Kto nepozná wasabi, tak to nie len francúzsky komediálny filmový počin s Jeanom Renom, ale aj pasta z japonského chrenu, s typickou zelenou farbou. Pasta je pikantná takým štýlom, že okamžite udrie do nosa, netrvá to dlho, ale je to sila. A chilli pozná každý, to zase štípe vzadu a drží. Asi taký je aj testovaný Nissan GT-R. Najskôr udrie na všetky zmysly a následne to ešte znásobí silou atómovej bomby.
Nissan GT-R s kódovým označením R35 je niečo neskutočné. Už predchodcovia vždy spravidla predbiehali dobu o niekoľko rokov. Posledná generácia to plní tiež. Síce stratila z názvu meno Skyline, ale z rýdzej sily vôbec nič. Pri svojom predstavení zaujal väčšinu fanúšikov motorizmu. Každý sa v ňom chcel odviezť. Veď v zákrutách dokáže také preťaženia, aké máločo. Smutné na celom projekte je, že momentálne Nissan uvažuje o zrušení najúžasnejšieho kúsku vo svojom portóliu.
„Stretnutie s vlastnými hrdinami nebýva ľahké. A naviac, keď o nich pravidelne čítate, akí sú famózni. Moja príprava na test Godzilly, ako auto veľa ľudí prezýva spočívala v sugescii. Snažil som sa vtlačiť si do hlavy myšlienku, že určite to nie je až tak silný zážitok ako všetci hovoria. To sú len chvíľkovo pobláznení. Musím sa predsa na to pozerať racionálne. Veď niektorí snívajú o romantickom Paríži a keď tam prídu a zbadajú, že to zďaleka nie je len Eifellovka, Víťazný oblúk, Moulin Rouge, Chrám matky božej a Temža, tak sú minimálne sklamaní, počul som už aj o liečení na psychiatrii.
Príchod na audienciu ku Godzille predvádza krivky auta. Racionálne brané, je to Nissan, nič viac, nič menej. A veľký. Dĺžka viac ako 4,6 je síce rovnaká ako mal predchodca a nie je to nijako extrémna hodnota, ale pri pohľade tvárou v tvár auto vyzerá minimálne na 5 metrov. Dizajn skrýva svoje čaro v detailoch. Náduchy na kapote, kľučky, výfuky. GT-R nie je také ukričané ako talianske superšporty. Dokonca sa dá povedať, že v niektorých momentoch ho na ceste môžete prehliadnuť. Samozrejme, nie kus, čo mám vedľa seba. Ten provokuje už len nálepkami. Ak budete mať stretnutie všetkých GT-R na Slovensku, tak najviac sa bude hovoriť práve o tomto a o žltom kuse zo Zvolena.
Reči neprestanú ani v interiéri. Bielu preleť karosérie podtrhuje oranžová koža a alcantara kam oko dohliadne. Osobne som nebol fanúšik sedadiel, prišli mi príliš masívne a nepáčil sa mi tvar. To aj ostalo, ale v momente, keď som sa posadil som zabudol na všetky predsudky a zlé myšlienky. Nie sú úplne tvrdé. Telo však v zákrute podržia. Ak sa hovorí, že kompromisy sa jednoducho robiť nedajú, tak tu sa to podarilo. Komfortné sedenie, ktoré nevytvára pocit, že v určitých momentoch Vás bočnice zradia a pustia do náruče stredovému panelu alebo dverám.
Poloha za volantom sa dá nájsť okamžite. Jediné, čo bude na celom interiéri vadiť je pohľad na prístroje pred vodičom. Sú také, akési lacné. Nič zvláštne. Preto na ne rýchlo zabudnete a budete pozerať iba na displej v strede, ktorý môže ukazovať skoro čokoľvek. Slon stojaci vo fontáne vyvierajúcej z náramkových hodiniek? Nech sa páči. Vlastne to nie, ale kompletné záznamy vozidla, kompletné informácie o všetkom možnom. Myslím, že toľko detailov nerozoberá ani telemetria vo väčšine motoristických športov.
