Test Ford B-Max 1,6 PowerShift: Poraď si sám

Malé MPV od Fordu sa do redakcie dostalo po tretí krát. Po litrovom EcoBooste a menšom naftovom agregáte prišla verzia so starším motorom. Ale to nebolo to zásadné, čím bol tento B-Max iný.

Po modrej a béžovej bola na tento konkrétny kus našepcifikovaná hnedá. Tá celkovo v obľúbenosti strieda bielu, ale na B-Max sedí ako ušitá. Výraznosť testovanému kusu dodával pri bežnom pohľade ešte jeden prvok výbavy. So sedemnásťpalcovými diskami vyzerá miniMPV odhodlanejšie. Vlastne môžeme tvrdiť, že toto je navonok presne také isté auto, aké je vo všetkých reklamách.

Veľké zmeny sa udiali vo výbave vnútra. Polokožené čalúnenie sedadiel navodzovalo pocit exkluzivity. Nekazila ho ani jednozónová klimatizácia. Najluxusnejší testovaný B-Max mal v špecifikácii ešte jednu vec, ktorá je zároveň fantastická, zbytočná a príjemná. Pevnú presklenú strechu asi nikto nepotrebuje nutne ku svojmu životu. A stojí 799 eur. Ale interiér s ňou získa dodatočné presvetlenie. Z krátkodobého hľadiska sa panoramatická strecha môže zdať ako vyhodené peniaze, ale my by sme mali vždy pri vysadnutí z auta s takýmto prvkom lepšiu náladu, ako keby tam nebol. Takže tie peniaze vlastne platíte za psychickú pohodu.

Ostatné detaily sú B-Maxová klasika. Dostatok miesta, relatívne dobre využiteľný kufor a hlavne dvere. Bezstĺpiková konštrukcia vás asi nikdy neprestane udivovať. Žiadne skoky artistov, ani prelety RC lietadiel sme síce neprevádzali, ale aj to, že zadní pasažieri neokopú B-stĺpik hodnotíme ako výrazné pozitívum. Že prečo? Nemajú do čoho kopnúť ani o čo zavadiť, keďže tam nie je!

Dobre, dosť o dizajne a výbave. Čas otočiť kľúčikom práve nastal. Fráza otočiť kľúčikom by sa mal prestať používať. S keyless systémami ju ľahko možno prirovnať k ohrozeným druhom automobilových slovných spojení. Tak šup s kľúčom do držiaku na nápoje, hneď vedľa mobilu. B-Max bez kľúča má tradične tlačidlo s nápisom Ford Power. Normálne by sa na displeji objavil nápis o potrebe stlačenia spojky, ale tu nie. Treba stlačiť brzdu. Nečudo, keď manuálnu prevodovku tejto verzie nahradil automat. Ako papierové pozitívum vyzerá, že ako jediný z ponuky prevodoviek ponúka šesť stupňov. Navodzuje to pocit, že by auto mohlo byť hospodárne, mohlo mať nízku spotrebu na diaľnici a mohlo dobre zrýchľovať. Ak budeme úprimní, niečo z toho vyšlo a niečo je len priemer.

Galéria CypoDesign.sk:

Naštartovanie štýlovým gombíkom rozozvučí štvorvalec. Aj napriek implementácii EcoBoostu s litrovým objemom do všetkého možného, toto je poctivý atmosférický agregát. Jeden liter a šesť deci prezrádzajú staršiu konštrukciu, ale to vôbec nevadí. Dokáže vypumpovať 77 kW (105 k). A to na malú karosériu stačí.

Rozbeh prebieha plynulo. Automat Durashift radí bez trhania. Ale akosi necháva jednotlivé prevodové stupne dlhšie ako by vodič očakával. Teda aspoň vodič, ktorý dokáže počúvať motor a otáčky a vie vycítiť, kedy autu začína klesať krivka krútiaceho momentu. Tento automat je síce veľmi dobrý, ale postupne si veľa vodičov uvedomí, že by chceli aj manuálne radiť.

Páka má však iba jednu dráhu a na nej nie je žiadne písmeno M, ktoré by naznačovalo manuálny režim. Pod volantom tiež chýbajú krídelká na podradenie a preradenie vyššie. Oplatí sa hľadať, na radiacej páke je jedno kolískové tlačidlo, akurát na palec. A na ňom magické znaky plus a mínus. Radenie pomocou palca má jednu výraznú výhodu. Kým automat sám dokáže spraviť spotrebu okolo 7,4 litra pri hojnom využívaní diaľnic, pohyb prstu dokáže ušetriť až 0,4 litra benzínu každých sto kilometrov. Ak však držíte dvojku v manuálnom režime, tak si vo vyšších otáčkach preradí systém sám.

Jedna z vecí, čo nám na aute chýbala bol tempomat. V tak vybavenom aute je to neuveriteľné prekvapenie. B-Max s automatom je vynikajúce auto, len má jeden dosť zásadný problém. A dokonca vo vlastnom rybníku.

Ford B-Max sa dodáva aj s litrovým EcoBoostom, ktorý je úspornejší a dá sa kúpiť už od 12 990 eur. K tomu sa ešte pridáva naftová verzia 1,5 TDCi za 14 190 eur. Je tak len na preferenciách, ktorá verzia by bola tá správna. Ideálna kombinácia by mohla byť EcoBoost s výkonom 74 kW (100 k) s automatom PowerShift. Len taký sa bohužiaľ nerobí. My by sme teda siahli aj po manuále. Ale ak vás zvykne bolieť ľavá noha, tak práve testovaný B-Max sa javí ako ideálna možnosť presunov. Okrem oddychu pri absencii spojkového pedálu sa do neho aj lepšie nasadá. Alebo inak, lepšie sa z neho lezie, ako z nízkych áut. Lebo sa len otočíte a nemusíte sa zdvíhať pomaly z vozovky.

Motor
Objem 1596 cm3
Výkon 77 kW (105 k) pri 6300 ot/min
Krútiaci moment 150 Nm pri 4200 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4077 mm
Šírka 1751 mm
Výška 1604 mm
Rázvor osí kolies 2489 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1308/472 kg
Batožinový priestor 318/1386 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,6/5,1/6,4