S odstupom času je jasné, že Renault s novou fázou v živote Dacie spravil vynikajúci krok. Kým jedenásť rokov dozadu ste nad Daciou skoro pri výbere ani nerozmýšľali, teraz je plnohodnotným a lacným konkurentom k tradičným značkám. A vidno to aj na cestách. Veď Dacia v novodobej histórii predala už tri milióny kusov. Veď to, že predstavitelia stále hovoria o najmladšom modelovom rade je pravda a Dacia je jednou z najviac rastúcich značiek. K rastu značky prispieva aj Duster, ktorý sa pasoval na auto, ktoré stojí pri vstupe medzi SUV a láka nízkou cenou. A dovolíte si s ním viac ako s drahšími kusmi. K nám sa po predfaceliftovom modele poháňanom LPG a výbavou narvanom dCi dostal najnovší motor, ktorý sa v aute dá kúpiť.
Dacia Evoque
Ani nebolo treba veľa, aby Duster vyzeral krajšie. Vlastne s faceliftom prišla najmä nová predná maska. Teda zvonka. Práve predná maska spolu so svetlami posunula vzhľad z obyčajného, lacne vyzerajúceho na novú úroveň. Tvar mriežky a vnútorné usporiadanie svetiel? Vzdialene pripomínajú to, čo Land Rover vytvoril na Range Rover Evoque.
Biela sa mu hodí. Veď keď sú do nej lakované vo výbave Exception aj kľučky a disky so spätnými zrkadlami zase získali sivú farbu, tak Duster pôsobí až tak nevinne, pôsobí čisto, ale v hĺbke viete, že prejde nielen po asfaltových cestách.
To, že Duster nie je určený len do mesta predvádzajú aj naozaj masívne pozdĺžne strešné nosiče s názvom modelu. Jediná jednoduchšia časť je zadná. My by sme na nej navrhli jednu zmenu. Nie je to zatmavenie zadných svetiel, aj keď aj to by nebolo zlé, ale skôr by sme prijali výmenu nápisu. Miesto toho, čo je nad evidenčným číslom normálne by sme, po vzore Porsche Cayenne, zvolili pre túto motorizáciu nápis Turbo.
Predokolka má väčší kufor
Nečakáte brutálny luxus, na to sú iné autá. Čakáte využiteľnosť a adekvátny komfort. To Duster s prehľadom spĺňa. Lenže v momente ako sadnete do sedadiel zistíte, že sa dá nastaviť len vzdialenosť, sklon operadla a výška. Čiže ten nevyhnutný základ. Žiadne bedrové opierky, žiadne dofukovanie bočníc, veď to ani netreba. Teda tá bedrová opierka by sa vlastne niekedy hodila.
Sedíte v sedadle vodiča a rozmýšľate nad tým, že hlbšie bočnice by v teréne viac podržali, ale zle by sa cez ne nastupovalo, veď už aj tak treba prekročiť mohutné prahy. Ak jazdíte v teréne a nedáte si pozor, máte razom na nohaviciach hnedý pás. Nie tam, na lýtku.
Volant je pre Daciu tradičný. Na sebe má okrem airbagu a ovládania systému udržiavania rýchlosti aj kožený poťah. Síce si tým nebudete istí, ale je to naozaj koža. Alebo možno koženka. V každom prípade nevadí z čoho je, drží sa aj napriek tenšiemu vencu celkom dobre. A dokážete ho aj nastaviť. Ale len výškovo. Aj napriek obmedzeným možnostiam nastavenia jednotlivých prvkov si polohu za volantom nájde hocikto.
Z ergonomického hľadiska sa dá povedať, že všetko, čo bežne potrebujete máte po ruke. Jedine displej navigácie by mohol byť trochu vyššie, ale to už príliš vymýšľame. Keď už sme to načali, navigačný systém je pre Exception v základnej cene. Media Nav v sebe skrýva okrem navigácie aj audiosystém. V interiéri tak je jediná škoda, že Dacia neponúka aspoň pri tomto modeli aj automatickú klimatizáciu.
Priestorové pomery v interiéri sa dajú označiť ako veľmi dobré. Vodič aj spolujazdec vpredu samozrejme nemajú problém, rovnako budú v pohode aj cestujúci vzadu. Lenže keďže verzia TCe nemá pohon zadnej nápravy, ale iba prednej, v kufri nič nezmenšuje priestor, čo znamená, že je naozaj veľký. Miesto 408 litrov má až 475. Takže všetky dôležité ukazovatele Duster predvádza bez straty.
