Opel Zafira bol odjakživa menším kompaktným MPV. Pridajte ale k menu Zafira slovo Life a razom sa akoby zázračne nafúkne. Opel Zafira Life je totiž poriadny kus auta schopný odviezť až sedem pasažierov a v testovanej strednej dĺžke M môžete prihodiť aj batožinu. V podstate identické auto nájdete aj v ponuke Citröenu pod názvom Spacetourer alebo u Peugeotu, kde nesie názov Traveller. Všetky tri automobilky totiž spadajú do koncernu PSA. My sme testovali strednú verziu M so silným naftovým dvojlitrom CDTi s výkonom 130kW/177 koní v najvyššej výbave Business Innovation.
Vďaka dobre zvolenej oranžovej farbe Tourmaline a hliníkovým čierno-strieborným 17″ diskom sa darí Zafire Life dobre bojovať a potláčať dojem dodávky. Pretože, či chceme alebo nie, toto auto má typicky dodávkový profil karosérie. Inak by ale nemohlo dosahovať toľko priestornosti a praktickosti, takže to nie je výčitka. Konkurencia je na tom podobne. Tmavé sklá sú tiež dobrým ťahom z mnohých dôvodov, či už estetických, tepelno-regulačných ale aj bezpečnostných. Auto je to veľké, veď na dĺžku meria takmer päť metrov a vysoké je skoro dva metre. Napriek tomu je maniuplácia a jazda s ním prekvapivo ľahká a vcelku obratná. Zafira Life v tejto výbave má napríklad xenónove svetlomety alebo elektricky ovládateľné posuvné bočné dvere. Tie zadné sa otvárajú ručne, máte ale aj možnosť otvoriť iba okno, čo je praktické. Napriek „dodávkovej“ DNA“ nie je Zafira Life vôbec škaredé auto, najmä predná časť je pekne tvarovaná a maska prechádza striebornou linkou plynule do zatmavených svetiel. Tiež nechýba denné LED svietenie. Karosérií by sa možno hodilo napríklad chrómované lemovanie okien, ale to nie je nič, čo ovplyvní rozhodovanie o kúpe.
Kabína je dimenzovaná kráľovsky, veď priestoronosť je primárnym poslaním tohto auta. Všetky sedadlá sú v tejto výbave potiahnuté čiernou kožou, tie predné sa naviac nastavujú elektricky a majú aj funkciu vyhrievania a masáže. Tá síce nepatrí medzi úplne najprepracovanejšie ale i tak poteší. Naviac, od výbavy Innovation vyššie dostanete aj nezávislé kúrenie Webasto. Posed za volantom je dodávkový, čo znamená že sedíte vyššie a máte perfektný prehľad o situácii na ceste. Bočné vedenie sedadiel je síce iba minimálne, sú ale rozložité a pohodlné s lakťovými opierkami. V druhom rade sú dve samostatné posuvné kreslá a medzi nimi taktiež veľký výklopný stolík, ktorý v zloženom stave slúži ako odkladacia priehradka. V tretej rade nájdeme tri sedadlá. Naviac tu máme veľkú panormatickú strechu a regulátory teploty s výduchmi v strope, čo evokuje lietadlo. Až na tú presklenú strechu 🙂 Veľká kabína teda nemá núdzu ani o svetlo. Na margo tretej rady sedadiel. Tie sú v tomto aute skutočne plnohodnotné aj pre dospelé osoby, nejde teda o žiadnu núdzovú variantu a v tomto smere žiadne moderné SUV neprekoná klasický MPV koncept. Všetky sedadlá sú samozrejme vyberateľné a po ich odstránení dostanete dodávku s nákladným priestorom v objeme 4200 litrov. Prístrojová doska a samotný kokpit je inak pomerne jednoduchý ale výbava je veľmi slušná a spracovanie solídne. Ukazovatele sú ručičkové s veľkými ciferníkmi a iba v strede je malý jednoduchý displej ukazujúci jazdné údaje. Automatická klimatizácia má vlastné tlačidlá a 7″ displej má jednoduchú a nie najmodernejšiu grafiku a tiež nie najrýchlejšie reakcie. Nechýba mu ale navigácia, dobrá konektivita a tiež parkovacia kamera. Zato je tu však extrémne veľa odkladacích priestorov. Vo dverách, v strede na vrchu prístrojovej dosky či pred spolujazdcom. Tu sú až dve uzatvárateľné skrinky. U auta tohto typu je to aj tak to hlavné čo vás zaujíma a fancy vzhľad je až na druhom mieste. Oceňujeme malý kruhový volič automatickej prevodovky, ktorý zbytočne neruší a nezavadzia. Ručná brzda je ale poctivá mechanická s poriadne dlhou pákou, ako sa na dodávku patrí. Miesta je tu v každom smere veľa, to je ale hádam aj zbytočné hovoriť. Z kabíny Zafiry Life v tejto špičkovej výbave ide dobrý dojem. Nie je vyslovene okázalo luxusná a istý pocit dodávky tu je citeľný najmä na predných sedadlách. Výbava je ale vskutku bohatá a komfort posádky je vysoký.
