Test Ford Tourneo Custom: Biznis vo veľkom

V priebehu tohto roka, najmä v lete, sme testovali viacero áut značky Ford. Väčšina z nich bola benzínová, mala poriadny výkon a budeme na ne v dobrom spomínať. Tentokrát to Focus RS nie je, ale niečo z opačného konca ponuky americkej značky u nás doma. Neskočíme až tak ďaleko, medzi dodávky na každodennú prácu, no skončíme v ponuke presne na prelome osobných a úžitkových áut. Teda Tourneo Custom už určite z ponuky úžitkových je, no jeho pôvodný účel sa zmenil.

Tourneo Custom, vo výbave akú mal tento, nami testovaný kus, si môže bez problémov vyhliadnuť aj viacčlenná rodina. Na trhu je teraz už veľa dostupných sedem, alebo osemmiestnych výtvorov, no viaceré z nich trpia práve tým, že miesta sa dajú využiť tak pre deti, aj to ich rast počas sedenia v poslednej rade na chvíľu pozastavíte. Presne na toto niekto vo výrobe prišiel a vyťažil z celkovej dĺžky 5 339 milimetrov maximum tak, že musíme praktickosť a miesta za vodičom pochváliť ako prvé. Kožené vyhrievané sedačky vpredu s peknou farebnou kombináciou sú pohodlné a vôbec by nám nevadilo absolvovať v nich aj dlhé cesty. Dospelí ľudia sa nebudú tlačiť, majú dosť miesta či už pred sebou, alebo vedľa seba, no a deti? Tie by sa bez problémov mohli naháňať po celom aute. Nehovoriac o tom aké sú sedadlá variabilné a ak by ste silno porozmýšľali, tak dokážete vytvoriť aj viac ako 20 rôznych kombinácií ich usporiadania. Za to vďačíme rovnej podlahe, na ktorú ak si dáte pozor, môžete naložiť aj paletu. Osobne by som to interiéru nespravil, ale určite poznám niekoho, komu by to nerobilo problém. Lenže tomu by asi vadili zadné dvere vyklápané hore. Dvojkrídle v ponuke Tournea nie sú, veď toto je osobný model.

Vodič má po ruke množstvo odkladacích priestorov, na veľkú fľašu, na kávu a aj nejaké tie zatváracie priestory. Na mobil je dokonca miesto priamo pred radiacou pákou a krásne vidíte na displej. Teda ak máte mobil maximálne do veľkosti iPhone 6/6S/7/8, čo znamená uhlopriečku 4,7 palca. Prostredie priamo pred vodičom je známe z ostatných modelov značky, klasické budíky a modro podsvietený palubný počítač sú naozaj štandard.

Na stredovom displeji kabíny by ste našli dokonca navigáciu, no k jej  dokonalému používaniu by sa hodil o niečo väčší displej. Vynahrádza to rýchlejším ovládaním a aspoň počas jazdy nerozptyľuje vodiča. Opäť jedna z vecí čo by každému po pár kilometroch vôbec neprekážala. Čo možno stojí za zamyslenie je manuálna klimatizácia vo všetkých výbavách Tournea Custom. Na zahraničných trhoch  máte šancu nájsť automatickú, no pre ten náš sa skrátka nevyrába a ako sme sa dozvedeli, je to len prestavba. Inak je tu všetko, čo by si náročnejší užívateľ predstavoval. Prisvietenie do zákrut, dažďový senzor, automatické svetlá, alebo vyhrievanie čelného skla stále nie sú konečnými položkami výbavy. Spomenúť musíme aj veľké spätné zrkadlá s dvomi sklami, ktoré sa dajú elektricky sklopiť, čo nemusí byť pri veľkých autách vždy pravidlom.

Z veľkého auta, teda dodávky si prevzalo toto MPV hlavne výšku posedu. Vidíte na všetko a všetkých, poprípade aj na centimetre presne pred seba. Odráža sa to aj na štýle jazdy, cítite sa relatívne bezpečne, autá vás v nejakom slepom uhle tak často neprekvapia. Pri parkovaní zase s päťmetrovou dodávkou trafíte pekne medzi čiary , či uvidíte vzdialenosť od susedného auta. Podvozok je aj pri použití úžitkovej zadnej nápravy prekvapivo pohodlný, ani na veľkých 18-palcových kolesách nebúcha a nepredvádza ani iné neduhy. A ešte k tomu s nimi vyzerá fakt super. Musíte si ich však dokúpiť, ale to v Auto Koiš určite nebude problém. Vďaka nim sme mali možnosť konečne vyskúšať aj automatickú prevodovku v kombinácií s menším naftovým motorom. Dvojlitrový štvorvalec si môžete objednať v dvoch výkonnostných verziách a to buď 96 kW (130 k) alebo 125 kW, teda 170 koní. My sme mali na test ten silnejší s krútiacim momentom 405 Nm a musíme uznať, že s toľkým výkonom Tourneo Custom agilné veru je. Nie, že by ste sa potrebovali s niekým naháňať, no pri plnom naložení je to predsa výhoda mať určitý výkon v rezerve. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu rovných sedem litrov, nám sa pri novučičkom aute podarilo držať okolo ôsmich, takže reálna hodnota to určite je a reálne môžu byť aj čísla ešte o niečo nižšie. Kolega vraj na svojej testovacej trati spravil spotrebu 5,4 litra. Prevodovka sa správa fajn, s radením pri zrýchľovaní problém nemá, no ak plynule spomalíte pri vjazde do mesta necháva šestku, na manuáli by ste dávali automaticky štvorku. Mierime samozrejme do vôd európskych noriem a nariadení, ktorým za vyšší prevodový stupeň a nižšie otáčky vďačíme. Výrobca za to nemôže, snaží sa tieto nariadenia plniť, ale nemusíte sa báť, po chvíľke predsa len podradí.

Za cenu okolo 40 tisíc vrátane dane a rôznych doplnkov výbavy máte konkurenta pre najobľúbenejšie auto s dĺžkou cez 5 metrov, Multivan. Teda tu to bude skôr Caravelle. Dokonca máte o 30 centimetrov viac ako základný model VW a pocit ako keby ste mali auto podstatne menšie. Šoféruje sa super, priemer otáčania má cca 13 metrov a za ten čas sme si ho obľúbili. Nepôsobí ťažkopádne a neohrabane, kľudne by ho zvládol šoférovať aj menej skúsený vodič, prehľad okolo seba mu poskytuje na jednotku. Automatická prevodovka mu na povesti dobrého auta tiež neubrala a tak nevidíme nejaké výrazné mínusy a myslíme si, že ani samotná automobilka neľutuje tento krok, spraviť z dodávky rodinné MPV. Dokonca sa dočká faceliftu, ktorý vychytá aj posledné muchy ako bola spomínaná klimatizácia, poprípade menší multimediálny displej.

A ešte pár od Jozefa:

Ford Tourneo Custom TDCI EcoBlue

Motor R4 nafta
Objem 1995 cm3
Výkon 125 kW (170 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 405 Nm pri 1750-2500 ot/min
   
Prevodovka Automat 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5339 mm
Šírka 1986 mm
Výška 1977 mm
Rázvor osí kolies 3300 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2200/3140 kg
Batožinový priestor -/-  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť – km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h – s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,6/6,4/7,0
Emisie g CO2/km 181