Dobre tak sedím vo veľkom kupé od Nissanu. A čo? Veď práve to! Na správny zážitok treba spustiť to, čo sa skrýva pod kapotou a za označením VR38DETT. Označenie je relatívne ľahko rozkódovateľné. Je to motor V6 s objemom 3,8 litra a dvoma turbami. Naše testované GT-R bolo z roku 2009, čo znamenalo, že by malo mať 357 kW (485 k) a 588 Nm. To už dávno nie je pravda. Ak by ste mali záznam z valcovej skúšobne výkonu, pozerali by ste sa na hodnoty 478 kW (650 k) a 850 Nm. Povedomé? Rovnako ako GT500 spred dvoch týždňov. Teória je, že auto dokáže stovku bez Launch Control za 3 sekundy a maximum, ktorým môže uháňať je 320 km/h. Pri hmotnosti 1740 kilogramov.
V základnom nastavení môžete v pokoji jazdiť s Godzillou po rožky a mlieko do samoobsluhy. To, že si vyberiete skratku minimálne cez San Bernardino Pass je už čisto váš problém. Ale naspäť, základné nastavenie pripomína, že s GT-R môžete jazdiť ako s plnohodnotným GT. To je prvá časť názvu. Ešte stále ostáva to Rko. Race? Prepnutie prevodovky, podvozku a stabilizačného systému práve na režim R spraví z auta beštiu. Podvozok nerieši slovenské cesty, je pevný ako betón, prevodovka už neradí relatívne jemne, ale hádže tam stupne s razanciou a rýchlosťou… Nemám na to slovo. To treba zažiť. Idete, rana, s vami trhne, ďalší stupeň a ani neviete, kedy sa na tachometri objaví dvojnásobok povoleného limitu. Kdekoľvek. Mesto vytvára najkritickejšie stavy pri šoférovaní. Nie preto, že by sa auto prehrievalo, ani že by bolo nepohodlné, ale jednoducho musíte stále pozerať na tachometer. Čert na ramene však stále navrhuje, aby ste sa na to vykašľali. Veď čo má šancu vás dobehnúť.
Problematický je aj výjazd z mesta. Ak ste išli legálnych 50 a na výjazde trochu viac zašliapnete plyn, máte tam cifru, ktorá je v rámci zákona maximálne na ostrove Man a nemeckej diaľnici. Povedzme si, že neberieme do úvahy takéto srandy a ideme tak, ako nás auto pustí. Zrýchlenie famózne, zvuk ešte lepší a máte pocit, že sedíte v pohodlí. Len to môže byť zradné. Typická cesta a lá česká D1 predvedie, že to nie je len také banálne. Autu sa jednoducho nepáči. Ani šoférovi, len auto to dáva najavo poskakovaním a pri vyšších rýchlostiach aj odskakovaním z načrtnutej línie. Namieste je spomaliť. V momente, keď ste späť na dobrom povrchu inštinktívne stlačíte akcelerátor až na podlahu. Následky? Koža z vašej tváre bude na zadnom okne a oči vtlačené na temeno. Také zrýchlenie som asi nezažil. K tomu pískanie dvoch slimákov pod kapotou (turbo má tvar slimáka) a aj napriek miernym problémom s dýchaním postup opakujete zakaždým, keď je na to len trocha miesta. Kamión? Druhý oproti? Plyn, smerovka, opačná smerovka a zistíte, že predbehnutie trvalo len zlomok toho, čo v bežných autách. To čo by inokedy bolo hraničiace s bláznovstvom je v tomto GT-R tak bezpečné ako ustálená jazda 90 po úplne prázdnej ceste s vynikajúcim asfaltom bez možnosti stretu so zverou.
Na začiatku som písal niečo o racionálnom pohľade. A ten vzápätí skončil. Je to Nissan. Ale aký! Návykový, brutálny a pritom komfortný. Kombinácia nekombinovateľého sa zjavne podarila. Meno síce neznie rovnako ako Lamborghini, Ferrari alebo Pagani, ani dizajn nie je z extrovertného oddelenia, ale aj napriek tomu po prvej jazde zistíte, že toto by ste chceli do garáže.“
Za sprostredkovanie testu ďakujeme firme Dalitrans.
Motor | |
Objem | 3799 cm3 |
Výkon | 478 kW (650 k) |
Krútiaci moment | 850 Nm |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4655 mm |
Šírka | 1895 mm |
Výška | 1370 mm |
Rázvor osí kolies | 2780 mm |
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) | 1740/300 |
Batožinový priestor | 315 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 320 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 20-30 |
Čo sme v aute počúvali? Linkin Park – Breaking the Habit