Test Citroën DS3 THP: Semihot

Citroën práve modelom DS3 začal s novou líniou DS, ktorá má byť niečo extra, má byť unikátna a luxusnejšia ako autá s písmenom C. Názov jasne odkazuje na model DS z minulého storočia, ale retro tvary sa čakať nedajú. Každý model vyzerá moderne a štýlovo.

Veď DS3 bola na začiatku prezentovaná ako elegantnejšia a pohodlnejšia alternatíva športovejšie ladeného Mini. Táto vízia sa naplniť nepodarila, pretože ľudia nebudú kupovať niečo, čo má v znaku dva elementy z ozubeného kolesa, keď za viac peňazí si môžu kúpiť to, čo patrí pod BMW. Zaujímavosťou je, že práve predchádzajúce Mini a DS3 zdieľali niektoré motory.

Nový pohľad faceliftu

S faceliftom neprišlo veľa zmien. Ale o to sú zásadnejšie. Pribudli nové trojvalce a nový naftový agregát, ale to na prvý pohľad nie je vidieť. Tou najzásadnejšou zmenou medzi modelovými rokmi, ktorá sa len tesne dá nazvať faceliftom sú nové predné svetlá. Tmavé s prvkami pripomínajúcimi drahokamy sa k štýlovému autu hodia viac ako čisto strieborné ako boli pôvodne.

Nové svetlá využívajú kombináciu xenónu a LED. A svietia vynikajúco. Celkovo svietenie DS3 po facelifte získalo úplne novú dimenziu. Už predtým počas dňa malý hatch svietil dvoma zvislými pásmi v nárazníku, ktoré automaticky vystrašili vodičov pomalých áut, ktorí sa pozreli do spätného zrkadla. Dôvod bol jednoduchý, vyzerajú ako zuby Drakulu. V noci však príliš nežiarili. Avšak ak sa teraz rozžiaria nové reflektory, má to tiež efekt vyprázdňovania rýchleho pruhu na diaľnici. To je však z pohľadu ostatných okolo. Z pohľadu vodiča sú svetlá ešte lepšie. DS3 s týmito svetlometmi svieti v noci naozaj výborne a sú tou voľbou, ktorá pri sebe musí mať nápis povinná.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Malý hatch ako celok nepôsobí úplne športovo. Nechce sa hrať na pretekára, najmä výzorom. Pre viac agresie tu je predsa DS3 Racing. Najmä v červenej metalíze pôsobí elegantne a s čiernou strechou sme nenašli jediného človeka, ktorému by sa aspoň trochu nepáčil. Pri pohľade zboku vyniknú síce v prvom rade sedemnásťpalcové zliatinové disky a chrómové lišty, ale aj tak je najlepším detailom plutva za prednými dverami, ktorá značí najvyššie miesto lakované farbou karosérie. Pri testovanom kus bol zvyšok čierny, čo letmo vyzeralo ako sklenený kryt zo stíhačiek. Pri bielej streche zase tvar naznačuje, že strecha len tak visí v priestore.

Útulné, ale tmavé

V interiéri DS3 sa žiaden facelift nekonal. To vôbec nevadí, pretože pôsobí znova ako zovňajšok, najmä elegantne s náznakmi športovosti. Lenže dovnútra sa treba v prvom rade dostať. A ako to býva u väčšiny trojdverových áut s piatimi miestami, dvere musia mať obrovské rozmery. Inak na tom nie je ani DS3, čo môže najmä v tesných parkovacích miestach nahrávať tým štíhlejším, ktorí sa dokážu cez úzku štrbinu prešmyknúť. Ale zase nastupovanie dozadu s gráciou zvládne ktokoľvek.

