Test Ford Focus ST: Mechanická mandarínka

Ani sa to nezdá, ale to, čo je teraz na trhu je už tretia generácia Foru Focus ST. Prvá, ST170, u nás veľký úspech nemala. A vlastne ostala kompletne v tieni maniakálneho RS. Druhá už dostala také uznanie, ako si vyžadovala. Mala pod kapotou päťvalec od Volva s výkonom 165 kW (225 k). To znamenalo, že motor bol výrazne podtunený. V preklade ak človek menil olej a nechával dotočiť turbo mal skoro večné auto. Tretia generácia stála pred protichodnými požiadavkami. Logicky mal ísť hore výkon, ale dole spotreba a emisie. To Ford vyriešil novou technológiou EcoBoost.

Už základný Focus, bez športovej verzie vzbudil určitú polemiku. Najmä sa týkala tvaru detailov. Z ostrých hrán sa zrazu stali oblejšie a na päťdverovej verzii veľa pozorovateľov negatívne hodnotí zadné svetlá, teda tú časť zasahujúcu do boku. Ale ST je o niečom inom. K nám sa dostalo vo výbave ST-R s pár doplnkami naviac.

Paradoxne veľa z nich zasiahlo zovňajšok auta. Už samotné ST je pri porovnaní s obyčajnými modelmi zmenené. Predný nárazník nie je tak zložito tvarovaný a pôsobí agresívnejšie. Zvláštne pôsobí medzera medzi ním a kapotou. Iste, takú má aj Lexus LFA, ale to nezabránilo všetkým okolo skúšať, či nie je otvorená. Bočné prahy, ktoré zmohutneli podčiarkujú zameranie auta a tvoria optické premostenie medzi nárazníkmi. Zadný má spodnú časť tiež riadne zmenenú a koncovka výfuku s tvarovaním priezoru Stormtroopera z Hviezdnych vojen ústi v strede. A ešte nad zadným oknom pribudlo decentné krídlo. Zabudli sme na niečo? Asi na to najhlavnejšie. Na brutálnu farbu Tangerine Scream. S ňou auto neprehliadne nikto. Po prvej prezentácii na Jankovom Vŕšku sme povedali, že je zbytočná. Ale nie je to tak. Za celých 1990 eur stojí. Pretože vďaka nej si vždy užívate nadradenosť nad všetkými ostatnými v autách z monochromatickej škály farieb. Zdvihnutie ega je tak dostupné aj bez naštartovania.

Obligátny čas na presun do interiéru práve nastal. Gombík na ovládači odomkne a môžete kľudne uchopiť masívnu kľučku, ktorá dáva dojem, že vydrží minimálne tisíc rokov. Interiér dostal farebnú kombináciu rovnakú ako exteriér. Na čiernych výrazne tvarovaných sedadlách Recaro s naozaj pevnými bočnicami sú niektoré časti oranžové. Rovnakú oranžovú farbu má aj niť prešívania volantu. V momente ako sa usadíte zistíte, že Recaro spravilo sedadlá akosi tesnejšie. Niektoré postavy, bez urážky širšie, s tým môžu mať problém. Žeby bolo ST dôvodom na chudnutie? Alebo iná otázka, oplatí sa schudnúť do STčka? Odpoveď na obe otázky je jednoznačné áno. Okrem zníženia hmotnosti a zlepšenia pomeru výkonu a hmotnosti má schudnutie za následok zdravšie telo. Kecať o zdravej výžive nebudeme, nebojte sa.

V ostatných smeroch vpredu miesto nechýba. Dokonca aj vzadu sa dá voziť pohodlne. Veľkosť kufra nazvime dostatočnou a poďme k reálnym dôležitým charakteristikám auta.

