Slovo Max sa v názvosloví značky Ford v poslednej dobe objavuje vo veľmi veľkej miere, počnúc najmenším B-Maxom až po najväčší S-Max končiac. B-Max sme testovali niekoľkokrát v rôznych motorických variatoch, jednou z nich bol aj 1.0 litrový EcoBoost s troma valcami. A práve s týmto motorom sme mali tú česť aj počas tohto testu, avšak toto „malé“ srdce tentokrát bilo pod kapotou „veľkého“ C-Maxu. Grand-C Max je sedemmiestne MPV, veľkostne medzí najmenším modelom B-Max a veľkým S-Maxom. A že ako si rozumie benzínový motor skromného objemu s nie úplne najmenším autom? Odpoveď na to sa Vám pokúsime dať v nasledujúcich odstavcoch.
Hneď prvá vec, alebo presnejšie povedané pocit, ktorý sme po nasadnutí do C-Maxu získali bol, že všetko pôsobilo už pri prvom kontakte veľmi poctivo, kvalitne a akýmsi zvláštnym spôsobom príjemne. Po naštartovaní a pohnutí sa z miesta sa pocit len prehlboval, auto pôsobilo veľmi dobrým dojmom. Prispieval k tomu ľahko, ale zároveň mechanicky poctivo pôsobiaci chod pedálov či prevodovky a taktiež presné riadenie s, pre MPV, akurátnou tuhosťou. Mimochodom, interiér samotný je svojimi tvarmi veľmi podobný aj ostatným novým Fordom, čo však rozhodne nie je na škodu, keďže tvary prístrojovej dosky sú stále veľmi svieže a materiálom sa taktiež nedá vyčítať nič zásadné. Sedadlá v šedom látkovom prevedení poskytovali komfort aj oporu a naviac, devízou mierne zvýšeného posedu bol lepší prehľad o dianí na ceste.
Trochu nám však prekážalo, že základné rádio, ktoré bolo v tomto kuse prítomné, nedisponovalo USB prípojkou a ani bluetooth vysielačom. Tieto prvký výbavy nie sú v dnešnej dobe totiž už ničím luxusným a v aute takejto kategórie by sme ich očakávali už v štandarde. Treba tiež poznamenať, že úroveň výbavy tohto Fordu mala názov Ambiente, čo v reči tejto značky znamená vstupný level. Všetky prvky komfortnej výbavy na ktoré je moderný človek zvyknutý, vrátane automatickej klimatizácie, však boli na palube Grand C-Maxu prítomné, takže okrem malej výčitky voči rádiu sme sa na nič dôležité nesťažovali. A aby sme nezabudli na jednu z najdôležitejšich „vychytávok“, ktorou je inteligentný systém sklápania sedadiel, ktorý spraví z päťmiestneho MPV sedemmiestne bez najmenšej námahy a behom pár sekúnd.
Z exteriéru auto opticky pôsobí možno ešte o chlp väčšie než v skutočnosti je, čím samozrejme nechceme povedať, že by snáď bolo nedostatočne priestranné. Ide skôr o akýsi pocit, ktorý však nič neuberá na pozitívnom estetickom dojme. Svojím zovňajškom Grand C-Max rozhodne nezaprie že je členom rodiny Fordu, keďže dizajn jeho tvarov sa nesie v rovnakom jazyku ako u všetkých moderných Fordov. A to celkom určite nie je na škodu! Dominantou prednej časti sú veľké „ústa“, zadok je o kúsok konzervatívnejší ale celkový dojem je veľmi vyvážený. My by sme síce privítali aj väčšie disky kolies než základné 16“ ale chápeme že vkus je vec veľmi relatívna a niekomu môžu vyhovovať menšie kolesá poskytujúce vyššiu mieru komfortu.
O palec väčšie kolesá by ale znamenali ešte istejše jazdné vlastnosti, ktoré aj tak patria medzi úplnú špičku toho, čo je možne v tomto segmente dostať. Fyzikálne zákony ale platia aj pre tento Ford a preto vyšší profil pneumatík občas znamenal, že auto pri agresívnejšom prejazde zatáčkou kvôli nemu mierne zaplávalo. Siahli by sme teda po sedemnásť či osemnásť palcových pneumatikách aj keď chápeme, že opačná skupina ľudí budeme mať iný názor a zvolí vyššie pohodlie, proti čomu sa nedá nič namietať. Veľmi isté jazdné vlastnosti pramenia aj z presného riadenia s dostatkom spätnej väzby a odporu, ktorá samozrejme nedosahuje úrovne športových áut, avšak to ani žiaden súdny jedinec očakávať nemôže. Šesťstupňový manuál radí presne a spriahnutý je s trojvalcom litrového objemu, ktorý je vyživovaný benzínom. Jedná sa o silnejší z dvojice malých ecoboostov a zo svojich útrob dokáže vydolovať výkon 95kw/125 koní a 170 newtonmetrov. To síce nie je vyslovene málo, s prázdnym autom sa dá jazdiť vcelku svižne ale o prebytku výkonu sa hovoriť nedá ani náhodou. Pri obsadení auta siedmimi pasažiermi dynamika už klesá rapídnejšie, na druhú stranu, takáto situácia plného „nalodenia“ asi nastáva málokedy. Počas testu v aute jazdili väčšinou maximálne dvaja pasažieri a pri kombinácii mesto/mimo mesto/diaľnica a dodržiavaní predpisov sa priemerná spotreba pohybovala okolo hodnoty 7.5 l/100km. To nie je síce žiadne hrozivé číslo, ale povedzme si otvorene, s 1.6 litrovým naftovým Duratorquom TDCI by bol tento údaj zrejme o poznanie nižší a dynamika by bola na veľmi podobnej úrovni. Z nášho pohľadu teda ostáva asi najslabším článkom testovaného Grand C-Maxu práve pohonná jednotka. Tá pritom sama osebe vonkoncom nie je zlá, avšak máme pocit, že sa kvôli svojmu objemu a počtu valcov hodí skôr do menšieho auta typu Fiesta. V Grand C-Maxe občas pôsobí trochu letargicky a pri snahe vymačknúť z neho viac energie sa toto úsilie odrazí na spotrebe. Preto nám väčší zmysel dáva siahnuť po niektorom z ponuky naftových motorov.
Celkový dojem? Pozitívny! Ideálne a praktické auto pre rodinu s deťmi z ktorého sa v priebehu pár sekúnd dokáže stáť sedemmiestny prepavník alebo po sklopení zadných sedadiel akási minidodávka. Grand C-Max má síce v názve slovo veľký, nie je to však samozrejme tradičný van na úrovni Galaxy, o čo sa ani nesnaží. „Grand“ je svojou maximálnou variabilitou a širokým spektrom využitia, ktoré z neho robí veľmi lákavú voľbu, najmä keď zoberieme do úvahy že základná cena začína sumou prijateľných 18 680 Eur s DPH. A za rovnako zaujímavú cenu, 870 Eur je možné z päťmiestneho auta spraviť ozajstné auto pre siedmych.
Motor | |
Objem | 998 cm3 |
Výkon | 92 kW (125 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 170 Nm pri 1400-4500 ot/min (200 Nm OverBoost) |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4520 mm |
Šírka | 2067 mm |
Výška | 1858 mm |
Rázvor osí kolies | 2788 mm |
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) | 1504/730 kg |
Batožinový priestor | 475/1867 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 172 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,2 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 6,4/4,6/5,2 |