Ak vám niekto povie, že elektromobily sú stále dosť drahé, bude pomerne ťažké argumentovať proti. Stále je totiž pravdou, že oproti spaľovákom sú v cenovej nevýhode. Avšak, je tu jedna výnimka, ktorou je najlacnejší elektromobil na našom trhu. Nie je ňou žiadne iné auto než najmenší model Dacie, teda Spring. Toto malé mestské presúvadlo prešlo faceliftom a to je vždy dobrý dôvod na test. Test predošlej verzie máme samozrejme tiež.
Spring po facelifte vyzerá výrazne modernejšie. Aj keď stále ide o platformovo rovnaké auto a základné rysy karosérie zostali, práve detaily ho výrazne oživili. Kompletne nová je predná maska aj znak a tiež svetlá. Všetky tieto prvky zdieľa Spring s väčšími súrodencami. Jeho unikátnou dizajnovou črtou je však textúra na prednom a zadnom nárazníku v štýle grafiti. Mne tak úplne nesadla, ale nápad je to rozhodne originálny a svieži. Kolesá sú miniatúrne a plechové, obuté do úzkych 15″ pneumatík s čiernymi plastovými krytmi namiesto hliníkových diskov. Náklady sa proste šetriť museli. Na treťom stĺpiku nájdete nápis Spring a vzadu zasa pekne zapustený názov Dacia v čiernej vrúbkovanej lište. Treba uznať, že Dacia sa pri tejto verzii Extreme skutočne snažila auto urobiť čo najviac atraktívnym a pútavým. Ale ruku na srdce. O tom, že by šlo o vyslovene krásne auto, ktoré vyrazí dych, sa hovoriť fakt nedá a pri bližšom pohľade je jasné, že ide o budgetovku. Za menej atraktívne vyznenie môže hlavne pomerne úzka a vysoká karoséria v kombinácií s malými kolesami a vyššou svetlou výškou, čo proste nie je recept na prvoplánovú krásu ale skôr hračkársky look. Nápady a sviežosť ale Spring určite má a pri najlacnejšom elektromobile na trhu sa vážne nemusíme zaoberať tým, či ide alebo nejde aj o najkrajšie malé auto. No nejde a je to úplne jedno.
Veľkým pokrokom je architektúra a celkové vyznenie kabíny, kde je to o kus hodnotnejšie ako v predchodcovi. Výduchy vzducu aj volant opät kopírujú väčších súrodencov, rovnako tak infotainment. Ten je výrazne lepší. Graficky aj ovládaním, ale aj podporou bezdrôtovej konektivity smartfónu. Funguje slušne a spoľahlivo a systém dokonca obsahuje aj vstavanú navigáciu. Príjemnou zmenou k lepšiemu je aj displej pred vodičom. Plne digitálny, dobre čitateľný a dostatočne informatívny. Pozitívom je lakťová opierka s odkladacím priestorom, ktorá ale žiaľ pôsobí dosť lacno a jej kĺb už mal vôľu. Sedadlá sú do mesta úplne v pohode, majú peknú a odolnú látku s motívom hviezdneho prachu a koženkové boky a vrchnú časť. Spring má v kabíne aj dva USB C porty, dokonca aj malú baterku, ktorú si viete zobrať so sebou. Sympatická je aj kocka s páčkou navrchu, ktorá volí jazdné režimy. Chýba však režim P a musíme povedať, že ani radenie nie je najpresnejšie a občas akoby zareagovalo s oneskorením. Stalo sa nám, že sme zaradil z D do R či naopak a na prvý krát bez reakcie. Ručná brzda je mechanická a štartuje sa kľúčom, čo sú prvky, ktorými sa tlačilo na cenu. Taktiež zatváranie dverí ma lacný plechový zvuk a materiály sú tvrdé. Priestorovo je Spring na tom, vzhľadom k miniatúrnym rozmerom a zameraniu,vlastne až prekvapivo fajn. Vpredu sa cítite pomerne priestranne a vzadu odveziete v meste aj dve dospelé osoby. Podotýkame v meste, na krátku vzdialenosť. Na žiadne dlhé trasy to fakt nie je, tak ako auto celkovo. 308 litrov batožinového priestoru je ale celkom sympaticky dostatočná hodnota.
