Peugeot 508 prešiel faceliftom. To vieme všetci, veď sme čítali test kombíku s dvojlitrom a 163 koníkmi pod kapotou. Lenže rovnaká zmena sa udiala aj na tom, čo konkurencia označuje ako Alltrack, Allroad, Cross, či podobnými prídavkami.
Aj verzia 508 RXH prešla inováciami rovnako ako ostatné modifikácie. Lenže kým do faceliftu RXH znamenalo hybridné ústrojenstvo, modernizácia vyriešila aj tento výdobytok. Hybridná verzia síce z ponuky nezmizla, ale automobilka pridala aj civilnejšiu a ľahšiu možnosť s dvojlitrom a automatom, podobne ako v 308 SW GT BlueHDi. Len to spojenie ľahšia verzia je tak so škrípajúcimi zubami. Hmotnosť nie je práve nízka.
Idem do terénu, či nie?
Peugeot 508 RXH je kombi. To mu neodškriepi nikto. Veď sedan zatiaľ s terénnymi vlohami nie je rozšírený. Pozdravujeme Volvo! Kým štandardná verzia je decentným diaľničným krížnikom, ktorý najmä na pneumatikách s vyšším profilom pôsobí skoro ako žehlička, RXH je inde.
Má byť terénnym kombi, ako Volvo XC70, ako Audi Allroad, či Volkswagen Passat Alltrack, či podobná kreácia na základe Oplu Insignia. Tomu zodpovedajú aj ochranné prvky. Avšak s rozdielom, že na RXH nie sú úplne čieren plastové bez laku. Sú skôr sivé, čo pri bližšom pohľade pôsobí trochu nezvykle.
Takže plastovanie na prednom nárazníku, na zadnom, na prahoch a aj okolo kolies. Čo ďalej? Ďalej sme pri tej decentnosti, či skôr prídavku drsnosti. Predný nárazník sa tvári odvážnejšie nielen kvôli tomu plastovaniu a imitácii nájazdového plechu. RXH akoby bolo už s bojovými jazvami. Svietia ak nie sú zapnuté hlavné svetlomety a majú formu troch zvislých pásov na každej strane. V nich pri odbočovaní bliká aj smerovka.
Vždy konštatujeme aká farba by mohla byť ideálnou na auto. Tu sme s testovaným kusom spokojní. Biela perleť z auta robí ešte honosnejšiu loď na cestách. Loď? Áno, lebo kombi RXH naozaj obrovské! Veď len dĺžka je viac ako 4,8 metra. A tiež vyzerá ako dobrá alternatíva všetkého okolo s podobnými ambíciami. Aby sme nezabudli, svetlá výška poskočila o pár centimetrov smerom nahor a je fixná, bez nastaviteľnej časti.
Luxus v prvom rade
Interiér nie je taký ako v menších modeloch značky. Malé volanty sa nekonajú. Toto nie je auto, ktoré má zaujať nových zákazníkov, toto je seriózne vozidlo. Veľký volant samozrejme obstaráva veľa funkcií pomocou veľkého počtu tlačidiel a koliesok. Po pár dňoch zmätok končí a všetko je po ruke.
Keď nasadnete do vnútra a niekto zakryje znak na volante, môžete mať pocit, že ste v aute niektorej z luxusnejších značiek. Kam sa ruka dostane sú kvalitné materiály. Teda najmä prístrojová doska vytvára dojem, že francúzske vŕzganie sa jej nikdy nebude týkať. Tvári sa ako vyrobená z jedného kusu solídnej hmoty.
Úžasný, ale fakt geniálny je interiér z hľadiska farieb. Síce monochromatická téma nie je pre každého, tu sa naozaj podarila. Sedadlá nie sú sivé celé, len vrch sedáku a predok operadla. Jednoducho znova akoby 508 RXH patrila o triedu vyššie. Nie veľkostne, ale pocitom luxusu.
Adam Slobodník – Automotive photo
Kombi by malo znamenať aj veľký priestor. Vpredu to nepotrebuje ani diskusiu. Vzadu vzdušnosť okrem samotného obrovského priestoru podporuje aj neuveriteľne dlhá panoramatická presklená strecha. Jej zatiahnutie trvá dlhšie ako zrýchlenie auta na stovku. Nie je to však pomaly, stovka je celkom svižne na tachometri.
