Správa, že Mercedes predstaví konkurenta pre Volkswagen Caddy spôsobila pozitívne reakcie. Aj keď automobilka urputne tvrdí, že Citan nebol konštruovaný ako nástupca menej úspešného Vanea, tak mnohí nesúhlasia. Ale stuttgartskí marketingoví majstri promo článkov majú pravdu. Citan naozaj nebol konštruovaný ako nástupca Vanea, bol totiž pôvodne konštruovaný ako Renault Kangoo. Prekvapenie? Ani veľmi nie, veď Mercedes spolupracuje s Renaultom už nejaký ten čas a dokonca aj model A180 CDI využíva veľmi podarený agregát 1,5 dCi od Renaultu.
Nie, pri prestavbe Kangoo neprišlo len k zmene znaku na kapote. Tvrdenia, že celé auto bolo prepracované sú však tiež nepravdivé. Ako teda? Predok je kompletne iný, to je snáď jasné na prvý pohľad. Bok plus mínus to isté a pôvodcu hlavne prezrádza oblúk čelného skla. A vzadu až na znak a svetlá tiež toľko rozdielov nie je.
Ale postupne, skúmanie predných partií prinesie poznatok, že kompletne všetky diely sú iné. Nárazník s prednou maskou a svetlami pripomína ostatné Mercedesy. Nami skúšaná verzia mala našťastie aj lakované nárazníky. Tie autu dávajú výraz, ktorý Citan zaradí medzi ostatné medvede. Inak by pôsobil ako medzistupeň, najmä keď ide o osobnú verziu. Na plechovej dodávke to ešte nie je také do očí bijúce.
Obrovské bočné okná skrývajú jednu vec, ktorá väčšinou na podobných autách nebýva. Je to síce len detail, ale dokáže potešiť. Bočné okná sa nevyklápajú, ale elektricky zasúvajú. Vetranie nebude tým pádom žiadnym problémom. Temná strana veci však nadhadzuje fakt, že sú za príplatok. Prehliadka zovňajšku končí pri zadnej časti. Jednokrídlové piate dvere sú fakt obrovské! Zacúvali ste blízko k stene? Máte smolu, z kufra nič nevyberiete. Ale ak otvoríte kufor na veľkom parkovisku počas dažďa, zaručene nezmoknete. Zo skúsenosti odporúčame dvojkrídlové zadné dvere, ktoré vyžadujú omnoho menej miesta na otvorenie. Po stranách megaotvoru ostanú zadné svetlá. Akoby na Citan preskočili z väčšieho Vita. Dizajn výrazne zlepšujú aj zliatinové disky. Ako celok auto síce pôsobí kontroverzne, niektorým sa páči, niektorým nie. Je len na pozorovateľovi, na ktorú stranu sa prikloní.
Zadný otvor netreba viac komentovať. Ale ním cestujúci nenastupujú. Na to majú štvoricu dverí, dve klasické a dve posuvné. Predné umožňujú pohodlné nastupovanie a zadné… Tie tiež. Sú dostatočne veľké a pre fotografov poskytujú dostatočný priestor na fotenie ostatných áut za jazdy. My sme mali teda to šťastie, že testovaný model mal dvere na oboch stranách. Ľavé sa totiž nachádzajú v sekcii cenníka s názvom príplatková výbava.
Sedadlá sú vlastné od Mercedesu. Pri dlhších trasách na nich nie je problém vydržať a bočné vedenie je na túto kategóriu veľmi dobré. Ale auto nie je určené na drsné prejazdy zákrut, ani na preteky na okruhu. Najdôležitejšie je počas jazdy zabudnúť na opieranie hlavy o opierku. Je tam, kde by mala byť, len ak si zvesela hodíte hlavu smerom na ňu, príde prekvapenie a vytriezvenie. Sú nesmierne tvrdé. Skúste si šľahnúť hlavu o tehlu očalúnenú polcentimetrovým molitanom a pevnou látkou a získate predstavu, aké reálne sú.
Dosť o sedadlách, prístrojová doska je úplne iná ako tá v pôvodnom Kangoo. Tvary naznačujú orientáciu na vodiča a pripomína modely BMW z deväťdesiatych rokov. Samozrejme vzdialene. Výzor môžeme hodnotiť ako dobrý. Dojem však trochu pokazí prvý dotyk. Dacia Duster používa podobne tvrdé plasty. Apropo, Duster využíva aj rovnaké rádio. To však nie je zlá informácia. Veď dokáže s telefónom komunikovať cez Bluetooth a prehrávať hudbu z USB kľúča zasunutého do portu priamo na prednom paneli. Nad ním štandardne tróni ovládanie klimatizácie, iba manuálnej. Automatická by mala prísť do ponuky časom. Presný dátum však stanovený nebol.
