlastne najzásadnejším prvkom SUV je svetlá výška a profil pneumatík. Dvadsiatky obúvajú celkom veľké gumy so šírkou 255 milimetrov a profilové číslo 45 hovorí o tom, že výška bočnice je 45 percent zo šírky, čo znamená pneumatiku s výškou 115 milimetrov. Dosť na to, aby neboli disky až tak ohrozené.
Práve disky sú ďalšou výraznou zmenou v dizajne. Majú viac hrán, sú ostrejšie rezané a vyzerajú omnoho lepšie ako doteraz. Výbava Initiale Paris má pripomienku hlavného mesta Francúzska priamo tu. Jednotlivé segmenty pripomínajú známu Eiffelovu vežu. Tieto elementy s tvarom veže sú plastovými vkladmi do hliníkového disku. Zaujímavé.
Čo sa však na dizajne príliš neprejavilo, ale je to šok najmä v noci sú nové svetlá. Majú viaclúčové usporiadanie LED a dokážu prispôsobovať osvetlenie aktuálnej situácii. A fungujú perfektne. Toto nám pred faceliftom veľmi chýbalo a zjavne naše pripomienky vzali v Renaulte vážne. Prepínanie je pekne plynulé a nikoho ani silný lúč neoslepuje.
Vzadu akoby sa nič nezmenilo, všetko je tak ako bolo, svetlá v poslednom stĺpiku karosérie, LEDky svietiace do akýchsi trubíc, nápis Espace pod znakom. Inak spočiatku miesto označenia modelu dával Renault do najvyššej výbavy nápis Initiale. Zjavne to niektorí nechápali, lebo to automobilka musela zmeniť na reálny názov modelu.
Sedem, ale naozaj
Interiér Initiale Paris je naozaj luxusný. Na čo si spomeniete? Nastaviteľné nepriame osvetlenie? Espace ho má. Masážna funkcia sedadiel taktiež funguje výborne. Asi ešte lepšie ako pred faceliftom. A sedadlá sú pohodlné s ventiláciou a vyhrievaním. Teda predné. Zadné si, v rámci balíka výbavy, musia vystačiť s vyhrievaním, aj to iba tie bočné. Ale to stačí.
Nové čalúnenie v tejto výbave má čierny odtieň a je lemované hnedým prvkom. Na oboch sedadlách je malý štítok s logom výbavy. Niečo ako má Volvo švédsku vlajku. Tu je to kúsok kože s prelisovaným logom. To je naozaj pekný detail, ktorý hovorí o luxusnom celku. Vlastne aj to, čo bolo pred faceliftom trochu horšie spracované sa polepšilo a Renault ponúka auto, ktoré si naozaj zaslúži označenie ako bolo v predchádzajúcej vete.
Aj tu automobilka počúvala a posunula USB porty hlbšie, takže sa dá bez problému zavrieť roleta. Tá je po novom lesklá čierna, podobne ako celá stredová konzola. No a tu je aj ďalšia novinka, systém EasyLink a nové ovládanie klimatizácie sú krokom vpred. Ale takým, že bežne nikto taký krok nespraví. Toto je skok do diaľky. EasyLink je intuitívny, podporuje prepojenie s mobilom a má všetko, čo potrebujte. Plus to samostatné ovládanie klimatizácie je tiež výborné.
Novinka je aj pred vodičom. Malý displej s mechanickými ukazovateľmi po bokoch nahradil digitálny panel. Ten má síce možno menej nastavení ako v iných automobilkách, ale stále je veľmi precízne spracovaný a funkčný. Ešte by bolo fajn nahodiť head-up displej, ktorý by premietal rýchlosť priamo na sklo a už by sme nič tomuto usporiadaniu nevedeli vytknúť. Vlastne ešte by Espace chcel 360-stupňovú kameru. Ale to tiež príde.
