Test Renault Clio R.S. Line: Vyzretejší a kľudnejší nástupca

Renault Clio R.S. tu s nami bol veľa rokov a bol to jeden z našich najobľúbenejších malých hothatchov. Aktuálnej, tada piatej generácii Clia, ale plnokrvná športová verzia R.S. chýba. Ako cenu útechy má ale Renault v ponuke variantu R.S. Line. Tá má v najsilnejšej verzii obstojných 130 koní, ktoré sa samozrejme nemôžu porovnávať so silnými predchodcami. Napriek tomu sa ale zdá, že nové Clio s týmto motorom vôbec nemusí byť nudné auto. Takáto jemnejšia verzia športového Clia sa v minulých generáciách nazývala GT a R.S. Line je teda jeho priamym nástupcom.

Modrý lak Iron RQH je správnou voľbou a stojí za príplatok 550 eur. Samotná karoséria sa zásadné nelíši od bežného Clia, dostala ale samozrejme zopár športových doplnkov a odlišností. Na blatníkoch sú logá R.S. Line, rovnako tak aj v zadnej časti. V tej nechýba ani čierny plastový difúzor, decentné krídlo na streche a veľká oválna koncovka výfuku. Predná časť dostala masku s krížovým výpletom, full LED svetlá ale aj 17” disky kolies, ktoré sú na malý hatchback akurát. Nové Clio sme už testovali a aj vtedy sme skonštatovali, že vyzerá mimoriadne hodnotne a dospelšie. Akoby išlo o auto o triedu vyššie. Balík R.S. Line tieto naše slová potvrdzuje zas a znova a už štadnardne dobre vyzerajúce auto je teraz ešte krajšie. Dojem hodnoty budí aj chrómové lemovanie okien. K športovému looku určite prispieva aj kľučka zadných dverí šikovne skrytá do c stĺpika. Clio tým pádom vyzerá ako dynamický trojdverák. Vzhľadovo je R.S. Line super, nevyzerá príliš agresívne a prehnane ale je jasne odlíšiteľné od iných verzií tohto auta a športové DNA je badateľné na prvý pohľad. Dobrá práca!

Dojem kvality je to prvé, čo vám prejde hlavou a zmyslami pri posadení sa za volant. Hlboké sedadlá s červeným prešívaním sú vynikajúce a nemusela by sa ze ne hanbiť ani čistokrvná verzia R.S. Nastavujú sa síce iba mechanicky ale to vôbec nevadí, pretože posed aj držanie tela poskytujú na vysokej úrovni. Väčším a objemnejším postávam ale môžu byť trochu tesné. Volant je príjemne hrubý a kožený, perforovaný okolo ramien. Možno by mohol mať priemer o pár mimiletrov menší, ale to je náš subjektívny dojem. Nechýba na ňom decentné žlté logo R.S.  Za volantom sú pádla pre manuálne radenie, ktoré sú ale pomerne malé, aj keď pôsobia solídnym kovovým dojmom. Červená linka sa tiahne pozdĺž prístrojovky cez výduchy vzduchu, čo je originálne riešenie budiace ten správny športový dojem a pritom nepôsobí násilne. Zaujímavý je aj mäkký dekor dverí a prístrojovky so štruktúrou karbónu. Podobne ako v iných Cliách, ani tu nechýba veľký vystúpený tablet s veľkosťou 9,3”. Rýchlosť, grafika aj odozva sú na veľmi dobrej úrovni. V kabíne Clia mate vážne pocit, že ide o auto o triedu vyššie a väčšie. Môže za to kvalita materiálov ale aj prvky výbavy. Prístrojový panel je tiež plne digitálny, síce pomerne jednoduchý ale veľmi prehľadný a čistý, bez rušivých prvkov. V strede dominuje otáčkomer a ukazovateľ rýchlosti. Automatická klimatizácia má otočné fyzické ovládače s digitálnym ukazovateľom teploty, čo je prehľadné a funkčné riešenie. Vo výbave nechýba Apple Car Play aj Android Auto. Priestorové možnosti kabíny Clia sú skôr priemer. Je to mestské auto a preto od neho nemožno čakať, že bude vhodné na prevážanie štyroch dospelých osôb na dlhé cesty. Na predných sedadlách máte priestoru akurát vo všetkých smeroch. Interiér vás príjemne obopne a integruje. Vzadu je pre dospelé osoby samozrejme miesta pomenej, najmä na nohy. Avšak, na triedu malých áut je to stále úplne v poriadku a deti sa sťažovať nebudú.

