Ak neberieme do úvahy elektrický Spring, tak je model Sandero tým základom, ktorý Dacia ponúka. My sme ale jazdili jeho robustenšou crossover verziou Stepway s najsilenjším, 110 koňovým benzínovým motorom v najvyššej výbave Expression. Proste, Dacia Sandero Stepway v úplnej fullke, nech už to pri malom, budgetovom crossoveri znie akokoľvek.
Dacia prešla celkovou modernizáciou identity značky, ktorej súčasťou je úplne nové logo. Ešte donedávna mala značka v znaku „otvárač na fľaše“, ktorý bol občas terčom posmeškov, avšak nové logo sa skutočne vydarilo a pôsobí veľmi minimalisticky a moderne a vychádza z písmen D a C. Zadnú časť auta a volant však namiesto neho zdobí celý názov Dacia, taktiež v novom fonte. Za nás rozhodne správny ťah a Stepway aj vďaka tejto zdanlivo drobnej zmene pôsobí viac cool. Dacia Sandero Stepway má vďaka nemu modernú prednú masku s LED svetlami a striebornými pásmi zaorvno spomínaného loga. Zelená farba Dusty k robustnému vzhľadu prevednia Stepway pasuje výborne a hojné zastúpenie čierneho ochranného oplastovania nárazníkov, blatníkov aj dverí tak nekričí a pekne splýva s karosériou ako takou. Vydarili sa aj strieborno-čierne 16″ disky kolies a praktický rozmer Sandera Stepway podtrhujú sivé strešné lišty vo farbe Megalithe. Zadná časť auta je pomerne jednoduchá, menej sofistikovaná než prepracovaný predok. V globále sa ale Dacii podarilo nakresliť naozaj pekné malé auto, ktoré sa rozhodne za svoj exteriér nemá dôvod hanbiť ani pri drahších konkurentoch.
Kabíne dominujú tvrdé tmavé plasty, ich spracovanie a celkové tvary sú ale na slušnej úrovni. Oranžové akcenty výduchov ventilácie, prešívania sedadiel či obkladov dverí pôsobia sviežim dojmom. Rovnako tak je zaujímavé aj využitie látky so sieťovinovou textúrou na obklad palubnej dosky. V princípe ide o tvarovo pomerne jednoduchý interiér, avšak v danej cenovej hladine ponúkajúci štedrú výbavu. Kožený volant dostal nápis Dacia vo vynovenom fonte a tiež disponuje ovládaním tempomatu a multifunkcie. Nechýba automatická klimatizácia, navigácia, vyhrievané sedadlá, tempomat, Apple aj Android konektivita a 8″ displej infotainmentu. Ten neohúri grafikou ani reakciami, ale je úplne v norme a pri cene tohto aute ani neprináleží žiadno detailne rozoberať jeho parametre. Retro prvkom je držiak mobilu práve vedľa displeja. Na prvý pohľad to pôsobí úsmevne, ale po tomto prvotnom dojme zistíte, že ide vlastne o veľmi príjemný a praktický prvok výbavy. Pri pípnutí každej notifikácie to vodiča nenúti načahovať sa poň do vrecka či hocikde inde mimo zorného poľa, takže táto malá užitočná vychytávka prispieva aj k bezpečnosti. Posed v Sandere je vyšší a miesta je vcelku dosť. Pre dve dospelé osoby je to fajn, traja sa budú trochu tlačiť, čo je ale proste dané tým, že ide o kompaktné a užšie auto. Vo veľkosti kufra ale Sandero exceluje a pojme až 410 litrov, čo je na túto kategóriu super.
Najsilnejším motorom pre Dacia Sandero Stepway je trojvalec TCe 110, ktorý, ako správne tušíte, disponuje výkonom 81kW/110 koní a 200 Nm. S týmto malým turbomotorom je auto na stovke za 10 sekúnd a zastaví sa pri rýchlosti 183 km/h. Na voľnobehu motor trochu vibruje ale dynamika je obstojná a dostatočná, samozrejme treba jej dopomáhať správnym radením šesťstupňového manuálu. Ten je prekvapivo presný a jeho šesť stupňov príde na diaľnici vhod. Avšak pri diaľničných rýchlostiach je v aute viac hluku, než je príjemné a veľmi dlhé a rýchle presuny teda Sanderu úplne nesedia. Lenže hovoríme tu o novom aute s cenovkou 16 000 eur a tak ťažko očakávať špičkové odhlučnenie a niekde sa skrátka náklady ušetriť musia. Cieľová skupina zákazníkov si toho je vedomá a tak tento nedostatok pozíciu Dacie na trhu nemá šancu oslabiť. Dynamicky je teda motor fajn a spotreba sa vie pohybovať niekde okolo šiestich litrov. My sme konkrétne jazdili za 6,2 l/100 km. Rýchlejší diaľničný presun ju ale vie vyhnať aj nad sedem, čo je čiastočne spôsobené aj tým, že prevodovka má síce šesť stupňov, ale motor aj tak točí pri diaľničnom tempe nad 2500 otáčok. Príjemným prekvapením je to, ako Sandero Stepway jazdí a celkovo funguje na ceste. Podvozok je totiž vcelku komfortný a aj na hrubom a nekvalitnom povrchu pekne filtruje nárazy a na palube sa tak cítite príjemne izolovane. Je samozrejmé, že toto by v danej cenovej hladine úplne nešlo bez výraznejších náklonov karosérie. To vám ale bude úplne jedno, pretože táto Dacia aboslútne nie je o rezaní zákrut a pokorovaní rýchlostných rekordov. Tri valce a 110 koní vás k nej ani lákať nebudú.
Dacia Sandero Stepway TCe 110 je auto, ktoré v podobe, ako ho vidíte na fotkách, stojí 15 900 eur s DPH. A tým je povedané skoro všetko. Môžete namietať, že motor je na diaľnici hlučný alebo že kabína má tvrdé plasty. Lenže toto všetko sú skôr výkriky z rozmaznanosti. Za tak málo peňazí vám nikto iný nedá sympatický malý crossover s dostatočne výkonným motorom a veľmi slušným balíkom výbavy. Sandero vás nebude rozmaznávať, to určite nie, ale bude vám verne slúžiť a nič zásadné vám chýbať nebude. Treba uznať aj to, že Dacii sa podarilo auto nadizjanovať tak, že vyzerá aj na pohľad hodnotne a ako to už u tejto značky býva, pomer hodnoty za peniaze je neprekonateľný.
Dacia Sandero Stepway Expression TCe 110
Motor | R3 benzín |
Objem | 999 cm3 |
Výkon | 81 kW (110 k) pri 5000-5250 ot/min |
Krútiaci moment | 200 Nm pri 2900-3500 ot/min |
Prevodovka | šesťstupňová manuálna |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4099 mm |
Šírka | 1848 mm |
Výška | 1585 mm |
Rázvor osí kolies | 2604 mm |
Hmotnosť (prevádzková) | 1173 kg |
Batožinový priestor | 410l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 183 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,0 s |
Spotreba (WLTP) |
5,5 |
Emisie g CO2/km | 125 |