Pod kapotou bola adekvátne silná naftová motorizácia CDTi s objemom dva litre a výkonom 130kW/177 koní s krútiacim momentom 400 Nm. Pre auto s hmotnosťou takmer dve tony je to tak akurát, pokiaľ chcete slušnú dynamiku aj pri väčšej záťaži. Na stovke je za 10,4 sekundy, čo je na auto tejto kategórie a rozmerov slušný výkon. Samotný motor je inak kultivovaný, hlučnejší je iba za studena alebo pri prudkom zrýchľovaní. Veľmi dobre si rozumie aj s osemstupňovým automatom, ktorému viete dopomáhať pádalmi pod volantom. To je skvelá možnosť najmä vtedy, ak je auto veľmi zaťažené a potrebujete motoru pomôcť napríklad v stúpaní či pri predbiehaní. Úprimne, ak by sme si Zafiru Life kupovali, volili by sme práve tento motor. Je to proste veľké a ťažké auto, ktoré naviac ponúka vysoke užitočné zaťaženie a tak skrátka potrebuje dostatok výkonu. Spotreba tohto motora tiež nie je vôbec zlá. My sme sa pohybovali presne na hodnote 8l/100 km, čo je výborný údaj. To hovoríme o jazdení s dvoma pasažiermi na palube a plným kufrom športovej výbavy a batožiny. Vzhľadom k výkonu, výške karosérie a hmotnosti ide o hospodárne auto. Jazdné vlastnosti sú presne také, aké od auta tejto triedy možno očakávať. Na zakrútenej okreske budete náklony karosérie a väčšie rozmery cítiť, fyziku skrátka neoklamete. Brzdou premávky ale celkom určite nebudete, treba ale rátať s tým, že jazdné vlastnosti adekvátne rozmerom a výške auta a keď sa budete veľmi ponáhľať, nemôžete si k Zafire dovoliť toľko ako k bežnému osobáku. To ale musí byť jasné každému, kto s podobným autom jazdil.
Opel Zafira Life vo výbave Business Innovation je skvele vybaveným rodinným krížnikom. A tou rodinou myslíme aj skutočne veľké a široké rodiny, ktoré sa tu plnohodnotne odvezú aj na dlhých trasách. Tento Opel tak hravo vypáli rybník všetkým sedemmiestnym SUV, ktoré nemôžu a nikdy nebudú dosahovať podobnú priestornosť. Nie je síce taký krásny ako mnohé z nich, ale na to sa tu pri konečnom rozhodvaní aj tak vôbec nehrá. V danej výbave nechýba posádke vôbec nič a pasažieri v druhom rade sa budú cítiť takmer ako v leteckej Business Class. Dvojlitrový naftový motor CDTi so 177 koňmi hodnotíme ako tú správnu voľbu vo všetkých ohľadoch. Má akurátny výkon, dobrú kultúru aj spotrebu a rozumie si s prevodovkou. Štandardne stojí toto auto 41 190 eur s DPH, avšak akčná cena je iba 33 150 eur s DPH. To je až prekvapujúco málo peňazí za takto vybavené a obrovské auto.
Opel Zafira Life 2.0 CDTi Business Innovation
Motor | R4 nafta |
Objem | 2000 cm3 |
Výkon | 130 kW (177 k) pri 3750ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 2000 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4956 mm |
Šírka | 2010 mm |
Výška | 1890 mm |
Rázvor osí kolies | 3275 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1845-2034/3100 kg |
Batožinový priestor | 4200l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,4 s |
Spotreba (WLTP) | 7,0-8,1 |
Emisie g CO2/km | 183-213 |