Test DS3 Crossback: V znamení avantgardy

DS je samostatná značka patriaca Citroënu, ktorá je u nás ešte stále tak trochu exotikou. Ak jazdíte na takomto DS-ku, veľakrát sa vás opýtajú, “čo je to za auto?”. Nuž, je to DS Automobiles, ktorého história siaha až do päťdesiatych rokov. V súčasnosti ide o značku, ktorá sa profiluje ako luxusná divízia celého koncernu PSA, ktorá má v portfóliu vlastné modely. My sa v tomto teste pozrieme na čierny model DS3 Crossback s trojvalcovým benzínom PureTech 130.

Ak by sme chceli v skratke čo najvýstižnejšie popísať vzhľad DS3 Crossback, asi najviac by ho vystihovali slová extravagantný a komplikovaný. Auto totiž využíva veľa rôznych liniek, zalomení a kombinácii tvarov. Už len letmý pohľad na prednú masku a svetlá napovie veľa. Full LED maticové svetlá sa opticky skladajú z dvoch rôznych elementov, ktoré sú vo vnútri predelené segmentom v tvare DS. Veľmi efektné, to uznávame. Predná maska je obrovská, jej plastový výplet je veľmi riedky a lemuje ju chróm. Pod prednými svetlami sa ešte nachádza denné svietenie v tvare úzkych pásikov. Pri pohľade zboku najviac zaujme zalomený tvar okien zadných dverí, ktorý síce pôsobí avantagardne a chic, ale cestujúci vzadu sa kvôli nemu môžu cítiť trochu klaustrofobicky. Veľmi rafinovaným prvkom sú ale chrómové kľučky dverí, ktoré sú zapustené do dverí a vysunú sa iba pri priblížení sa k autu a odomknutí. Zadná časť je umiernenejšia než zvyšok auta. Obĺžnikové svetlá sú lemovaná chrómom, podobne ako predná maska a prepojené taktiež chrómovou lištou. Samozrejme, nechýba hrdý znak DS. Disky kolies majú rozmer 18” a čierne prevedenie so strieborným lemovaním. Päťlúčový vrtuľovitý tvar je pomerne komplikovaný, ako koniec koncov celé auto. DS3 Crossback rozhodne nie je tuctovou záležitosťou a zaslúžene púta pozornosť. Punc prémiovosti tu nepochybne je, dizajnéri značky odviedli veľmi dobrú prácu, keďže karoséria je plná malých a rafinovaných detailov. V niektorých ohľadoch ale pôsobí dizajn možno trochu prekombinovane. Ak ale niekto chce minimalistickú striedmosť, existujú iné značky. Toto auto skrátka chce pútať pozornosť a byť za každú cenu iné.

Dominantou farbou interiéru je, rovnako ako vonku, čierna. Avšak, tým cool prvkom je v kabíne prístrojovka obložená kožou so zlato-hnedým nádychom. Odtieň je naživo trochu výstredný a tak tiež nemusí ulahodiť každému, v ponuke sú však aj iné. Toto auto však je práve o extravagancii a tak je tu takáto neobvyklá farba úplne namieste a väčšina majiteľov DS3 nebude mať problém sa s ňou stotožniť. Geometria, D, S, kosoštovrce, či skôr otočené štvorce. Tak nejako vyzerá dizajnový jazyk tohto auta, o čom svedčia napríklad aj dotykové ovládače uložených práve do dlaždíc v tvare kosoštvorca. Ergonomicky to ale nie je najdokonalejšie riešenie a na rozmiestnenie ovládačov si treba zvykať. Veľmi pekné sú ale výduchy vzduchu, netradične integrované do dverí. Kožené sedadlá sú celé čierne, ale pekne prešívané. Ovládajú sa síce iba mechanicky ale to vôbec nevadí, keďže sú veľmi pohodlné. Avšak aj pomerne mäkké a bez výrazného bočného vedenia, proste také pohodlné gauče. Motor sa štartuje veľmi efektne. Výrazným tlačidlom v strede s kovovou textúrou. Ide však o plast a  nie skutočný kov, rovnaký je použitý aj pri prepínačoch okolo radiacej páky. Textúra ale vyzerá vážne ako kov, že ide o plast zistíte až pri pohľade zblízka.  Veľmi pekné a netradičné sú aj spínače pre otváranie okien, ktoré sa nachádzajú práve pri joysticku prevodovky, kde sa nachádza aj rovnaký spínač zamykania dverí. Musíte si na ne ale nejaký čad zvykať, keďže sú umiestnené na netradičnom mieste. To je ale otázka zvyku, ktorý si vytvoríte veľmi rýchlo. Spomeňme ešte displej na vrchu prístrojovky, ktorý má celkom slušné reakcie aj dobrú grafiku. Viete ním nastavovať všetky dôležité funkcie vrátane ovládania teploty a klimatizácie, konektivita Apple aj Android je v tejto triede vzhľadom k prémiovému zaradeniu samozrejmosťou. Veľmi dobrým dojmom pôsobí aj plne digitálny prístrojový štít za volantom, ktorý poskytuje dostatok možností zobrazenia, výbornú grafiku a prehľadnosť. A nezabudnime, že DS3 má aj head up displej, čo je skvelá vec. Vpredu je miesta úplne dostatočne a to vo všetkých smeroch. Auto je to síce pomerne malé ale na predných sedadlách to necítite. Menej štedrý je priestor vzadu, avšak vzhľadom ku kategórii auta stále úplne dostačujúci. Kufor má objem 350 litrov, čo je priemerná hodnota triedy. Takže, neurazí a bežný nákup či batožinu na víkendový výlet vo dvojici zvládne hravo. Kabína DS3 to hrá úplne jasne na prémiovú nápaditosť, čo sa týka použitých materiálov aj dizajnérskej fantázie. Plasty sú poväčšine mäkké, skombinované s kožou. Takže, kvalitný materiál. Azda iba plastová imitácia kovu môže pri detailnejšom skúmaní trochu zamrzieť, aj keď je spracovaná a navrhnutá veľmi dobre.

