Rumunská automobilka má v portfóliu po ukončení výroby pick-upu jediné úžitkové vozidlo. Je ním Dokker. Ale podobne ako pri väčšine konkurentov aj pri ňom je v ponuke jeho osobná verzia s piatimi miestami.
A pri modernom trende lepenia výzoru SUV na všetko, čo má kolesá Dokkeru automobilka dopriala verziu Stepway. Treba konštatovať, že vyzerá naozaj dobre, najmä s ostrou modrou farbou, ktorá je pre terénne vyzerajúce Dacie charakteristická. Veď ju hrdo nosilo aj Sandero Stepway.
Odolný aj voči mestu
Dacia Dokker prijala všetky tie prvky, ktoré sú pre autá prerobené na terénny vzhľad nutné. Drsnejší predný nárazník s nelakovanými plastami? Samozrejme. Dokonca k nemu pridáva aj striebornú lištu v strede. Tá by mala imitovať plechovú ochranu spodnej časti podvozku. Decentný náznak striebornej farby prinášajú aj okolia hmloviek.
Zboku k plastovým lištám na ochranu dverí v spodnej časti pribudli ešte lemovania. Okrem ochrannej funkcie vizuálne spájajú predný a zadný nárazník. Tiež to znamená, že na blatníkoch sú plastové lemy. Dizajnéri sa však vzdali čistého oblúku a na vrch mu pridali akýsi výbežok. Vpredu aj vzadu. K Stepwayu patrí bočný nápis na predných dverách, ale aj zliatinové disky s tmavšou farbou, plus rovnako lakované spätné zrkadlá, či strešné nosiče. Keď sme to načali, spätné zrkadlá sa nám, na takto veľké auto, zdali trochu menšie.
Zadná časť nie je úplne obvyklá. Kým konkurenti majú v portfóliu výklopné dvere, Dacia na takéto menej praktické zábavky kašle. Ponúka len dvojkrídle asymetrické vráta. Ale to nie je nič nové. Na Stepway je nový nárazník. Plastový kus, ako na lacných kusoch pridáva imitáciu ochranného plechu, ako je aj vpredu. Zaujímavosťou je, že Dacii stačia tri senzory na parkovanie miesto obvyklejších štyroch.
Vzhľad Stepway púta pozornosť a preto by ho bola škoda doraziť nevýraznou farbou. Modrá je ideálna, ale dosť výrazná bude dokonca aj strieborná. Môže za to hlavne plastovanie. Alebo ešte biela môže dobre plniť funkciu auta, ktoré aj napriek bežnej farbe nezapadne do kolorytu ciest.
Vošlo by aj sedem
Interiér poľudšteného úžitkáča nezostane pozadu v ponuke priestoru. Vnútro má fakt obrovské rozmery. Dojem vytvára najmä vnútorná výška. Pri nej najviac cítiť pôvod v pracovných vozidlách. Vpredu ju umne využíva polica nad oknom. Vzadu je využitia menej, ale to najmä kvôli možnosti rýchlej prestavby znova na úžitkáč.
Priestor je dokonca tak veľký, že môžeme povedať, že v kufri by sa uživili ešte dve sedadlá. Ale to by už zaváňalo konkurenciou pre Lodgy. Takto zostáva naozaj veľký priestor pre piatich cestujúcich a naozaj brutálne veľký pre ich batožinu. Na zimnú dovolenku s lyžiarskym oblečením bez problému. Aby sme nezabudli, zadní pasažieri nastupujú cez dvojicu zadných posuvných dverí.
Na interiéri vidno, že auto nebude patriť medzi luxusné autá. Plastová prístrojová doska bez akéhokoľvek zmäkčenia, tenký veniec volantu a odkryté koľajničky nastavenia výšky bezpečnostných pásov hovoria jasne. Ale na druhú stranu, prvky sú logicky rozmiestnené, navigácia síce trochu nižšie, ale za veľmi rozumné peniaze. Rozmiestnenie prvkov logické, nič netreba hľadať, všetko je tam, kde by malo byť.
