Je niekoľko áut, ktoré si zachovávajú svoju extrémnosť aj napriek tomu, že spĺňajú všetky najmodernejšie štandardy hovoriace o bezpečnosti a emisiách. Vlastne veľa z nich pochádza so Štutgartu a ak teraz rozmýšľate nad erbom, prejdite o pár ulíc ďalej a pozrite sa na vozidlá s hviezdou. Mercedes má vo svojom portfóliu niekoľko šialených a dokonalých áut. A jedným z nich je Mercedes-AMG GT 63S.
Začnem tak zoširšia. Cestujem v Golfe Variant po modernizácii, veľmi dobrom rodinnom aute už pomaly smerom domov z hlavného mesta, keď mi zvoní mobil a z neho príde otázka, či nechcem na prvú polovicu týždňa niečo trochu iné. Po mojej protiotázke, že čo by to mohlo byť som neváhal ani sekundu. Niekto odriekol test AMG GT. Takže som mal vlastne šťastie. Mať takéto auto, aj keď na 4 dni, doma a môcť si ho vyskúšať poriadne je ponuka, ktorá sa naozaj neodmieta.
Prichádzam k autu, kľúčik v ruke a obdivujem to, že Mercedesu sa podarilo vytvoriť extrémne športové kupé, ale s elegantnými líniami. Je postavené na rovnakých základoch ako Mercedes-AMG SL. Áno, obyčajné SL už neexistuje, je iba to s označením AMG. No a AMG GT môžeme vlastne chápať ako uzavretú verziu tohto jedinečného kabrioletu. Teda jedinečného naozaj? Existuje automobilka, zhodou okolnosti v rovnakom meste ako sídli Mercedes, ktorá tiež ponúka podobné vozidla. Inšpirácia a pohnútky sú nad slnko jasné!
Rivalita sa z okruhov presunula aj do reálneho sveta a Mercedes so svojou divíziou AMG vytvoril rýdzeho protihráča schopného odraziť akékoľvek útoky v budúcnosti. Nie, toto nie je najšialenejšia verzia s plug-in hybridom, ktorý platforma ponúka, Toto je číre AMG GT 63S 4Matic+. Ako si to rozmeniť na drobné?
Toto auto má štvorlitrový motor V8, ktorý ma výkon 430 kW (585 k) a krútiaci moment 800 Nm. Spolupracuje s 9-stupňovou automatickú prevodovku vyladenou tiež v AMG a zároveň funguje aj s pohonom všetkých štyroch kolies 4Matic+ schopným poslať všetok výkon na zadné kolesá. Spravil som to? Nie. Mám radšej čistú jazdu. Ale je tu ešte niečo dôležitejšie ako samotný výkon.
Dôležitým atribútom je zvuk a charizma auta. Motor V8 má jemne nevyrovnaný beh a brutálny dunivý zvuk z výfuku, najmä ak si zvolím aj športovejšie režimy. Oproti minulým generáciám už absentuje 9-stupňové nastavenie trakcie dedikovaným žltým kolieskom.
Ale trakčný systém sa dá obmedziť a auto poslať aj bokom do zákruty. Môj pud sebazáchovy mi toto úplne nedovolil. Nešiel som v plnom drifte, áno zadok mi vybočil, ale len na chvíľu a kúsok, nechcel som prísť na úplne hladkých gumách, ktoré už zub času načal. Áno, zase som to prikrášlil, nebol to zub času, AMG GT malo už pár kilometrov, tých novinárskych, za sebou.
Bez preháňania, toto je jedno z najrýchlejších áut, ktoré mi pristali tento rok v rukách. Nehovorí o tom len zrýchlenie, ale aj celkový pocit v aute. Keď som viezol suseda, toho vyzulo z topánok, teda so šlapiek, ako sa snažil zaprieť a nohy mu zotrvačnou silou ostávali ešte v dedine, keď som zrýchľoval na 90 km/h. Áno, 90, wink, wink.
Lenže ani rovinky nie sú to, kde auto exceluje. Najlepší zážitok mám zo zákrut. Do každej zákruty dokážem ísť takou rýchlosťou, akú mi pomaly myseľ nedovolí a auto sa správa príkladne a stabilne. Nezáleží od režimu, vlastne áno, záleží. Na dobrom povrchu chcete mať športovo nastavený podvozok a najtvrdšie pružiny, ale môj režim Individual mal mäkkšie nastavenie podvozku kvôli horším povrchom našich ciest.