Naša testovacia DS3 spaľovala benzín, poháňal ju totiž 1.2 litrový trojvalec PureTech s výkonom 100kW/136 koní. Pre doplnenie uvádzame, že tento motor je v ponuke aj v silnejšej variante. Tá ma slušných 114kW/155 koní. Aj so slabším motorom je ale dynamika obstojná a svižná. Toto DS nepatrí medzi extra veľké a ťažké autá a tak mu 136 koní na výhradne predných kolesách na bežné jazdenie postačuje. Motor je príjemne odhlučnený a kultivovaný a spolupráca s osemstupňovým automatom prebieha výborne. Ak ale chcete radiť sami, pádla pod volantom sú vám k dispozícii.  Motoricky je teda tento trojvalec pre DS3 takmer ideálny, čo sa výkonu a jazdného prejavu týka. A ani nie je extrémne hladný, po celotýždňovom jazdení po meste a diaľniciach sme sa dostali na 7,3l/100km.  A to nešlo o žiadnu extrémnu snahu o úsporné jazdenie, takže pri troche snahy ste hravo na číslach začínajúcich šestkou. Podvozok ale celkom praje športovej jazde, takže pokušenie nejazdiť úplne šetrne budete cítiť často. Vôbec nie je nepríjemne uskákaný, ale na pomery súrodeneckých Citroënov je predsa len o poznanie tvrdší. Nevadí, o to viac si užijete pri dynamickej jazde a pohodlie je stále úplne v poriadku aj v meste, kam je toto auto určené primárne.

DS3 jednoznačne nie je tuctovým autom, ktorých budete na cestách stretávať desiatky. Je totž extravagantné a nie lacné. Dizajnéri značky sa tu prejavili v plnej paráde a kreatívnej sile, rovnako tak použité materiály sú z vyšších sfér, než je v tejto veľkostnej kategórii zvykom. Takže áno, DS3 je malý prémiový crossover, ktorý stavia image a originalitu nad všetko ostatné. Toto auto si asi nikto nekúpi z pragmatických dôvodov, jeho kúpa bude čistou voľbou srdca. A tak je to správne. Doplňme ešte, že 1.2 litrový trojvalec je dynamicky celkom dostačujúci a naviac pomerne hospodárny. Základná cena DS3 je síce sympatických 20 990 eur s DPH, auto na obrázkoch ale stojí 33 840 eur s DPH. Ak ste práve začali počítať a porovnávať, ake iné a väčšie autá môžete za túto cenu mať, DS3 asi nie je pre vás tá pravá 🙂 

DS3 Crossback PureTech 130

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 230 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4118 mm
Šírka 1802 mm
Výška 1534 mm
Rázvor osí kolies 2558 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1310/1700 kg
Batožinový priestor 350 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,2 s
Spotreba (NEDC komb) 4,8 l/100km
Emisie g CO2/km 110