Porsche je pre veľa ľudí magickou značkou automobilov. Je snom, ktorý sa našťastie dá relatívne jednoducho dosiahnuť. Prvý kontakt s automobilkou bol len letmý a zahŕňal Cayenne S. Ale ak si budeme hovoriť veci na rovinu, to je len Volkswagen Touareg s poriadnym motorom a inou tvárou.
Najjednoduchšou cestou k vlastníctvu modelu legendárnej značky je práve 924. Už počujeme tie hlasy, ktoré tvrdia, že toto tiež nie je Porsche, keď má motor z dodávky, ale opak je pravdou. Nie je to o komponentoch, ale o celkovom pocite. Porsche sme na test mali od Carclassic.sk.
Prečo vlastne
Porsche sa nespoliehalo stále iba na jeden modelový rad, veď 911 samotná by to pri výkyvoch ekonomík nezvládala. Športové auto s označením 924 sa objavilo v roku 1976. Nahradilo ako základný kameň portfólia model 914.
Motor vpredu a pohon zadnej nápravy boli po 928 použité druhýkrát. Práve vytvorenie 924 bolo podmienené vtedy prebiehajúcou krízou. Umožnilo mať Porsche a nezaplatiť zaň horibilnú sumu a naviac jazdiť aj s nízkou spotrebou.
Dvojliter pod prednou kapotou bol použitý v Audi 100. Ale aj vo Volkswagene LT, kvôli čomu si niektorí z 924 robia vtípky. V USA mal výkon 81 kW (110 k), ale Európa vtedy neriešila reštrikcie kvôli emisiám, takže tu mal až 92 kW (125 k). To na hmotnosť 1080 kilogramov bohato stačilo.
Porsche 924 postupne získalo modifikácie, napríklad Turbo, Carrera GTS a hlavne 924S. Celkovo sa počas produkcie, ktorá skončila v roku 1988 vyrobilo 121 289 kusov malého kupé. Po jeho odchode prišiel model 944 ako nástupca. A dá sa povedať, že dnes je nástupcom Cayman.
Je to Porsche
Keď 924 vidíte, tak vôbec neevokuje to najznámejšie Porsche. Dokonca má aj kompletne iné usporiadanie hnacej sústavy. Nie je to motor vzadu za nápravou a pohon zadnej nápravy. Toto má síce pohon zadnej nápravy, ale motor nad prednou nápravou. To mu prepožičiava výborný pomer rozloženia hmotnosti medzi prednú a zadnú nápravu.
Nízka stavba modelu pôsobí omnoho ľahšie ako pri 944. Model 924 vyzerá tak, akoby bol ľahký ako pierko. Nízka červená karoséria s dlhou kapotou pokračuje priestorom pre posádku. Unikátne je zadné okno. Keď by ste ho zhodili dole, z kupé by sa vizuálne stal pick-up.
Sme v osemdesiatych rokoch, takže tomu zodpovedajú aj detaily auta. Disky majú obľúbený tvar vytáčacej časti historických telefónov. Pre mladších pripomíname, že nie vždy sme mali dotykové telefóny a telefóny s tlačidlami. Kedysi sa číslo volilo otáčaním plastového kruhu s otvormi na prsty. Preto sa udomácnil tvar vytáčanie čísla.
Úplne dokonalým detailom je však niečo, čo už dnes Európska únia nedovoľuje. Nízka predná časť skrýva výklopné svetlomety. Dnes by sa bezpečnostným komisárom ježili všetky vlasy aj chlpy po celom tele. Kedysi vyžarovali do diaľky, že pod toto auto radšej neskákať, aj keď na prechode.
80’s style
Keď nasadáte, tak si vlastne skoro sadáte na zem. Ten pocit máte aj napriek tomu, že kupé disponuje celkom slušnou svetlou výškou. Istotne má podvozok vyššie ako Golf s nejakým eko prívlastkom. Ale potom vás schmatnú výborne tvarované sedadlá. Tie sú mimochodom rovnaké ako sa montovali do 911 v tej dobe.
Vôbec si nepripadáte ako v lacnej alternatíve. Volant má výborné tvarovanie a stred, čo najviac asi pripomína znak na jadrových elektrárňach. Za ním sa schovávajú prístroje. Všetky akoby zväčšovali hodnoty a tvárili sa mierumilovne.