Pred vodičom síce je volant od Renaultu s logom Mercedesu a aj pôvod prístrojov sa dá ľahko odhaliť, ale niečo sa zmenilo. Fakt výraznou zmenou sú páčky pod volantom. V Citane nenájdete vpravo žiadnu, rovnako ako ostatné Mercedesy má iba jednu naľavo, ktorá ovláda prepínanie svetiel, stierače aj smerovky. Ale Renault Kangoo má na tej pravej prepínanie palubného počítača. V Mercedese si svoje miesto našiel trocha neergonomicky za volantom pri prístrojovom paneli. Zapínanie svetiel na prístrojovej doske taktiež pochádza z Mercedesu, nám pripomínalo to použité v Sprinteri. Kompenzáciou za priemernú prístrojovú dosku bude určite priestor. Vpredu bez diskusie, vodič aj spolujazdec sa dokážu dotknúť strechy s vystretou rukou a za nich sa zmestia aj dvaja basketbalisti. Kufor asi netreba ani spomenúť. Stačí slovo gigantický. A naviac zadné sedadlá po sklopení vytvoria dokonale rovnú plochu. Veľa vecí sa stratí v odkladacích priestoroch nad hlavami vpredu aj vzadu a do lakťovej opierky vlezie celá dvojlitrová fľaša. Sánka dolu.
Nadšenie z priestoru nepokazí ani roztočenie agregátu. Z 1,5 dCi sa stal 109 CDI. Výkon 66 kW (90 koní) vyzerá ako priemerne. Veď toľko mala vrcholná naftová verzia Peugeotu Partner v roku 2000. Ale kultúra chodu je od toho momentu poriadne vzdialená. Po zahriatí sa už všetky náznaky naftových motorov strácajú, žiadne klepanie, žiadne prebytočné vibrácie. Mercedes vraj pracoval na uložení a viac ho utlmil. To je vidno po zdvihnutí kapoty, ktorá má na prekvapenie plynovú vzperu. Pri zrýchlení vo vyšších rýchlostiach možno bude chýbať pár koníkov, čo môže vyriešiť verzia 111 CDI s výkonom 81 kW (110 k). Tá bude mať aj šesťstupňovú prevodovku. V nami testovanom Citane sme radili päťstupňovým manuálom. Ale aj s ním sme jazdili so spotrebou okolo 5 litrov. Prekvapením sú jazdné vlastnosti, najmä na snehu, na ktorom sme Citan testovali.
Zásadná otázka znie, či ho kúpiť, alebo nie. Vo všetkých faktoroch je Citan výborné auto a ak zákazník privrie oči nad prístrojovou doskou tak získa výborného zástupcu triedy a aj tradičný mercedesovský servis zadarmo na 6 rokov alebo 160 000 kilometrov. A tiež tú veľkú hviezdu na prednej kapote, ktorá automaticky zvyšuje hodnotu pri opätovnom predaji. Najväčší háčik sa nachádza v cenníku. Nami testovaný Citan mal celkovú cenu bezmála 24 000 eur s DPH. To Citan stavia do problému, že je výrazne nad konkurenciou. Vlastne konkurencia z triedy už nie je tak blízko. Cenovo sa až príliš blíži inému členovi vlastnej rodiny. B180 CDI stojí v základnej verzii 24 570 eur a dorovnanie výbavy je približne za 1 200 eur. To už môže nasadiť chrobáka do hlavy, aj keď má trochu menší kufor a v porovnaní s Citanom horšie úžitkové vlastnosti. Citanu by sa tak hodila cena nižšia o približne 1500 eur. Rozhodovanie by tak mohlo váhy stiahnuť v jeho prospech omnoho skôr.
Partner testu: Mercedes-Benz Motor-Car Žilina
Motor | |
Objem | 1461 cm3 |
Výkon | 66 kW (90 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 200 Nm pri 1750-3000 ot/min |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4321 mm |
Šírka | 1829 mm |
Výška | 1809 mm |
Rázvor osí kolies | 2697 mm |
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) | 1380/570 kg |
Batožinový priestor | 685/3000 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 155 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 13,1 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,0/4,4/4,6 |
Tá prístrojovka pripomína BMW len fontom písma, Renaultom Kangoo 2010 sa vozím každý deň a prístrojovka je úplne rovnaká, a červený displej palubného počítača je z Mégane 2007. Je to naozaj z 90% rovnaké ako v Kangoo
Peter, dakujeme za koment. Porovnanie s BMW bolo cisto kvoli urcitej snahe orientovat pristrojovku na vodica. Ako pristrojovu dosku berieme cely kompletny plast medzi lavymi prednymi a pravymi prednymi dverami. Pristroje samotne su samozrejme origo Renault 🙂