Dacia Duster bola vôbec jedným z úplne prvých áut, aké sme v histórií autogripu testovali. Toto auto teda poznáme naprieč celou jeho životnou púťou a dnes je pred nami ďalší míľnik. Tým je náš prvý redakčný test jeho tretej generácie, ktorá oproti tej prvej skutočne radikálne poskočila vpred. Obľúbené SUV sme testovali v hybridnej verzii a výbave Extreme.
Nový Duster vyzerá dosť odvážne, priam až futuristicky. Ostré rezy, nová maska so znakom DC a svetlá s ypsilonovou grafikou. Tie spájajú všetky nové Dacie. Duster ale pridáva masívne oplastovanie ktoré jasne hovorí, že toto nie je mestské SUV na parádu ale poctivý kus auta, ktorý sa nezľakne ani terénu. Predná maska je výrazne kolmá, s otvorenou tlamou v nárazníku. Vzadu zasa nájdeme odvážne koncové svetlá v tvare ostrého C a oplastovný spodok nárazníka. Plastovanie je tu aj okolo blatníkov a prahov či na predných dverách. Nie je ho veľa? Vôbec, práve tieto prvky dotvárajú robustný a nebojácny dizajn nového Dusteru a v kombinácií s veľkými, čierno-striebornými diskami si skvele rozumejú. Samotné plasty sa spoliehajú na reckykláciu, čo si môžete všimnúť aj vďaka ich zrnitej textúre. Na prvý pohľad sme mysleli, že ide o špinu, ale je to vlastne cool a lepšie ako nudná čierna 🙂 Nám sa nová podoba Dusteru ozaj páči, svedčí mu aj tá krémová farba, ktorú sme mali. Už nevyzerá iba ako auto primárne postavené na nízke náklady bez prílišného zaoberania sa dizajnom. Nová verzia má svojský dizajnový jazyk, ktorý je zároveň aj atraktívny a originálny. V tomto vidíme veľký posun oproti predchodcom.
V kabíne nehľadajte luxus, ale zato nápaditosť a funkčnosť rozhodne áno. Výduchy vzduchu akoby kopríovali ypsilonovú vizualitu svetiel. Nad nimi je 10″ displej infotainmentu s bezdrôtovou konektivitou a úplne uspokojivou grafikou aj reakciami. Nečakajte žiadne super hlboké menu a fancy ikonky, ale účel dokonale plní s dôstojnosťou. Automatická klimatizácia si ponechala fyzické tlačidlá a jazdný režim volíte minimalistickou páčkou. To rozhodne dojem z interiéru pozdvihuje. Výbava je slušná, šetrilo sa na plastoch. Tie sú tvrdé, avšak spracované kvalitne a tak im to radi odpustíte. Sedadlá sú z odolnej tkaniny s pekným, zeleným lemovaním bokov a pochváliť treba aj digitálny prístrojový štít. Opäť nič luxusné a rozmaznávajúce, funkčne ale úplne v pohode. Špecialitou Dacie je držiak smartfónu, ktorý chválime, keďže telefón udrží v zornom poli a prispieva tak k bezpečnosti. Dacia ide s dobou a tak ponúka už iba USB C porty. Celkový dojem z interiéru je opät lepší. Plasty zostali tvrdé, avšak dizajn a výbava sa zlepšili. Rovanko tak je o niečo viac miesta aj pre pasažierov vzadu, čo záujemcov a majiteľov predošlých generácií zvažujúcich výmenu dozaista poteší. Naša testovaná verzia s hybridom naloží do kufra 430 litrov.
Systém hybridného pohonu použitý v Dusteri je osvedčený a odskušaný aj v iných modeloch koncernu a tak žiadne nepríjemné prekvapenia nie sú na programe. Celkový výkon sústavy je 103kW/140 koní a 184Nm. To síce nie je úplne veľa a ani nečakajte ohurujúcu dynamiku, ale v zásade to na väčšinu bežných dní a situácií úplne dostačuje a ani nebudete žiadnou brzdou premávky. Stovka za 10,1 sekundy je skôr lepší priemer, ale stačí to. Spaľovák Dusteru má štyri valce, objem 1,6 litra a 69kW/94 koní. Elektromotor vpredu má 36kW/49 koní. Vzadu je elektrický generátor. Predný motor zabezpečuje elektrickú jazdu a pomáha spaľováku, ten zadný primárne rekuperuje a dobíja batériu. Samotný elektrický dojazd je medzi 3 a 5 kilometrami a tak nestojí príliš za reč a auto na čisto elektrický pohon ide iba v tých najnižšich rýchlostiach a rozjazdoch. Oveľa podstatnejšie je, že celý sytém funguje výborne a my sme jazdili za priemer 5,8 litra/100km aj s diaľniciami. Ešte treba dodať, že jediná opcia prevodovky pre hybrid je multimódový automat s celkovo šiestimi stupňami. To nám ale nepríde ako problém, lebo ostatné modely Renault sú na tom pri tomto motore rovnako a tak je aj prevodovka dobre odladená a funkčná spolu s motorom. Podvozok Dustera je o niečo tvrdší, než u iných SUV jeho kategórie. Dáva to ale zmysel, keďže práve Dacia má aj vyššie terénne ambície a schopnosti a naladenie myslí aj na hrubšie zaobchádzanie. Cestovný komfort ale žiadno výrazne netrpí a pocit z jazdy je komfortný a robustný aj na rozbitom povrchu. Azda len odhlučnenie nie je úplne perfektné.
Dacia Duster tretej generácie je lepšia než hocikedy predtým. Hej, je to také otrepané konštatovanie, ktoré sa vždy natýska na jazyk pri každom novom modeli auta. Lenže nový Duster je oproti tým predošlým zásadne lepší dizajnom exteriéru a tiež nápaditou kabínou. A má aj moderný hybrid ako drahšia konkurencia, oproti ktorej má naviac výhodu v teréne. Vo výbave Extreme stojí testované auto 27 tisíc eur s DPH a nejaké drobné. Možno si poviete, že je to veľa a že Dacia sa týmto vyradila z kategórie lacných a dostupných áut. My si to ale nemyslíme. Autá celkovo sú dnes drahšie, Dacia si naviac za tie roky od svojho návratu na trh už vypracovala meno a od lacnej značky, ktorá bola pre mnohých podradná, je dnes plnohodnotným hráčom ktorý vie, kde sú silné stránky jej áut a kde si môže dovoliť šetriť. A tiež, 27 tisíc eur za hybrid so slušnou výbavou je stále cena, ktorú konkurencia tak ľahko nezdolá.
Dacia Duster Hybrid 140 Extreme
Motor | R4 benzín + HEV |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 103 kW (140 k) pri 5600 ot/min kombinovane |
Krútiaci moment | Spaľovací motor: 148 Nm pri 3400 ot/min Elektromotor: 205 Nm |
Prevodovka | Automatická multimódová 4 stupne pre spaľovací motor, 2 pre elektromotor |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4343 mm |
Šírka | 1813 mm |
Výška | 1661 mm |
Rázvor osí kolies | 2657 mm |
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) | 1497/1870 kg |
Batožinový priestor | 430 l |
Palivová nádrž | 50 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 160 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,1 s |
Spotreba (WLTP) | 5,0/100 km |
Emisie g CO2/km | 113 |