Ešte vlastne než nasadnete, musíte prekročiť aj ručnú brzdu, ktorá nie je tradične v strede, ale vľavo medzi prahom a sedadlom. Na to, že je 924 naozaj Porsche nemá spínaciu skrinku tak, ako sa patrí naľavo na prístrojovej doske, ale tradične z pohľadu ostatných výrobcov na stĺpiku riadenia.
Okrem dvoch predných sedadiel zbadáte aj dve zadné, ale fakt netušíme ako sa pred skoro tridsiatimi rokmi dali použiť. Nedáte na ne nikoho, kto má nohy. Detská sedačka? Bez šance. Dieťa do 5 rokov? Ani náhodou. To znamená, že je jedno, či sú vystreté, alebo sklopené. Ak ich zložíte, nadobudnete pocit, že máte minimálne Chevrolet El Camino a v kufri odveziete veci aj na dva týždne na horách.
Gentlemen, start your engines
Štartér na nesprávnom mieste prebudí motor, ktorý má vraj korene niekde v dodávke od Volkswagenu. Avšak pod prednou kapotou má pekne nápisy Porsche a kabeláž motora od Mercedesu (W126). Asi Volkswagen nič dostatočne spoľahlivé v talóne nemal.
Úvodné zvýšenie otáčok postupne prejde do príjemného voľnobehu. Tu motor ale reálne počujete. Nie je to tichý Lexus, ani hybrid. Toto je naozajstné auto so športovými ambíciami. Nedočkavo teda stlačíte spojku. Teda stlačíte nie je správne slovo. Musíte na ňu dupnúť, lebo chod je naozaj ťažký. Naposledy sme takéto niečo zažili v 2001 Subaru Impreza WRX. Posun v kolónach tak nahradí obligátny leg day v posilňovni.
Ľahko nejdú ani prevody. Dráhy sú po tých rokoch trochu voľnejšie, ale stále sa držia nad tým, ako fungujú niektoré moderné a hlavne nové prevodovky. Aj tu ide všetko tuho a pravá ruka tiež musí mať trochu viac sily.
Rozbehnúť sa s burnoutom nie je práve doménou tohto auta. Tou je skôr skalpelovo presné prejdenie zákruty. Noha púšťa spojku, rozbieham sa, točím až do červeného poľa. Vôbec nie je poznať, že by mal motor pôvod v úžitkovom Fau-Vé. Výkonu má dosť, lebo auto patrí do mušej váhovej kategórie. Prvá tiahlejšia zákruta, prejazd úplne dokonale, s plným plynom na výjazde a následnej rovinke. Teraz prvýkrát chýba aspoň 40 koní. Druhú zákrutu som neodhadol, vjazd bol rýchlejší ako som plánoval, ale využil som vnútornú hranu asfaltu a Porsche nerozhádzal ani takýto zbojnícky kúsok. Veď s týmto autom je naozaj zábava. Čím viac na ňom jazdíte, tým sa stupňuje. Ak sa však budete krotiť dokážete sa dostať na spotrebu okolo 7. To nie je zlé, to vôbec nie je zlé. A kvôli použitiu niektorých prvkov práve od VW ani servis nie je položka, ktorá by spôsobila krvácanie na účte.
We are young
Youngtimer má byť vo výbornom stave, ale hlavne s pôvodnými komponentami. Presne také Porsche 924 od Carclassic.sk bolo. Práve tento model je najjednoduchšou cestou k Porsche. Len treba vyberať zodpovedne, lebo veľa kusov nezažívalo príkladnú starostlivosť majiteľov. Pre drvivú väčšinu sa možno Boxster javí ako jednoduchšia alternatíva, ale 924 má tiež svoje čaro a naviac historickú hodnotu, ktorá bude pomaly rásť.
Za spoluprácu pri organizácii testu ďakujeme Carclassic.sk
Porsche 924
Motor | B4 |
Objem | 1984 cm3 |
Výkon | 92 kW (125 k) pri 5800 ot/min |
Krútiaci moment | 165 Nm |
Prevodovka | Manuál 5 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4212 mm |
Šírka | 1685 mm |
Výška | 1270 mm |
Rázvor osí kolies | – mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1130/1450 kg |
Batožinový priestor | |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 221 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,4 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | -/-/9,4 |
Emisie g CO2/km | – |