Pod kapotou nášho R.S. Line pracoval silnejší z dvoch ponúkaných motorov. Tým je štvorvalcový benzín 1.3 TCe s výkonom 96kW/130 koní a krútiacim momentom 240 Nm. S týmto motorom jazdí Clio vskutku veľmi svižne. Nie síce vražedne rýchlo ako jeho plnokrvní R.S. predkovia. Aj tak ide ale o veľmi dynamické a motorický zábavné auto, s ktorým si viete užiť aj zamotané okresky a nebudú vám chýbať kone. Na stovke je za deväť sekúnd, pocitovo je to ale rýchlejšie. Odozva plynu je excelentná, pri rozbiehaní v meste vám dokonca môže prísť plynový pedál až príliš citlivý. Svoju vinu na tom ale má skôr nastavenie prevodovky, ktorá by predsla len potrebovala viac jemnosti pri rozbiehaní. Na malé mestské auto je ale 130 koní viac než dosť. Prepokladajme, že väčšinou ním bude jazdiť jeden až dvaja ľudia a pri takomto zaťažení je výkonu dostatok v každej situácii. Na diaľnici aj pri predbiehaní mimo mesta. Zvuk sa tiež podaril, nie je príliš výrazný a vtieravý ale zároveň sa nenecháva zahanbiť. Ak by sme chceli toto Clio za niečo kritizovať, zrejme by to bola spotreba. Pri dynamickejšom, aj keď nie vyslovene drastickom jazdení, sme sa dostali na priemer 7,1l/100km, čo na malé auto nie je zrovna málo. Má síce slušný výkon, ale aj tak by sme očakávali priemer o pár decilitrov nižší. Nuž, magické písmenká R.S. bývali vždy spojené s vyšším apetítom. Renault inak kombinuje túto špecifikáciu Clia výlučne so sedemstupňovým automatom. My by sme sa tu neurazili ani manuálu. Automat ale nie je zlý, radí hladko a rýchlo a naviac môžete manuálne radiť solídne vyzerajúcimi pádlami pod volantom. Najväčšou slabinou prevodovky sú tak necitlivé rozjazdy sprevádzané trhnutím. Akonáhle sa ale dostanete do tempa, na tento nedostatok zabudnete. Zoberte Clio R.S. Line mimo mesta na obľúbenú okresku a budete veľmi milo prekvapený. Zákrut sa nebojí, riadenie má cit aj odpor a podvozok je sebaistý ale zároveň nie uskákaný a nepohodlný. Jazdný dojem je vážne dobrý, je to skvelý kompromis medzi pohodlným a športovým podvozkom. Taká medzitrieda medzi tým, aký by asi bol ostrý R.S. a štandardom. Presne tak sme si to predstavovali. V tomto ohľade teda auto vážne boduje a je v dokonalej harmónii s akurátne výkonným motorom.

Clio výrazne dospelo, čo sme konštatovali už aj minule, keď sme testovali naftovú verziu Blue dCi 115. Verzia R.S. Line je ale samozrejme zábavnejšia, aj keď menej hospodárna. Tento motor je na bežné jazdenie absolútne dostačujúci a výkonnostne nerobí hanbu svojmu označeniu, jeho nedostatkom je ale trochu väčší smäd po benzíne. Nadšený vodič mu to ale odpustí a tí menej nadšení asi siahnu po iných motoroch. Nevadí nám v ňom ani automat, aj keď s manuálom by bol level zábavnosti ešte o kúsok vyšší. Vyzdvihnúť opät musíme prepracovaný a dobre vybavený interiér, ktorý robí z Clia veľmi silného hráča vo svojej triede. Táto verzia  R.S. Line stojí v základe 17 950 euro s DPH. Na prvý pohľad sa to môže javiť za malé auto celkom dosť, avšak toto auto má výkon a spracovanie na úrovni áut o triedu vyšších.

Renault Clio TCe 130 R.S. Line

Motor R4 benzín
Objem 1333 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4050 mm
Šírka 1798 mm
Výška 1440 mm
Rázvor osí kolies 2583 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1233/1673kg
Batožinový priestor 366 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,0 s
Spotreba (komb.) 5,2-5,5 l/100km
Emisie g CO2/km 119-126