TEST Ford B-Max 1.5 TDCi Spirit X – Keď si Fiesta zoberie stereoidy

B-Max, novinka od Fordu s unikátnou konštrukciou zadných dverí, postavená na platforme Fiesty našou skúškou ohňom už raz prešla. Bolo by samozrejme nelogické testovať dva krát rovnaké auto ale,  ako sa hovorí , koľko jazykov vieš toľko krát si človekom. Táto analógia by sa dala preniesť aj na autá v znení “koľko rôznych motorov môžeš mať, toľko rôznych áut z teba môže byť. Naše prvé zoznámenie s B-Maxom sa konalo v spoločnosti benzínového litrového EcoBoostu. Tentokrát sme siahli po variante spaľujúcej v dnešnej dobe tak populárnu naftu. Konkrétne sa jednalo o agregát s objemom 1.5 litra, v ktorom erdžalo (v tomto prípade vlastne skôr kňučalo) skromné stádo koní, pozostávajúce z počtu 75 kusov, čo v reči kilowattov predstavuje výkon 55. Ako sa nám teda s týmto minivanom počas týždňového testu nažívalo vám prezradia nasledujúce odstavce.

V prvom rade treba povedať, že B-Max vďaka svojmu tradične Fordovsky originálnemu dizajnu na našich cestách celkom určite patrí k tým pohľadnejším účastníkom cestnej premávky. Bohužiaľ, karoséria nášho kusu bola nalakovaná do veľmi fádnej béžovej farby. viac. Tento dôchodcovsky pôsobiaci lak mu preto uberal známky krásy a pravdu povediac, malé 15 palcové disky kolies tento dojem tiež zrovna nevylepšovali. Veľká škoda, zaujímavo tvarovaná kompaktná karoséria by si určite zaslúžila výraznejšiu farbu a väčšie kolesá. Červená v kombinácii s príplatkovými 17 palcovými diskami by atraktivitu auta posunula do úplne iných sfér. Keď je reč o karosérii, nejde nespomenúť to, čím je B-Max taký výnimočný. Áno, máme na mysli posuvné zadné dvere s integrovaným B stĺpikom, vďaka čomu je do auta zboku možné naložiť aj predmety všakovakých neobvyklých tvarov či rozmerov. Variabilitu tak tejto „metamorfovanej Fieste “ uprieť nemožno ani náhodou. Dôkazom toho je, že do auta sme za predné sedačky bez najmenšieho problému a behom pár sekúnd elegantne vsunuli krabicu s televízorom a po sklopení zadných sedačiek zostalo v kufri miesto na bicykel a batožinu. A v kabíne zostaneme aj v ďalšom odstavci.

Ako už bolo viackrát spomenuté, B-Max je postavený na platforme Fiesty. Z tej pochádza prakticky celý prístrojový panel, miesta najmä na zadných sedadlách tu však o poznanie viac než v prípade „rodiča“. Rovnako vodič ani spolujazdec nemajú dôvod cítiť sa stiesneno či klaustrofobicky, sedadlám by však prospel trošku dlhší a rozmernejší sedák. Tvar prístrojovej dosky ako takej je veľmi sympatický a kreatívny, modré podsvietenie nemusí sadnúť úplne každému, nám však bolo celkom po chuti. Čierny lesklý plast, ktorým je lemovaná prístrojová doska je síce atraktívny, jeho odolnosť voči škrabancom je ale, ako to už býva, dosť biedna. Úroveň výbavy Spirit X, ktorou náš B-Max disponoval, znamená okrem iného aj vyhrievanie predných sedadiel, ktoré sme v mrazivých dňoch oceňovali pri každom nasadnutí do vozidla. Na tvare multifunkčného volantu nám nič zásadné neprekážalo, tak trochu nás však miatlo ovládanie hlasitosti rádia umiestnené na ľavej strane. Predsa len, vpravo nám to pôsobí akosi intuitívnejšie, ide však čisto o vec zvyku. Odkladacie priestory sa v aute síce vyskytujú, vadilo nám ale, že prevládala ich kvantita nad objemom. Ocenili by sme skôr opačnú situáciu.