Motor prebudíte k životu tlačidlom s nápisom Ford Power pod volantom napravo. Po naštartovaní akoby sa nič nedialo. Vôbec žiadne excesy, žiadne neprívetivé chovanie. Rozbeh je tiež ako s akýmkoľvek iným autom. Dôležité je však pozerať na kontrolky v strede prístrojovej dosky hore. A práve tá prvá vraví, kedy mu môžeme trocha stupiť na krk. Keď sa olej dostane do prevádzkovej sféry stupnice akosi automaticky prichádza kŕč do pravej nohy spájajúci plynový pedál s podlahou. Auto s narastajúcimi otáčkami znie ako predchádzajúci päťvalec. Tu konštruktéri a ladiči odviedli kvalitnú prácu.

Motor EcoBoost s objemom dvoch litrov a štyrmi valcami schováva v útrobách 184 kW (250 k) a 360 Nm. To, že je prepĺňaný spôsobuje, že ťah je od nízkych otáčok cez celé spektrum. V tomto nastavení dokonca nepozná ani slovo turbodiera. To, že v názve motora hrdo svieti Eco by mohlo znamenať nízku spotrebu. V podstate sa s autom dá jazdiť do ôsmych litrov, ale ak máte srdce, tak to bude tak plus liter a pol. Focus ST jednoducho chce, aby bol rýchly, núti, aby ste prebudili toho vandala, čo v každom drieme.

V momente ako vyštartujete a začnete tlačiť na pílu, zistíte, že Focus ST je akoby vyrobený z jedného kusa. Viete presne, čo sa bude diať. Príjazd do prvej zákruty, podradenie, brzdy a nič len krásne vykrúženie oblúku. Tak v ďalšej zákrute skúsite vyššiu rýchlosť. Postupne sa budete dostávať až k sféram, ktoré by ste nečakali. Môže za to aj systém Torque Vectoring, ktorý má nahradiť, aspoň čiastočne samosvorný diferenciál. Na úplnej hrane by mohlo prísť nedotáčanie, ale skôr odskočí zadok. Ale s dobrými pneumatikami je táto situácia veľmi, ale veľmi ďaleko, v rýchlostiach, ktoré sa nachádzajú v teritóriu tých najlepších hothatchov kategórie. Jemné pretáčanie odstráni príplatok za kombi, ktoré má viac hmotnosti vzadu a tým lepšie rozloženie hmotnosti.

Kľukaté časti cesty budú vždy rovnaké, budú nútiť k využitiu výkonu a schopností podvozku. Výletnícke tempo zvládnete za tým karavanom len chvíľu. Trojka, plný a ste pred ním ten štvorvalec má naozaj slušnú pružnosť. Úprimne, za nakladačku akú ponúka nie je ani 10 litrov na sto kilometrov veľa. A naozaj s ním dokážete jazdiť za 8 a pol pri striedmejšej jazde. Sebatrýznitelia dokážu určite aj papierovú hodnotu, ale je naozaj tých pár eur takých závažných?

Ford spravil naozaj komfortné auto, ktoré je schopné v zákrutách aj na rovinkách. Recept na hothatch nepokazil ani odobratím jedného valca a akýmsi scivilizovaním. Dá sa s ním žiť aj ako s každodenným spoločníkom, ale ak treba dokáže ukázať zadné svetlá drvivej väčšine všetkého, čo sa na cestách pohybuje. A ak nie na rovinkách, tak v zákrutách určite. Náš tip? Biely Focus ST s halogénovými čiernymi svetlami, tmavšími diskami a k nemu maska Stormtroopera. Najlepší štýl! Svojim spôsobom je Focus ST dokonalé auto na každú príležitosť na ceste. Sadne ako dobre zvolená rukavica a potom dokáže vraziť každému do zubov, akoby to bola práve boxerská.

Gallery by Cypo Design

A ešte nakladačka fotiek od nás (pozrite si najmä posledné nočné):

Motor
Objem 1999 cm3
Výkon 184 kW (250 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 360 Nm pri 2000-4500 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4362 mm
Šírka 1858 mm
Výška 1484 mm
Rázvor osí kolies 2648 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1287/763 kg
Batožinový priestor 316/1101 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 248 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 9,9/5,6/7,2