A to mi presne sedelo ku autu najviac. Je to GT, brutálne GT, je to superšport hodný používania každý deň. Je to auto, ktoré chce byť šoférované a ktoré sa teší podobne ako sa tešíte vy z každého jedného prejazdu zákrut, z každej jednej akcelerácie, z každej jednej streľby z výfuku a z každého jedného rozbehu z križovatky.
Pri jazde by som mal označiť aj nejaké nevýhody, ale toto auto je priam perfektné. Je to celkom drahá, ale funkčná náplasť na krízu stredného veku, ktorú dokážete servisovať vo viacerých miestach na Slovensku a nielen v Bratislave. Je to 1,8 tony dokonalého zážitku za volantom.
A k tomu sa pridáva ešte vizuál Subaru z rally. Modrá farba s matným povrchom a zlaté disky, teda skôr bronzové, sú absolútnou dokonalosťou konfigurácie. Ja by som menil azda jedine matný lak za lesklý, lebo na matnom nič nerozleštíte, ale keby mám tých 255 000 eur na auto, tak by som mal asi niekoho, kto by sa mi priamo oň staral, alebo by som si ten čas jednoducho našiel na ručné a šetrné umytie.
Mercedes-AMG GT 63S neprezentuje svoju rýchlosť len zvonku a jazdou, ale aj v interiéri. Sedadlá sú ideálnym kompromisom medzi športovým držaním tela a komfortom v každodennom používaní. Čalúnenie oranžovo-hnedou kožou zase hovorí o luxuse. Ten príliš nevnímam.
Dozadu sa mi síce zmestí dvojica nižších pasažierov, kufor je obrovský, taký, s ktorým by som zvládol aj celú golfovú sériu s golfovým vakom, ale najdôležitejšie je, že pocit z interiéru je presne taký, ako by mal byť. Je to podobné ako SL, ale nemusí mať naklápací displej informačno-zábavného systému.
Na volante sú znova dve satelitné ovládacie plochy, ktoré reagujú na dotyk a na jednej strane máte otáčanie a na druhej dva prepínače s variabilnými funkciami. Všetko je po ruke, nič netreba hľadať na displeji informačno-zábavného systému, aj keď ten oplýva rôznymi meraniami, analýzami a doplnkovými funkciami oproti štandardnému nastaveniu.
A teraz prichádza tá zásadná otázka. Kto sú konkurenti a prečo treba zvoliť Mercedes? Áno, najzásadnejší konkurent je Porsche 911 Turbo S, ktoré má s veľmi podobným výkonom lepšie parametre zrýchlenia na stovku, ale ešte čaká stále na modernizáciu.
Ďalším z konkurentov môže byť napríklad Ferrari Roma, ktorému zase chýba pohon všetkých štyroch kolies. Všetko sú to ale autá, ktoré môžu mať štyri miesta a majú veľmi podobný výkon. Ferrari ale servisujete najbližšie vo Viedni, Porsche má na Slovensku iba Bratislavu, potom v Brne je druhý najbližší a niekde v Poľsku sú ďalšie servisy.
Mercedes má servis napríklad Trenčíne, v Žiline, v Prešove, v Košiciach a aj v Banskej Bystrici, prípadne v Nitre a Trnave. Takže tu je viac možností na servisovanie. A to je aj dôvod, prečo je možno ľahší na ďalší predaj. Skôr predáte Mercedes ako Ferrari, ale zároveň ho nebudete chcieť predávať asi nikdy, lebo AMG GT 63S je dokonalým skĺbením viacerých vozidiel.
Nie, bicykle do neho nedáte, ale viete s ním jazdiť každý deň, má 4 sedadlá, veľký kufor a keď mi dojdú argumenty, tak stavím na kartu brutálneho zvukového prejavu, ktorý podľa mňa musí hraničiť s legálnosťou.
A ak by ste to chceli vedieť, keď som sa snažil, mal som okolo 10,5 litra spotreby a keď nie, tak koľkokoľvek nad týmto číslom. Celkový priemer mi vyšiel 12 litrov na sto.
Mercedes-AMG GT 63S 4Matic+
Motor | V8 benzín |
Objem | 3982 cm3 |
Výkon | 430 kW/585 k pri 5500-6500 ot/min |
Krútiaci moment | 800 Nm pri 2500-5000 ot/min |
Prevodovka | Automatická 9-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4728 mm |
Šírka | 1984 mm |
Výška | 1354 mm |
Rázvor osí kolies | 2700 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1895/190 kg |
Batožinový priestor | 321 l |
Palivová nádrž | 70 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 315 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,2 s |
Spotreba (WLTP) | 14,1/100 km |
Emisie g CO2/km | 319 |