Ak sa už niekto dostal dozadu, tak treba dbať na to, že toto je malý hatchback, takže od spolujazdca by bolo pekné, aby svoj kráľovský priestor trochu zredukoval a nechal viac miesta kolegovi na zadných sedadlách. Zázraky sa na takom malom pôdoryse robiť nedajú. Aj keď DS3 pomáha, že sedadlá sú trochu vyššie, čo zlepšuje pomery. Dokonca aj vzadu nad hlavou zostáva akurát miesta, ale nesmiete mať nad meter osemdesiat. Poslednou dôležitou, alebo nedôležitou veličinou je objem kufra. Na papieri 285 litrov nevyzerá preborne, najmä ak sú všetci masírovaní objemami kufrov kombi nižšej strednej triedy, ale na malý hatchback to úplne stačí a pri dvoch pasažieroch kľudne zvláda aj dvojtýždňovú dovolenku.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rozmery sú teda fajn, ale tvary sa dajú označiť za výborné. Sedadlá čalúnené kožou poskytujú bočné vedenie aj v ostrejších zákrutách, volant sa drží príjemne a má dokonca aj zrezanú spodnú časť. Prístrojová doska vytvára dojem exkluzivity, avšak tú podčiarkuje aj čierny strop. Zdalo by sa, že celý čierny interiér fungovať nemôže, ale DS3 ukazuje presný opak. Všetko ladí, aj čierne lesklé lakované plochy na prístrojovej doske sa hodia. Celočiernu tu a tam preruší chrómový, alebo hliníkový detail.

Prečo semihot?

Nebudeme si nič namýšľať. DS3 má podobný základ ako Peugeot 208 GTi. Rovnaká platforma, rovnaký motor, len s iným výkonom a rovnaká prevodovka. Tak prečo mu nepovieme hothatch? Má to pár dôvodov.

Citroën DS3 má pod kapotou okrem iných agregátov aj výkonnú pohonnú jednotku označenú ako THP 155. Motor s objemom 1,6 litra dáva o jednu konskú silu vyšší výkon ako prezrádza číselné označenie, čiže 115 kW (156 k). To v kombinácii s krútiacim momentom 240 Nm dokáže s autom, ktoré neváži ani 1150 kilogramov slušne mávať. Veď podobný výkon mala napríklad predchádzajúca Fiesta ST, ktorý rozhodne hothatchom bola. Takže aj napriek tomu, že s DS3 THP 155 sa dostanete so spotrebou pod 6 litrov je prvý článok ku svetu ostrých verzií splnený.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Druhým predpokadom na dosiahnutie označenia je podovozok a brzdy. DS3 exceluje aj tu. Brzdy nevädnú ani pri ostrej jazde zákrutami, kde sa vo výbornom svetle javí aj nastavenie podvozku. Teda za predpokladu, že jazdíte po ceste s dokonalým povrchom. Pri rôznych nerovnostiach sa prejaví tvrdšie nastavenie a nízkoprofilové pneumatiky tiež komfortu neprispejú. Nie je to motokára bez pruženia, ale ani pohodlný krížnik. Takže znova áno medzi hothatche.

Tým prvkom, ktorý zrádza celkové hothatchové predpoklady je riadenie. Vo volante nie je vôbec žiadny cit a riadenie je preposilované. Síce rýchlosťou tuhne, ale stále neposkytuje žiadne informácie. A radenie tiež nehrá na tú správnu strunu. Presnosť sa dá s prižmúrenými očami prepáčiť, ale dlhé dráhy do sveta hothatchov nepatria. Ak si hovoríte, že to nemá ani 208 GTi a medzi hothatche patrí, tak ten to doháňa celkovým zjavom. Veď aj Citroën má špeciálnu ostrú verziu DS3 Racing, takže nakoniec sa THP 155 na nič hrať nemusí.

Semihot je nakoniec dobrá voľba

Aj napriek tomu, že by sme ho nakoniec nezaradili medzi hothatche, ponúka DS3 THP 155 vyvážené vlastnosti. A stále zostáva tým vozidlom, ktoré má Citroën na Slovensku najbližšie k sfére horúcich malých áut. DS3 Racing importér z ponuky vypustil a nie je sa čomu diviť. Veď v susednej Českej republike stojí skoro 800 tisíc korún, čo v prepočte znamená viac ako 30 tisíc eur. Pri tom, koľko stoja konkurenčné hothatche to je naozaj nakladačka, za ktorú sa dá kúpiť aj ostré kombi nižšej strednej triedy. Takže práve THP 155 sa javí ako ideálny kompromis ceny a výkonov.


Gallery by Martin O.

Motor R4 (benzín)
Objem 1598 cm3
Výkon 115 kW (156 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 4000 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3948 mm
Šírka 1715 mm
Výška 1458 mm
Rázvor osí kolies 2464 mm
Hmotnosť (pohotovostná/celková) 1148/1590 kg
Batožinový priestor 285 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 214 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,9/4,5/5,8
Emisie g CO2/km 135