Prehliadku interiéru máme za sebou, poďme zistiť, aké pocity prináša tento Ford v pohybe. Ehm…začnime z toho horšieho, teda od motora. Ako už bolo spomenuté, výkon 1.5 litrového Duratorqu TDCi je iba 55kw/75 koní. Veľmi nízka hodnota, od ktorej nemožno čakať žiadnu veľkú dynamiku či nebodaj pokusy o športovú jazdu. Krútiaci moment 190 Nm tiež nie je nič dychvyrážajúce, čoho dôkazom je aj maximálna rýchlosť 158 km/h či zrýchlenie z nuly na stovku za 16.5 sekundy. Pri presunoch mestom, ideálne s malým počtom osôb na palube je tento výkon dostatočný. Opačným prípadom je ale napríklad rodinná dovolenka, kde pri plnom obsadení pasažiermi s kufrom plným tradičných zbytočností dôjde B-Maxu dych veľmi skoro. A trpezlivosť vodiča taktiež. Počas testu sme sa snažili jazdiť viacmenej predpisovo, vystriedali sme všetky typy premávky vrátane diaľnice, preplneného mesta ale aj zasneženej horskej cesty. Počet osôb na palube sa taktiež neustále menil a suma sumárum, priemerná spotreba sa ustálila na hodnote 5.7 litra na 100 km. Čo síce nie je veľa, avšak nie na auto s takto malým výkonom. Takáto konzumácia paliva by nám prišla adekvátna pri rovnakom aute s výkonom o par desiatok koní vyššom. Na tomto príklade jasne vidno, že malý motor s malým výkonom nemusí vždy znamenať nižšiu spotrebu. Vďaka tomu, že sa motor musí viac namáhať je výsledok často opačný. Celkom určite teda odporúčame siahnuť po o niečo silnejšom Duratorqu 1.6 ECOnetic, disponujúcim 70kW/95 koňmi. Päťstupňová manuálna prevodovka fungovala presne, avšak jej páka by mohla byť o pár milimetrov kratšia. Áno, stupňov bolo iba 5, šestku by na diaľnici motor aj tak zrejme neutiahol, čo zasa núti k zamysleniu, či by predsa len auto nedávalo viac zmyslu so šiestimi prevodmi a pár koňmi naviac. Aj ručička palivomera by celkom určite klesala pomalšie.

Fordovsky sebaisté jazdné vlastnosti nie sú ničím cudzím ani pre tento model, podvozok ale aj auto ako také pôsobia dostatočne tuho, nie však na úkor komfortu. Zátačok sa teda báť netreba, auto sa pri ich prejazde chová dokonale neutrálne. Na mysli je ale potrebné mať, že 15 palcové pneumatiky sú tak trochu obmedzujúcim faktorom. Poprosíme sedemnástky. Ďakujeme. A červený lak karosérie.

K akému záveru sme teda došli? B-Max zmysel dáva človeku, pre ktorého je Fiesta malá, C-Max priveľký ale zároveň túži po variabilite a dostatočnom priestore. Jazdné vlastnosti nesklamú, v kabíne tiež nečaká žiadne sklamanie a tak sa z tohto auta stáva príjemný spoločník na každý deň. Stále máme však pochybnosti, komu je vlastne určený tento motor. Ak sa nechystáte vyjsť za hranice mesta a vnímate B-Max ako akúsi variabilnejšiu a priestrannejšiu verziu Fiesty, je všetko v poriadku. Fiesta je totiž mestské presúvadlo a pokiaľ sa týmto pohľadom budete dívať aj na B-Max s týmto motorom, sklamanie vás nečaká. Ak ale chcete od auta aj trochu viac univerzálnosti a dynamiky, príplatok za silnejší motor je nevyhnutnosťou.

Motor
Objem 1388 cm3
Výkon 55 kW (75 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 190 Nm pri 1700 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4077 mm
Šírka 1751 mm
Výška 1604 mm
Rázvor osí kolies 2489 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1307/473 kg
Batožinový priestor 318/1386 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 157 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 16,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,8/3,8/4,1