Zábava za volantom
Slovné spojenie radosť z jazdy sa akosi automaticky spája s mníchovským výrobcom prémiových vozidiel. Ale aj s Dusterom dokážete rozveseliť samého seba. Lenže k tomu sa dostaneme. V prvom rade treba predstaviť motor pod prednou kapotou.
Dacia dostala od Renaultu agregát 1,2 TCe. Štvorvalec s malým objemom sa spolieha na prepĺňanie. A v práve pod kapotou Dusteru ponúka skoro najvyšší výkon. Kým v Mégane má buď 85 kW (115 k), alebo 96 kW (130 k), Duster ponúkne 92 kW (125 k). Že to nevyzerá ako príliš veľká porcia výkonu? No, prax ukáže niečo iné.
Mercedesu ML63 AMG sa Duster TCe konkurovať nechystá, ale aj napriek tomu pôsobí malý turbomotor veľmi dynamicky. Možno za to môže aj dobré sprevodovanie prevodovky. Dokonca ani jej radenie nebolo prehnane gumové, dokonca by sa dalo nazvať aj presným. Šoky prichádzajú aj pri pohľade na spotrebu. S prehľadom sa dá jazdiť pod 7 litrov, ale ak máte ťažkú nohu, tak dáte aj 8.
Zásadná diskusia sa bude viesť o jazdných vlastnostiach. Agregát je celkom ľahký a predokolka nenesie kilá naviac, ale ani Caterhamom sa len tak nestane. V zákrutách pôsobí podvozok celkom isto, jediné, čo mu dáva ranu pod pás sú vysoké pneumatiky, po ktorých sa Duster občas sunie von.
Lenže vysoké pneumatiky nič nemenia na fakte, že tak dobré odladenie podvozku nečakal naozaj asi nikto. Ambície podporujú aj veľmi dobré brzdy. Jasné, keď dupnete na stredný pedál, predná časť sa ponorí sťa ponorka vo švédskych výsostných vodách, ale očami dobŕžďať nemusíte. Jazdné vlastnosti sú teda celkovo nad očakávania dobré, a netrpí ani prejazdnosť terénu, lebo Duster stále ponúka dostatočnú svetlú výšku. Jedine blatisté prejazdy a šmykľavé podložie nahrávajú pohonu všetkých kolies. Ešte sme vlastne na jednu vec zabudli, keď motor TCe točíte, odmení vás slušným zvukom, to asi tiež nečakal nikto.
Za cenu Evoque aj štyri Dustery
Chcete SUV a chcete aj auto, ktoré by vás reprezentovalo? S novou maskou už aj Duster dokáže zastúpiť reprezentačné vozidlo. Lenže pre niektorých ľudí okolo má Dacia stále povesť lacnej značky. Veď akú inú povesť by mala mať, testovaný Duster so všetkým, čo v ňom bolo stál do 14 tisíc. A nech sa snažíte akokoľvek, tak sa cez 17 500 nedostanete, ani s pohonom všetkých kolies a naftou. Pre koho je ale testovaný Duster s motorom TCe? No, vlastne pre kohokoľvek. Dá sa s ním jazdiť úsporne, ľahký terén zvládne aj predokolka a v tejto bielej vyzerá veľmi dobre. Jediné, čo nám tak celkovo chýba v ponuke Dusteru, okrem automatickej klimatizácie je nejaká výraznejšia farba, čo takto modrá, alebo červená? Nech je teda 1,2 TCe veľmi dynamickou verziou, my by sme asi aj napriek tomu brali 1,5 dCi s pohonom 4×4.
Dacia Duster 1,2 TCe Exception
Motor | R4 |
Objem | 1199 cm3 |
Výkon | 92 kW (125 k) pri 5250 ot/min |
Krútiaci moment | 205 Nm pri 2000 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4315 mm |
Šírka | 1821 mm |
Výška | 1695 mm |
Rázvor osí kolies | 2674 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1277/1752 kg |
Batožinový priestor | 475/1636 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 175 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,4 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,5/5,6/6,3 |
Emisie g CO2/km | 145 |