Test Citroën Spacetourer: Pre viac ľudí nepotrebujete SUV

Akosi sa do myslí ľudí dostáva názor, že keď treba odviezť viac ako 5 ľudí, tak treba SUV. Lenže nie vždy je nutné, existuje aj efektívnejšia a pre pasažierov lepšia možnosť ako sa transportovať na rôzne miesta. Ak nechcete, aby niekto trpel tým, že má málo priestoru na kolená, hlavu, ramená, zadok, ruky, alebo na čokoľvek, tak je vhodný dopravný prostriedok van.

Vany už nie sú to, čo bývali. Jasné, Multivan od Volkswagenu je v ponuke už nejakú dobu, ale rovnaký prístup používajú aj iné automobilky. Veľké auto je tak komfortné, príjemné na cestovanie a tiež nekričí pred susedmi, že máte niečo príliš drahé, ak vidia stále len dodávku. To sa s SUVčkom veru nestane. Lenže reálne Spacetourer nie je ani drahý, takže win-win situácia?

Víťazná kombinácia

Spacetourer ponúka až tri dĺžkové verzie. Ku štandardnej päťmetrovej a dlhšej, približne 5,5-metrovej pridáva krátku, ale naozaj krátku, 4,6-metrovú. To fakt nemá nikto v ponuke, žiaden konkurent. Lenže práve toto auto je dosť špecifické a máme pocit, že najväčšiu časť predaja budú zaznamenávať stredné veľkosti.

Citroën označuje veľkosti Spacetourer podobne ako výrobcovia tričiek svoje produkty. Stred je teda veľmi jednoducho M. Z hľadiska proporcií je práve Mko naozaj najlepšia voľba. Až sa zdá, že dizajnéri vytvorili pôvodne len túto dĺžku, ale na porade dostali úlohu spraviť ešte jednu väčšiu a jednu menšiu karosériu. Dlhá vyzerá len natiahnutá dozadu a krátka, tá ako zlisovaná. Nie sú škaredé, ale práve stred vyzerá úplne najlepšie.

Ešte lepšie však vyzerá ak má aj správnu farbu. Oranžovo-červená Tourmaline bola spúšťacia farba. A na auto sa hodí ako asi žiadna iná z farebnej ponuky. Možno ešte hnedú Rich Oak by nebolo zlé konfigurovať, ale takú sme ešte na cestách nevideli.

Pri konfigurácii však nesmiete zabudnúť na jednu dôležitú vec, na druhé posuvné dvere. Vzadu je 6 miest, keď sú iba jedny dvere napravo, čo je logické, keďže tam je obrubník a chodník, zväčša, tak všetci musia nastupovať na dva rady cez jedny. V prípade dvoch dverí je nastupovanie pohodlnejšie.

Osem, nie deväť

Interiér Spacetoureru má naozaj veľa možností koľko sedadiel sa do neho dá umiestniť. Začína pri piatich, ale koniec je pri ôsmich. Deväť, čiže traja vpredu sú iba pre Jumpy Combi. Práve osem, prípadne sedem je v Spacetoureri ideálny počet, teda ak sa bavíme o stredenej dĺžke. V malom to je trochu obtiažnejšie, ale aj tam by sme volili osmičku.

Reálne pre osemmiestnu konfiguráciu dostanete rozmiestnenie 2+3+3, čo znamená dve sedadlá vpredu a potom dva rady po troch. Lenže tu prichádza jeden háčik. Očakávali by ste, že v strednom rade budú sedadlá samostatné. Nie je to tak, sú rozdelené na 1+2, rovnako tak v treťom rade. Premýšľate, že to nie je problém a sedadlo z tretieho radu dáte miesto dvojsedadla v druhom? To sa nedá, nemajú integrované bezpečnostné pásy a naviac nemajú koľajničky na takúto zmenu. Inak sa dá povedať, že variabilita je veľmi dobrá, veď každý segment dokážete posúvať, či vybrať.

Zadný rad môže favorizovať nohy pasažierov, alebo batožinový priestor, alebo môžete jedno sedadlo dať tak a dve inak. To znie celkom obstojne. Pri dĺžke M stále zostáva dosť veľký batožinový priestor aj pri celkom najmenšom usporiadaní. Len do neho sa dostanete len cez výklopné zadné dvere, alebo cez samostatne otvárateľné okno piatych dverí. Reálne by sa k autu hodili dvojkrídle zadné dvere, ktoré sú menej náročné na priestor za vozidlom, ale zároveň dokážete o jednu polovicu oprieť batožinu a nevysype sa vám keď to celé otvoríte. Takáto alternatíva je v ponuke len pre verziu Business.

