Jeep Wrangler je retro. Nehádajte sa! Má toľko odkazov na modely z terénnej histórie, že by sa za ne ani Beetle nemusel hanbiť. Toto je ten Jeep, ktorý stále zachováva off-roadovú koncepciu a celkovým štýlom sa nestratí ani v meste.
Po tom, čo Land Rover oznámil ukončenie výroby Defenderu zostáva spolu s triedou G od Mercedesu jedným z najľahšie dostupných pravých terénnych vozidiel. Nie je iba módnym SUV, ale ako módny doplnok sa dokáže uživiť aj napriek tomu. Naviac v červenej farbe a ako päťdverový model Unlimited pôsobí ako magnet na pohľady. Priťahovali sme ich vďaka Jeepu v Žiline.
Kľudne si sadnite na nárazník
Veľké červené, ale jednoznačne Jeep. Wrangler je naozaj ľahké zaradiť. Veď práve vďaka modelom značky v jednej dobe boli ľudovo označované ako džípy všetky terénne vozidlá. Nie je veľa áut, ktoré by už na prvý pohľad vyvolávali takú potrebu niekam vypadnúť a zažiť dobrodružstvo.
Predná maska je pre Jeep charakteristická už od vojnových počiatkov výroby. Sedem vertikálnych otvorov proste musí byť. Čierna ku červenej dokonca aj ladí a vytvára zaujímavejší celok. Balík doplnkov, s ktorým práve čierna maska prichádza obsahuje aj tie pásy denného svietenia v blatníkoch. Ich jediným problémom je, že keď sa do blatníka pozriete, tak zbadáte káble, čo pri extrémne terénnom použití nemusí byť v kombinácii s blatom úplne ideálna kombinácia.
Aj keď je verzia Sahara primárne zavretým vozidlom, plastové panely sa zo strechy dajú odmontovať. Slovo odmontovať je na mieste, lebo tu to nie je podržanie tlačidla ako na otvorenom Evoque od Range Roveru. Pekne po starom musíte len na odstránenie krytu nad vodičom otočiť tromi pákami, odskrutkovať kruhový segment a vycvaknúť držiak nad clonou. Len to nám trvalo dve minúty. Ak dáte dole všetko až dozadu a začne pršať, tak sa nič nedeje, veď aj tak tie diely nemáte kde uskladniť. Môžete, teda v prípade testovaného kusu, natiahnuť plátenú strechu nonšalantne zrolovanú v batožinovom priestore.
O tom, že máte pred sebou pravý terénny automobil, ktorý sa nezľakne akejkoľvek mláky na ceste svedčí aj rezerva na kufri. Z toho vyplýva aj zaujímavé otváranie batožinového priestoru. Najskôr odklopíte do boku spodnú časť, konkrétne doprava a potom smerom hore vyklopíte sklo. Disk pod krytom je presne rovnaký ako sú ostatné štyri na aute. A práve disky sú jedným z tých dizajnových prvkov, okrem antény, ktoré nemusia sadnúť každému. Tvar aký malo Porsche v osemdesiatych rokoch a Lambo v rovnakej ére k autu akosi nesedí. Našťastie Mopar ponúka množstvo alternatív.
Vlastný štýl
To, že Jeep Wrangler nie je ťahaný prúdom sa prejavuje aj v interiéri. Veď len ovládanie otvárania okien je medzi výduchmi v strede prístrojovej dosky. Výduchy sú tiež štýlové so sivými kruhmi a nápisom Jeep. Ono, ovládanie v strede má svoje opodstatnenie, veď dvere sa dajú zhodiť kompletne dole z pántov, tak na nich netreba zbytočne veľa ovládacích prvkov. Bohato im stačí otváranie a zamykanie.
Celá prístrojová doska prešla premenou pri poslednom upgrade. Je samozrejme lepšia ako bola, ale stále na nej nemusíte zbytočne hľadať také voloviny ako mäkké materiály, či špeciálne ovládacie prvky. Klíma sa ovláda kolieskami a jediným novodobým prvkom tak zostane dotykový displej. Lenže jeho grafika je, povedzme, že trochu zastaranejšia a napríklad navigácia aj trochu seká. Srandičky bokom, tu sa na jemnosť a nehu hrať netreba.
Najdôležitejšou zmenou, teda pre nás, pri facelifte bola nová radiaca páka a vlastne nová prevodovka. Už nemá ovládanie rovno, ale po zubatej čiare. Naviac má príjemnejšiu hlavicu, nielen na dotyk, ale hlavne na pohľad. Práve takýto nevýrazný detail dodal interiéru modernejší nádych.