Verzia Extreme, teda tá najvyššia a nami testovaná, je poháňaná 65 koňovým motorom. To síce nie je vôbec veľa, ale pri hmotnosti tesne pod tonu to na mestké auto nie je ani náhodou tragické. Stovka síce trvá 13,7 sekundy ale autá tohto typu sa väčšinou pohybujú v nižších rýchlostiach. Mestská dynamika je tak prekvapivo dostatočná a svižná a pri aute tohto zamerania nám výkon príde v zásade adekvátny. Motor poháňa relatívne malá batéria s kapacitou iba 26,8 kWh a DC nabíjanie dosahuje rýchlosť 34 kW. V testovanom aute sa však nenachádzala nabíjacia karta a tak sme samotné nabíjanie, žiaľ, nevyskúšali. 34 kW však pri takto malej batérií znie dostatočne. A keď sme pri nabíjaní, samotná Dacia Spring vie zároveň slúžiť ako zdroj energie pre iné elektrické spotrebiče, vďaka portu V2L. Cool! Dojazd v mestkom cykle je podľa výrobcu 305 km, v kombinovanom 228 km. Pri absolútne nešetrnom štýle jazdy systémom plyn brzda sme sa dostali na spotrebu zhruba 17 kWh. Chceli sme proste vedieť, ako veľmi takáto jazda ovplyvní spotrebu. A to vlastne pri maximálnej záťaži nie je tak zlé. Realistické čísla sú ale úplne iné. A to konkrétne 10,6 kWh v kombinovanom režime so zapnutou klimatizáciou, teda mixe mesta a okresiek, všetko v rámci predpisov. Diaľnicu nerátame, po tej sme šli iba kúsok a na to Spring vážne nie je vhodný. Je príliš hlučný a pri maximálnej rýchlosti padá kapacita batérie dole veľmi rýchlo, tempom zhruba 19 kWh. To je teoretický dojazd okolo 130 kilometrov, čo dáva jasne najavo, že toto auto patrí na diaľnicu iba vo veľmi kritických situáciách. V meste je však dojazd ľahko pod 300 km úplne reálny a v kombinovanom režime dáte udávaných 228 km tiež. Stále to nie sú ohurujúce hodnoty, ale na malé mestské auto stačia úplne bohato. Spring má naviac režim ECO, ktorý vie dojazd v prípade potreby natiahnuť, avšak výkon sa citeľne zredukuje a tak málokoto bude mať trpezlivosť jazdiť v takomto móde dlhodobejšie. Jazda v Springu je obratná a mrštná, v meste sa s ním prepletá ozaj ľahko. Na podovozku sa ale samozrejme šetrilo tiež. Je tvrdý a tlmenie nerovností je na nižšej úrovni. Prejazdy retardérov či jám je skrátka cítiť aj v podobe hlučnejších rázov do kabíny.
Dacia Spring Extreme je najvyššou konfiguráciou tohto modelu a aj napriek tomu stále najlacnejším elektromobilom na trhu. V akciovej cene stojí 15 920 eur s DPH, čo je smiešne málo. Úplný základ začína na 13 520 eurách. To hovorí za všetko. Springu je možné vyčítať kadečo. Že pôsobí lacno, nie je vyslovene krásny, že sa šetrilo na materiáloch. Lenže cenovka prebije všetko a keď prekunsete ego a pozriete sa na auto ako na čisto mestké presúvadlo za čo najnižšie náklady, začne dávať Spring dokonalý praktický zmysel. Toto auto sa kupuje z čisto pragmatických pohnútok a je priam dokonalým nástrojom pre kuriérov donášky jedla, poštu či hocikoho, kto sa dennodenne pohybuje v meste a chce sa voziť za čo najmenej. A pritom vo verzii Extreme má aj celkom obstojnú výbavu. Takže, prečo nie?
Dacia Spring Electric 65 Extreme
Motor |
Elektromotor |
Kapacita batérie | 26,8 kWh |
Výkon | 48kW/65 koní |
Krútiaci moment | 113 Nm |
Prevodovka |
Automatická jednostupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 3701 mm |
Šírka | 1583 mm |
Výška | 1519 mm |
Rázvor osí kolies | 2423 mm |
Hmotnosť (prevádzková) | 974 kg |
Batožinový priestor | 308 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 125 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 13,7 s |
Spotreba WLTP (kWh) | NA |
Dojazd WLTP | 228/305 km |