Predstavte si, máte auto, ktoré má elektricky otvárané dvere na oboch stranách, čo uľahčuje nastupovanie, má hliníkové disky, má veľmi dobrú navigáciu, aj keď displej rýchlosťou neohúri.  Má výborný motor, má tiež veľmi dobrú automatickú prevodovku, ale nech robíte čo chcete, tak pre stupeň výbavy Feel nemôžete nakonfigurovať kožou potiahnutý volant. Fakt! Nerobíme si srandu a zase výbava Shine má už štandardne kožené čalúnenie, čo nemusí sadnúť každému.

Výkonný a úsporný

Pod kapotou Spacetoureru sú štyri možnosti na výber. Základný naftový štvorvalec s objemom 1,6 litra má dve výkonové verzie, ale základ neodporúčame už len kvôli manuálnej päťstupňovej prevodovke. Lepšia alternatíva je výkonnejšia 1,6-tka s výkonom 85 kW (115 k) so šesťkvaltom, ale úprimne, aj to je málo.

Reálne potrebujete aspoň dvojliter s výkonom 110 kW (150 k), aby ste dokázali aj plnú posádku utiahnuť bez problému. Ideál je potom najvýkonnejšia verzia dvojlitra s 130 kW (177 k). Tá je kombinovaná iba so šesťstupňovým automatom z japonských dielní Aisinu. Ešte možno lepšie by bolo, keby sa ho Citroënu podarí nahradiť osemstupňovou inováciou, ktorá už funguje v 308 GT BlueHDI 177.

Reálne auto nemá nedostatok výkonu a, čo je dôležitejšie, netrpí ani nedostatkom krútiaceho momentu, veď má 400 Nm. Nastavenie prevodovky je ideálne a využíva ho všetok. S autom sa dá jazdiť aj dostatočne dynamicky. Ani pri plnom obsadení a batožine necítite, že by mu niečo chýbalo. Dokonca sa neprejavujú výrazne ani dodávkové charakteristiky. Komfort je na veľmi dobrej úrovni. Môže za to platforma EMP2, ktorú používa aj C4 Picasso.

Spotreba silno závisí od jazdného štýlu a od komponentu medzi pedálmi, volantom a sedadlom. Môžete jazdiť do 6, ale skôr budete okolo siedmich. My sme mali za celý týždeň priemer 7,1 s mestom, diaľnicami a jazdami mimo mesto. Na veľké MPV, či skôr osobný van, je to fakt perfektná spotreba. Občas dokážete spotrebe ešte pomôcť brzdením motorom, lebo podradiť viete príjemnými pádlami pod volantom. Inak, kruhový prepínač prevodov ste naposledy kedy videli? V Ikaruse na Prístavnom? Alebo v Jaguaroch a Land Roveroch?

Dobrá voľba

Môžete si kúpiť Multivan, ale ak budete počítať, tak za cenu nedávno testovaného modelu Panamericana môžete mať dva takéto Spacetourery. Síce výbavou výrazne zaostávajú, ale ako prepočet to nie je zlé. Resale value bude iná pesnička a tiež nemajú štvorkolku. Lenže aj tú má Citroën v ponuke. A nie hocijakú, robí ju Dangel 4×4. Za jedenásť litrov. Plus musíte mať prípravu za ďalších pár eur.

Trochu sme sa v tom zamotali. Spacetourer je výborné auto, s výbornou cenou. Toto testované bolo okolo 35 tisíc. V prepočte to máte necelých 4 500 eur za jedno miesto, ale plnohodnotné a s komfortom a kúrením až dozadu, ovládaným samostatným panelom. Nám trochu prekážala ešte jedna malichernosť. Rádio nebolo ani naplno úplne hlučné, stačilo síce, ale chcelo by to trochu viac.

Citroën Spacetourer BlueHDi 180 Feel

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 130 kW (177 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4956 mm
Šírka 1920 mm
Výška 1890 mm
Rázvor osí kolies 3275 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1950/2770 kg
Batožinový priestor 640/3968 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,1/5,4/5,7
Emisie g CO2/km 151