Spoza volantu, ktorý je tiež príjemnejší, vidíte všetko, na kresle sedíte vysoko. Vidíte aj kapotu s dorazmi a nejakým uškom. Nie mackom, máme pocit, že to je uško, za ktoré kapotu zavesíte, keď ju budete chcieť zhodiť. Prečo by ste ju zhadzovali? Napríklad kvôli swapu naftového motora za V8mičku. Vpredu je celkom dosť miesta a aj posed je fajn. Vzadu tiež veľa sťažností nebude, dokonca pasažieri vidia z okien celkom pekne von, nie sú zabednení ako v moderných SUVčkach. A ani kufor dokonca nie je na zahodenie, len v ňom, v podlahe, tróni subwoofer.
Celý interiér je plný perfektných detailov. Na čelnom skle je v rohu silueta auta a nad zrkadlom silueta masky chladiča. Pred spolujazdcom je veľavravný nápis Since 1941 na držadle. Maska chladiča je aj medzi držiakmi nápojov. V Jeepe to niekto s Easter Eggs myslí vážne. Možno na to majú priamo vyčleneného zamestnanca.
V teréne je lepší ako na ceste
Keď do auta sadnete a naštartujete, tak to počuť budete. Motor 2,8 CRD s výkonom 147 kW (200 k) nie je charakteristický kultúrou chodu. Ale zároveň máte pocit, že vydrží takmer večne. Rovnaký pocit je z päťstupňovej automatickej prevodovky. Nečakáte od nej reakcie ako v športovom aute, ale poteší aspoň možnosť radiť manuálne kývaním páky doľava a doprava.
Normálne je Wrangler zadokolka, pohon všetkých kolies a redukciu radíte samostatnou pákou vedľa radiacej. A nejde to ľahko. Na redukciu musíte mať dokonca neutrál. Ale s tým zadkom je celkom zábava. Stačí nenápadne a benevolentne v križovatke pridať plyn a ak je mokro máte drift ako kráľ. Keď sa však rozhodnete, že pôjdete rýchlo, nezabúdajte, že brzdy majú skôr priemernú účinnosť. Zázraky sa od nich čakať nedajú. Nepomáhajú ani pneumatiky. Nie sú ani terénne, ani cestné. Takže asi ak kvôli nim máte na mokre zábavu s driftami ak nemáte zapnutú štvorkolku.
Na ceste Wrangler nie je úplne pohodlný. Je skôr tvrdý a pláva. Ale v momente ako sa dostanete mimo spevnených povrchov, tak aj pri sedemdesiatke cítite, že je Wrangler vo svojom živle a práve tu máte aj dostatočný komfort. Ku komfortu nepočítajte zvuk, ten je vďaka odnímateľným panelom naozaj silný. Ale stále máte pocit, že k tomuto autu priam patrí.
Práve kvôli nastaveniu podvozku budete mať vždy v kolóne jedinú myšlienku. Strhnúť to do poľa a obísť problém tadiaľ. A nemení sa príliš ani spotreba. Pri naozaj ľahkej nohe viete ísť do 10 litrov. Ale nie je to ľahké. Skôr budete mať rozmedzie 10,5-11,5 litra na sto kilometrov. A to máte úsporný naftový motor. Koľko by to bolo s benzínovým šesťvalcom? Ale aj keď je spotreba vyššia, kompenzuje ju obrovská nádrž.
Máte kus histórie
Kúpte si ho. Nepotrebujete ho, kým sa na ňom neodveziete. Je fakt úžasný. Možno by sme volili menej nápadnú farbu ako červenú, ale ani tou by sme nepohrdli, aspoň by po nás nepálili poľovníci, veď by nás dostatočne skoro v lese zbadali. Porozmýšľajte však nad výbavou Rubicon s uzávierkami diferenciálov a vyhoditeľnými stabilizátormi.
Partner testu: Mercedes-Benz Žilina, autorizovaný predajca Jeepu
Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Jeep Wrangler Unlimited Sahara 2,8 CRD
Motor | R4 nafta |
Objem | 2776 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k) pri 3600 ot/min |
Krútiaci moment | 460 Nm pri 1600-2600 ot/min |
Prevodovka | Automatická 5 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4751 mm |
Šírka | 1877 mm |
Výška | 1840 mm |
Rázvor osí kolies | 2947 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2073/2585 kg |
Batožinový priestor | 498/934 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 172 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,7 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 10,0/7,3/8,3 |
Emisie g CO2/km | 217 |