Nižšia cena Dokkeru sa prejavila ešte na jednej veci. Neúplné čalúnenie stĺpikov síce vyzerá ako zlá vlastnosť, ale opak je pravdou. Platí to najmä pri modrej karosérii. Dovnútra sa dostáva vonkajšia farba, čo oživuje monochromatické stvárnenie.
V prípade reálneho používania ako rodinného auta však odporúčame upgrade reproduktorov. Pôsobia až príliš plechovo a bez výraznejších basových prejavov. Ale to je záležitosť pár eur.
Tvrdý dobrodruh
Ani medzi jazdnými vlastnosťami nezaprie Dokker svoj industriálnejší pôvod. Tvrdšie naladenie ostalo, čo sa pozitívne prejavuje pri prejazdoch zákrut. Žiaden konkurent Porsche 911 z neho síce nebude, ale na svoju triedu sa drží statočne.
Motor, rovnaký, ako ten v Mercedese Citan, či A160 CDI má tiež štyri valce, turbo a poháňa prednú nápravu. Výkon 66 kW (90 k) však smeruje cez päťstupňovú manuálnu prevodovku. Jej radenie sa dá označiť za priemerné. Trochu gumové, trochu nepresné. Ale nič extra zlé, ani dobré. Odstupňovanie je však výborné. Nie je až tak na zrýchlenie, teda aspoň štvrtý a piaty stupeň, čo zlepšuje spotrebu.
Dynamicky patrí Dokker medzi tie pomalšie autá. Zrýchlenie spolu s dlhou prevodovkou trvá. Ani sa nejako nederie do otáčok, predbiehanie treba vopred premyslieť. Ale počkať, máte stlačené tlačidlo ECO. Ak ho vypnete, motor ožije a hneď je všetko prijateľné. Zrýchlite celkom svižne a predbiehanie nie je viac problémom.
Pri takýchto autách je dôležitým faktorom spotreba. So zapnutým režimom ECO sa dostanete aj do piatich litrov. Možno by sme dali aj papierovú hodnotu 4,2. Ale ak ho trošku poženiete svižnejšie, tak sa pripravte tak na 5,3 litra. Vzhľadom na veľkosť a využiteľnosť auta to je výrazne dobrá hodnota. Počkať, a čo terén? Dokker Stepway má dosť vysoký podvozok, teda na osobné auto. Ale pohon prednej nápravy nepredurčuje ani túto verziu na závažnejšie prejazdy nerovností. Poľné cesty a lúky zvláda bez problému.
Cena rozhodne
S Dokkerom Stepway získate pekné auto s dobrou spotrebou a obrovským priestorom. Razom zabudnete na neduhy súvisiace s plánovanou pozíciou na trhu. Veď tá znamená nízku cenu. S plnou výbavou, vrátane navigácie je za 14 tisíc eur. To je o tretinu menej ako konkurencia. To je slovo do bitky. Teda vlastne cena do bitky. A v podstate sa na ňom nemá čo pokaziť, keďže väčšina dielov je osvedčených a odskúšaných. Nakoniec zostanete s dobrým pocitom spoza volantu, vďaka tvaru kapoty, ktorú vidíte zo svojej pozície, aj keď je úplne najnižšie pri zemi.
Dokkeru Stepway najviac chýba lakťová opierka. Dobre, tá je ako príslušenstvo, takže toto to nebude. Najviac mu chýba 80 kW (109 k) verzia so šesťstupňovým manuálom a pohon všetkých štyroch kolies. To by si vyžiadalo montáž rezervného kolesa na zadné dvere. Spolu so zvýšením o ďalšie 2-3 centimetre by z Dokkeru Stepway mohol byť adekvátny ideový nasledovník Renaultu Kangoo 4×4 prvej generácie.
Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Dacia Dokker Stepway dCi 90
Motor | R4 |
Objem | 1461 cm3 |
Výkon | 66 kW (90 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 220 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Manuál 5 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4363 mm |
Šírka | 1751 mm |
Výška | 1852 mm |
Rázvor osí kolies | 2810 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1280/1854 kg |
Batožinový priestor | 800/3000 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 163 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 13,3 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 4,4/4,1/4,2 |
Emisie g CO2/km | 108 |