Dacia Sandero, to lacné a priestranné auto mení ponuku pohonných sústav. Teda, nie úplne. Agregáty zostávajú, ale v ponuke svieti nová prevodovka. Prevodovka, ktorá radí sama. Dvojspojky sú drahé a hydrodynamické meniče tiež, takže Sandero dostalo robotizovaný manuál. Veď hlavne, že radí sám, všakže.
Súčasná druhá generácia Sandera je dizajnovo vyzretá a ponúka tvary, ktoré nemusia rýchlo zostarnúť. Naviac ak ich doplníte výbavou Stepway o terénny vzhľad, bude aj celkom spôsobovať záujem okolia.
Terénny hatchback
Zvonku by sa mohlo zdať, že Sandero má aj pohon všetkých kolies, súdiac podľa vzhľadu. Ale táto technológia je vyhradená SUV Duster. Sandero si vystačí s pohonom prednej nápravy a konkurovať Swiftu 4×4 sa, aj napriek vizuálnym indíciám, nechystá.
Nevadí, že ambície mimo cesty sú len pre oči. Sandero má aspoň dostatočnú svetlú výšku, aby sa vyrovnalo s parkovaním pri obrubníkoch, aby zvládlo horšie poľné cesty a hlavne, aby dokázalo jazdiť po jamami posiatých cestách. Na také je väčšinou štvorkolka aj tak zbytočná.
Odhodlanie ísť kamkoľvek zo Sandera srší vďaka plastovým lemom karosérie. Začínajú na prednom nárazníku a končia na tom zadnom. Ako bonus vpredu prichádza imitácia hliníkovej ochrany motora zospodu. Podobná je aj vzadu, kde by plech mal plniť úlohu ochrany zadnej časti podvozku a mal by chrániť diferenciál. Plast je čisto na efekt, ale ten mu uprieť nemožno.
Tmavá modrá pridáva štipku elegancie, ale práve balík plastov Stepway pri nej až tak nevynikne. K plastovým lemom skôr sedia bledé odtiene zvýrazňujúce iný vzhľad. Pri tmavej modrej, aj keď čistá na slnku vyzerá naozaj veľmi pekne, plasty zanikajú. Nezanikajú však 16-palcové disky kolies. Tie nie sú zliatinové, ale dokonale ich imituje plastová puklica na čiernych päťlúčových plechoch.
Drsne aj vnútri
Keď už máte auto, ktoré sa drsne tvári navonok, očakávate, že vnútro budete môcť čistiť aj hadicou ako v prípade ranných kusov Defenderu. Sandero k tomu nemá ďaleko, ale koberec a dotykový displej navigácie hovoria jasnou rečou, že radšej nie.
Sandero sa nevymyká z toho, čo má Dacia v ostatných modeloch, či už berieme do úvahy Duster, Dokker, alebo Logan. Práve s Loganom je príbuznosť natoľko veľká, že zdieľajú kompletné interiéry. Až po B stĺpik. Od neho je Sandero oproti Loganu trochu menšie.
Prístrojová doska je logická, pred vodičom sú povinné prístroje. Nič sa im nedá vyčítať, možno len to, že stav nádrže je ukazovaný digitálne, čo nie je úplne presné z hľadiska odhadu. Aspoň, že sa na palubáku dajú nastaviť hodnoty dojazdu. A vlastne ukazuje ešte jednu dôležitú informáciu, tú o zaradenom prevodovom stupni.
Veľkosť interiéru vpredu netreba nijako rozoberať, miesta je dosť, a žiadne zlé pocity nenastávajú ani po dlhšej trase a ani pri relatívnej jednoduchosti sedadiel. Možno šírka môže niektorým postavám vadiť, ale stále nesedíte ako v Stratose a nešmátrate pri radení spolujazdcovi po kolenách. Veď toto je naviac automat! Zadné sedadlá až takým veľkorysým priestorom neoplývajú, ale pre potreby rodiny s dvoma deťmi do 15 rokov s priemerným vzrastom stačia. Nerobte si ilúzie, nad 15 aj tak decká s vami chodiť nikam nebudú. Kufor sa zdá na veľkosť auta až nadpriemerný.