Batožinový priestor sa na prvý pohľad javí ako menší, ale to je kvôli porovnaniu s proporciami auta. Reálne má objem 512 litrov. Takú porciu využijete málokedy. A ak by chýbalo, tak priamo z kufra môžete sklopiť zadné sedadlá. Po úkone sa nafúkne na 1598 litrov.
Preboha, koľko som šiel?
RXH pred faceliftom bolo veľmi ťažké. Hybridné ústrojenstvo pridáva celkom slušnú záťaž. Z 1910 kilogramov hybridu je iba 1790 kilogramov čisto naftovej verzie. Jasné, Colin Chapman z toho nadšený nebude. Ale toto auto nie je o brutálnom rezaní zákrut, ani o naháňaní sekúnd. Motto Rauh Welt-Begriff (Sekund Entwicklung) necháva 508 RXH chladným.
Naštartujete a idete. O nič sa nestaráte. Všetko je akosi samozrejmé. Osemnásťpalcové disky síce ubrali časť komfortu, ale nie je to nič dramatické. Stále sa cítite oddýchnutí, stále je všetko úplne v kľude. Postupne pridávate plyn a zisťujete, že v zákrutách hmotnosť neoklamete.
Auto s celkovou hmotnosťou dva a štvrť tony nikdy nebude pôsobiť ako Caterham. Lenže hmotnosť je kritická pri maskovaní kvality ciest. Rýchle prejazdy predvádzajú, že navigácia zbytočne preháňa. Idete príjemnou rýhlosťou a zrazu zisťujete, že mimo obce máte o niekoľko desiatok kilometrov za hodinu vyššiu rýchlosť. Prísť o vodičák nebolo nikdy tak jednoduché. Maskovanie rýchlosti je podobné ako v Éčku od Mercedesu.
Pohonné ústrojenstvo (2,0 BlueHDi 180 s automatom Aisin) totožné s 308 SW GT BlueHDi 180 odvázda skvelú prácu aj v 508 RXH. Len vyššia hmotnosť znamená, že výkon sa dostavuje trocha ležérnejšie. Ak by sme neporovnávali s malým bratom, tak kombi-SUV jazdí naozaj svižne. Jediný problém je, že Peugeot nemá v ponuke niečo s výkonom o 80 koní vyšším a pohonom všetkých kolies. Čítate správne, tento chlapík posilňuje oba predné končatiny. Hrabe prednými kolesami.
Pohon prednej nápravy je ale zárukou, že dokážete jazdiť s nízkou spotrebou. Nie tak nízkou ako v obyčajnom kombi s manuálom, ale aj tak cifry do 6,5 litra na sto kilometrov nikoho neurazia. V kombinácii s nádržou s objemom 72 litrov je akčný rádius naozaj výborný. A bol by aj lepší, ak by auto nelákalo ísť naozaj rýchlo a využívať potenciál všetkých 180 koní (132 kW).
Netreba pochybovať
Mať auto, ktoré vyzerá ako terénne kombi a pritom hrabe iba prednými kolesami? Mať auto, ktoré má hybridné H v názve a nemá elektromotor? Veď prečo nie! Aj tak väčšina užívateľov s týmto setupom mimo ciest nezavíta. Načo by tam aj chodili? Veď pri golfových ihriskách sú krásne parkoviská a zvýšená svetlá výška spolu s plastovým lemovaním a celkovým zjavom vytvárajú dojem dobrodružnosti majiteľa. A najmä o tom tieto kombi sú. No a akciová cena je teraz 37 490 eur, čo na komplexnosť ponuky vôbec nie je veľa.
Martin O. Gallery
Peugeot 508 RXH BlueHDi 180
Motor | R4 |
Objem | 1997 cm3 |
Výkon | 133 kW (180 k) pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 2000 ot/min |
Prevodovka | Automat 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4828 mm |
Šírka | 1864 mm |
Výška | 1521 mm |
Rázvor osí kolies | 2817 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1790/2240 kg |
Batožinový priestor | 512/1598 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 220 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,2/4,2/4,6 |
Emisie g CO2/km | 119 |