Veľkosť interiéru ani veľmi neprekvapí, keď vieme, že Espace má 4,85 metra. Vpredu je miesta koľko treba, v strede tiež. Plus sú samostatné sedadlá posúvateľné a majú polohovateľné operadlo. V prípade posuvu vpred je možné vliezť na zadné sedadlá a celkom pohodlne sa posadiť. Áno, tretí rad je vhodný aj pre priemerne vysokého dospelého človeka. Sklápanie zadných dvoch radov sa dá vyriešiť priamo z kufra tlačidlami. Elektromechanický systém je zaujímavé sledovať. Toto auto je fakt vymakané!
V rukách je menší ako v parkovacom mieste
Reálne je Espace veľkým autom. Veď dokáže premiestniť až sedem ľudí. A to bez výrazného problému. A tomu zodpovedajú aj rozmery. Lenže parkovanie je až nechutne jednoduché a v zákrutách sa tvári ako omnoho menšie auto. Je najagilnejším MPV-SUV crossoverom? Pravdepodobne áno. Vďačí za to podvozku. Za označením 4Control sa skrýva natáčacia zadná náprava, ktorá do určitej rýchlosti točí opačne ako tá predná a od nej rovnakým smerom, aby sa zlepšila stabilita. Rýchlosť závisí od zvoleného režimu. Reálne však treba povedať, že toto funguje znamenite.
A napriek týmto športovým ambíciám je úplne super, že Espace ostáva príkladne pohodlný. A znova aj napriek 20-palcovým zliatinovým diskom, čo je super výsledok. Vlastne, na dlhé trasy je úplne perfektný, najmä keď už má použiteľný adaptívny tempomat. Už dokáže zastaviť a znova sa rozbehnúť. Jedine udržiavanie v strede pruhu je trochu agresívnejšie ako by bolo treba. Funkčné áno, príjemné nie vždy.
Motor pod kapotou je dvojliter, ktorý má výkon 147 kW (200 k) a krútiaci moment 400 Nm. Ale ak si pozriete aktuálny cenník, tak kvôli udržaniu emisných príkazov je v cenníku s výkonom 139 kW (189 k). Aj to bude výkon dostatočný a s autom sa bude jazdiť príjemne, ale aspoň vidíme aké následky má vynucovanie a dávanie pokút za každý gram CO2 naviac oproti tabuľkám. Niekedy je papier viac ako zdravý rozum.
V každom prípade sa dá s Espace jazdiť so spotrebou 6,5 litra a tým pádom na jednu nádrž nie je problém zvládnuť 800 kilometrov. Osemsto kilometrov v komforte vo veľkom aute vybavenom všetkými potrebnými asistenčnými systémami? Áno! Espace je výborný. Je lepší ako veľa SUV, má viac miesta ako kombi a je ako zjav z budúcnosti.
Sám
Espace je sám. Nie na trhu, lebo stále existuje najbližší konkurent, Ford S-Max, či dožíva SEAT Alhambra. Ale je sám v ponuke modelu. Nič iné ako dCi 200, či teda už dCi 190 s výbavou Initiale Paris nekúpite. Motor dCi 190 je taká novinka, že ešte v tabuľke nie je ani spotreba a ani krútiaci moment. Ale tieto veličiny budú veľmi podobné tým, ktoré dosahuje dvojstovka. Za 50-tisíc sa dokonca dá povedať, že to je vynikajúca ponuka, lebo vo výbave nič nechýba a skôr sa dá povedať, že je v nej niekoľko prvkov, ktoré nie sú inde štandardom, ale rýchlo sa na ne dá zvyknúť. Aké sú to? Masáž, ventilácia sedadiel, Bose aparatúra a najmä podvozok 4Control. Takto vyzerá perfektné rodinné auto s nízkou spotrebou.
Renault Espace Initiale Paris dCi 200
Motor | R4 nafta |
Objem | 1997 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k) pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Automatická 6-stupňová, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4857 mm |
Šírka | 1888 mm |
Výška | 1677 mm |
Rázvor osí kolies | 2884 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1908/2554 kg |
Batožinový priestor | 247/614-709/2035 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 215 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,1 s |
Spotreba (komb WLTP) | 5,3-5,5 |
Emisie g CO2/km | 139-145 |