Stop, hammertime
Najnovším prírastkom v ponuke modelu je automatická prevodovka. Ale nečakajte dvojspojkovú, tá je drahá, tú by si nikto nekúpil. Vysokú cenu na zameranie auta má aj hydrodynamický menič. Takže zostáva CVT a robotizovaná manuálna prevodovka. Dacia zvolila druhú cestu a robotizovala päťstupňovú prevodovku. Riešenie je bez pochýb výborné z hľadiska údržby, pretože je to manuál, ale so servami, aj z hľadiska ceny, ale to nemusí byť nevyhnutne všetko, čo od auta očakávate.
Pod prednou kapotou je motor s tromi valcami a turbom. Objem 0,9 litra je menej ako má fľaša, ktorú vopcháte do dverí. Ale výkon 66 kW (90 k) na ľahkú karosériu stačí. Dokonca sa dá jazdiť aj svižne, čo už dokázal Logan sedan a má zvuk ako polovičný šesťvalec. Lenže toto Sandero má robota. A tým sa všetko mení.
Dynamika bez zapnutého režimu ECO nie je tragická, lenže o kultivovanosti prevodovky sa, na rozdiel od motora, veľmi veľa oslavných ód spievať nedá. V praxi radenie funguje tak, že máte plyn v určitej polohe, auto usúdi, že už by sa niečo malo udiať, vyšle správu do riadiacej jednotky prevodovky, tá porozmýšľa, vyradí, skalkuluje a potom tam vrazí iný stupeň. Výsledkom je trhnutie. S prevodovkou sa treba naučiť žiť a vždy myslieť dopredu, kedy príde ten moment a povoliť plyn. Vtedy sa dá trhnutiu vyhnúť. Alebo je tu možnosť B.
Druhá možnosť ako odstrániť trhanie je spraviť z auta manuál bez spojky a bez, pre niekoho zložitých dráh radenia. Úvahy o tom, že kto nevie ovládať manuálnu prevodovku by nemal za volant si necháme ku večernému pivu. Dáte prevodovku do manuálneho režimu a pri zmene prevodu jednoducho, ako pri reálnom manuále povolíte plyn, posuniete páku požadovaným smerom, stlačíte plyn. Bez trhnutia, bez problémov. A dokonca sekvenčné radenie je spravené správne, podraďovanie je posunutím páky vpred. Prečo je to správne? Lebo pri brzdení predsa podraďujete v smere pôsobenia zotrvačnej energie a nie proti nemu.
Dynamika je teda obstojná, ale čo spotreba? Na diaľnici je to takmer 8 litrov na sto kilometrov. Inak sa budete pohybovať kľudne okolo hranice 6 litrov. Ak pôjdete naozaj kľudne, dokážete sa dostať aj pod túto hranicu, ale to nebude často, stačí malý kopec, stačí pár rozbehnutí v meste a je tam znova prvá cifra 6.
Za pár eur
Aj napriek neduhom robotizovaného manuálu má Sandero Easy-R jednu výraznú devízu, stojí 9590 eur. A ako Stepway 10 290 eur. Za tie peniaze je protihodnota naozaj obrovská. To už zabudnete aj na plechový zvuk rádia a divnú tému príplatkového informačno-zábavného systému. Najmä teda pri prehrávaní MP3 v noci nebudete žiariť šťastím z toho ako žiari displej a ťahá oči, radšej prepnete zobrazenie na mapu.
Na jar v Ženeve má uzrieť reflektory inovovaná verzia Loganu a Sandera. Okrem vizuálnych retuší sa dá očakávať aj vylepšená prístrojová doska, podobne ako sa to stalo faceliftom Dusteru.
Dacia Sandero Stepway TCe 90 Easy-R
Motor | R3 benzín |
Objem | 898 cm3 |
Výkon | 66 kW (90 k) pri 5000 ot/min |
Krútiaci moment | 140 Nm pri 2250 ot/min |
Prevodovka | Robotizovaná 5 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4081 mm |
Šírka | 1733 mm |
Výška | 1618 mm |
Rázvor osí kolies | 2590 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1113/1535 kg |
Batožinový priestor | 320/1200 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 168 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,0 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,7/4,7/5,1 |
Emisie g CO2/km | 114 |