Test Dacia Duster SCe LS Open: Blbuvzdorný

Nie je to prvý Duster, ktorý sa objavil v redakcii a určite nie posedný. S každým to bola iná story, s každým iné zážitky. A práve tento nadväzuje na ten úplne prvý, jediný pred faceliftom. Patrí do aktuálnej limitovanej série LS Open, ktorá je druhá od spodu cenníka.

Auto za 11 655 eur zvonka na základnú verziu ani nevyzerá. Veď má peknú farbu a pekné disky. Vnútri tiež nič nechýba. Teda nechýba nejako výrazne. Ale treba podotknúť, že ten, čo píše test do Dusteru presadol z Volva XC90. Situácia nemohla byť rozdielnejšia.

Tourmaline

Farba na karosérii je jedna z najlepších, ktoré si na Duster môžete dať. Bodka, naozaj to tak je. Ešte modrá Cosmos je slušná alternatíva hnedej Tourmaline. Ponuka obsahuje ešte jednu novú farbu, zelenú Atlai, ktorú introverti a tí, ktorí nechcú výrazné auto okamžite zavrhnú.

Duster je, po niekoľkokrát omieľanom facelifte, naozaj vizuálne príjemné SUV. Predná maska sa postupne udomácni aj na modeloch Logan a Sandero. Karosériu verzie Open odlišuje od všetkých ostatných malá decentná nálepka na poslednom stĺpiku karosérie. Nič viac netreba na rozlíšenie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SUV nemá v ponuke iné ako halogénové svetlomety, ale aj tie získali zaujímavý tvar akoby ponúkali aj niečo viac. V noci nebudete z halogénu sklamaní, svieti slušne a nemusí sa za výkony tlmených ani diaľkových svetiel hanbiť. Zadné tiež nie sú LEDkové, žiadne svetelné podpisy teda hľadať nemusíte. Jednoduchosť autu vládne pri pohľade na všetky exteriérové časti.

Keď okolo Dusteru s výbavou Open prejdete, tak máte pocit, že tie disky ste už niekde videli. Videli, videli, ale kde? Nie je to zložitá odpoveď. Presne tieto boli príplatkové pre Duster pred faceliftom. Takže odtiaľ ich poznáte!

Esencia auta

Čo máme v interiéri? To, čo treba, nič naviac. Predné sedadlá, zadné sedadlá, dosku na kufri (ale tá bola kedysi luxusom), radiacu páka a volant, plus pedále. Na predných sedadlách máte miesta dosť a zvládnete na nich aj dlhšiu cestu. Dali sme 400 km za deň a nenadávali sme. Prvý luxusný prvok, ktorý chýbal bola stredová lakťová opierka. Dokážete bez nej žiť.

Rovnako dokážete žiť aj s paličkami na nastavovanie spätných zrkadiel a bez koženého poťahu na volante. Tempomat nemusíte používať. V LS Open ho  ani nebudete používať, veď tam nie je. Zato rádio má USB port. Čo na tom, že ho až do Windowsovského resetu (vypnúť, vystúpiť, zamknúť a opačne rozbehnúť) vyradilo použitie 64 GB kľúča. Menší, osemgigový zvládol DJ-ský post úplne v pohode. Dokonca sa dalo prehrávať niečo v digitálnom hudobnom formáte aj cez bluetoothovo pripojený telefón.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Po moderných vychytávkach v strede prístrojovky by ste logicky začali hľadať údaje o priemernej spotrebe a o dojazde. Mali by ste ich prepínať koncom ľavej páčky pod volantom. Prepínate, prepínate, prepínate a nič z toho, čo chcete vedieť nemáte, máte nastavenie snímačov pneumatík, najazdené kilometre a denné počítadlo. Palubný počítač nie je. Ale aj stým sa naučíte žiť.

Zásadný problém príde na zadných sedadlách. Mechanické ovládanie okien teraz nie je témou číslo jedna. Ani priestor, je dostatočne veľký aj pre 180 cm vysokých pasažierov. Ak však potrebujete previezť niečo dlhšie a ste traja, tak máte problém. Prečo? Operadlo sa sklápa iba ako celok. Žiadne delenie nebolo na meetingu v Mioveni schválené.

Ušetríte 2000 eur?

Pri 1,2-litrovom turbobenzíne sme skonštatovali, že predokolka je lepšia ako štvorkolka. Pre naftové dCi je zase štvorkolka jasnou voľbou. Lenže v prípade 1,6-litrového atmosférického benzínového štvorvalca sa nevieme rozhodnúť. Auto má síce bez pohonu zadnej nápravy väčší kufor a aj nižšiu spotrebu, ale…

Načo si budete kupovať Duster s predokolkou, ak je v ponuke len o 2000 drahšie štvorkolka so stupňov prevodovky naviac? Vážne tú štvorkolku odporúčame. Spotrebovo je na tom horšie, ale auto je s ňou univerzálnejšie a má dostatok sebavedomia na prejazd terénnych nerovností. Jasné, ak budete aj s ním off-roadovať v noci natrafíte na problém, že Duster má len jedno cúvacie svetlo a to nie nejako oslňujúce. Zvládnete s ním ale jednoznačne viac.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Motor SCe s výkonom 84 kW (115 k) z atmosféry nevyzerá ako zlá hodnota. A ani nie je. Akurát turbobenzín s 1,2 litrami objemu je živší kvôli prepĺňaniu a tým pádom vyššiemu krútiacemu momentu. V základnom aute je pri agregáte SCe prekvapivé, že v základe má ekorežim a vypínanie motora Start-stop.

Agregát sa prejavuje nenápadne, teda pri zapnutom režime Eco. Vypnete ho a okamžite ožije. Dokonca sa zdá, že od nejakých 4000-4500 otáčok dostáva novú dávku adrenalínu a pracuje ešte lepšie ako v nižších otáčkach. Dôležitú veličinu, spotrebu, môžeme len odhadovať. Ale vyzerá to na 8 litrov na diaľnici a inak niekde okolo 7-7,2 litra. Nie je to veľa, nie je to ani úplne málo, žerie celkom adekvátne. Bez výhrad, teda výrazných. Možno šestka by pomohla dostať spotrebu dole. V prvom rade by pomohol palubný počítač, aby ste vedeli určite, koľko vlastne spotrebujete paliva a koľko na nádrž môžete ešte prejsť.

Komu?

Idete si kúpiť auto, nepotrebujete moderné technológie, strácate sa v nich. Duster je ideálne auto. Aj ako LS Open a jediné, čo mu môžete naozaj reálne vyčítať je sklápanie zadného operadla. Už len kvôli nemu sa oplatí priplatiť za výbavu, ktorá ho má delené.  Viac peňazí vykúpi lepšia variabilita a lepšie využitie vozidla ako takého. Tak si to zhrňme, auto OK, ale štvorkolka a Arctica. Má aj palubný počítač, elektrické nastavenie zrkadiel, kožený volant a možnosť dokúpiť za pár eur navigáciu.

Reálne sa dá povedať, že Duster s výbavou Open nepokazí nikto. Najnáchylnejšie je totiž rádio, ale tam ako sa naučíte, že hlasitosť má tlačidlá a ladenie koliesko, tak ste za vodou.

Dacia Duster 1,6 SCe Open

Motor R4 benzín
Objem 1598 cm3
Výkon 84 kW (114 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 155 Nm pri 4000 ot/min
Prevodovka Manuálna 5 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4315 mm
Šírka 1821 mm
Výška 1695 mm
Rázvor osí kolies 2674 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1165/1697 kg
Batožinový priestor 475/1636  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,7/5,6/6,4
Emisie g CO2/km 145