Už druhý Citroën C5 X behom pár týždňov? Nedbáme, veď ten naftový bol super a ďalší v poradí je ešte lepší. Teda, papierovo by mal byť, keďže ide o najvyššiu verziu C5 X Plug-In Hybrid. Tá ponúka kombinovaný výkon až 225 koní, ktoré spolu produkuje benzínový a elektrický motor. Ako sa nám páčila táto špičková verzia povedia nasledujúce riadky.
Naposledy sme jazdili sivou C5 X, tentokrát ale bola karoséria biela a ak sa nás spýtate, ktorá sa nám páčila viac, asi zvolíme bielu. Pôsobila akosi reprezentatívnejšie, za čo zrejme môže aj fakt, že čierna strecha a detaily tu pôsobia kontrastnejšie a tým pádom aj lepšie vynikne samotný extravagantný tvar karosérie. Dokonca aj matné čierne plasty nárazníkov a blatníkov nám tu až tak nevadili ako v kombinácií so sivou karosériou. Za nás teda vyhráva biela. Samotný shooting brake tvar karosérie rozhodne nie je vec, ktorú na našich cestách vidíte úplne bežne a Citroën C5 X je teda jedným z mála žijúcich zástupcov svojho druhu. Aj napriek pomerne rozmernej a mohutnej karosérií vďaka nemu auto pôsobí veľmi elegantne a štýlovo. Aj tu kvitujeme použitie veľkých 19″ kolies, ktoré neuberajú komfortu a menšie by tu proste nestačili. C5 X je poriadny kus auta. Samozrejme, najvýraznejším a najodlíšiteľnejším prvkom tohto auta je jeho zadná časť. Chváliť musíme ale aj tú prednú s denným LED svietením v tvare šikmých liniek, doplnenú o veľké svetlomety. Auto je to rozhodne zaujímavé a absolútne nie tuctové, ktoré síce nemusí učarovať masovému vkusu, ale svojskú eleganciu a nápad mu nemôže uprieť nikto.
Interiérom sa nesie čierna kam sa pozriete, avšak nie je to žiadna temná nuda. Prvotný dojem z obrovského priestoru je veľkým pozitívom. Vlastne, nejde iba o dojem, C5 X je priestorovo maximálne štedré auto. Kabína je síce kvalitne navrhnutá a materiály sú na úrovni, ale nepôsobí extrémne luxusne na prvý pohľad. Minimalistický tvar palubnej dosky, na dotyk aj pohľad kvalitné materiály a mohutné prešívané kožene sedadlá z nej robia miesto, kde sa budete cítiť príjemne aj počas veľmi dlhého pobytu a týmto spôsobom si uvedomíte nenápadný luxus interiéru. Piánové obklady stredového tunela sú voľbou na istotu, avšak pri tomto materiáli treba vždy rátať s náchylnosťou na odtlačky či viditeľné stopy prachu. Páči sa nám ale obklad palubnej dosky a dverí s textúrou tmavého dreva, ktorý dodáva šmrnc, ale prvoplánovo na seba neupútava. Malý kolískový volič prevodovky je v nových Citroënoch štandardom a za nás má rozhodne pozitívne body. Čím viac minimalizmu, tým lepšie. Pred vodičom je síce digitálny, ale veľmi strohý prístrojový panel. Je to úplne iný prístup, než môžeme vidieť u niektorých konkurentov, ktorí sa predháňaju v detailoch grafického zobrazenia a možností náhľadu. Citroën tu ide prístupom úplného minimalizmu, kedy na displeji vidíte iba najnutnejšie informácie a nemusíte sa rozptyľovať niečím ostatným. Keď to skombinujete s head up displejom, zistíme, že to vlastne celkom funguje. Stredový 12″ infotainment displej nie je úplným etalónom intuitívnosti a na jeho logiku sme si museli chvíľu zvykať. Grafike ani reakciám nemáme čo vytknúť a keď sa zorientujete v menu, nebudete sa sťažovať. Smartfóny oboch platforiem pripojíte aj bez kábla a rovnako tak ich nabijete. Parkovacie kamery odvádzajú svoju prácu dostatočne dobre aj na takto veľké auto. C5X nechýba ani vyhrievaný volant a tak nejak je tu proste úplne všetko na čo si zmyslíte. No a hlavne je tu šialene veľa miesta vzadu, kde sa aj tri urastenejšie dospelé osoby odvezú ako v bavlnke a ešte si aj vedia za seba zložiť 485 litrov batožiny. Avšak nie úplne vysokej a hranatej, keďže objemovo je na tom kufor tohto Citroënu fajn, ale vďaka shooting brake karosérií niektoré vysoké predmety proste nenaložíte. A tiež treba spomenúť, že objem kufra je v prípade plug in hybridu menší než u čisto spaľovacích verzií.
Ako sme spomenuli v úvode, vrcholom ponuky motorov pre C5 X je hybrid so systémovým výkonom 165kW/225 koní a 360 Nm. Tvorený je benzínom s objemom 1.6 litra a výkonom 132kW/181 koní a elektromotorom s 81,2kW/110 koňmi. Li-ion batéria má kapacitu 12,4 kWh a dojazd okolo 55 km, ktorý je skutočne reálny, aj keď je potrebná ideálna teplota a precízna práca s rekuperáciou. S príplatkovým, 7,4 kW Wallboxom ju nabijete za hodinu a štyridsať minút, čo je obstojný čas. A potom hurá na cesty! S nabitou batériou v hybridnom režime viete jazdiť za zhruba 3,7 litra, čo je vážne super. Avšak akonáhle je batéria prázdna, razom ste na hodnote okolo 6,6 litra v kombinovanom režime. To samo osebe tiež nie je zlé, vzhľadom k tak veľkému, ťažkému a slušne výkonnému autu. Problémom ale je veľmi malá nádrž, ktorej 40 litrov benzínu miniete v čisto benzínovom režime veľmi rýchlo. Pri tomto hybride ešte viac platí, že na to, aby dobre fungoval, treba mať stále nabitú batériu. Auto má štyri jazdné režimy. Elektrický, hybridný, športový a komfortný. Najmä v tom športovom je zrýchlenie, najmä pružné, veľmi svižné a príjemné. Samozrejme, za podmienky, že máte v batérií dosť energie. Režim komfort ešte viac umocňuje pocit jazdy na obláčiku. Nastavenie tlmičov je vážne mäkké, pri plnom zošliapnutí plynu sa predok auta ľahko zodvihne a rovnako tak tomu je pri prudšom zatočení volantu. Výkonu má hybridná C5 X dosť, ale ani náhodou nemá v úmysle ho používať na športovú jazdu. Toto vážne nie je parketa tohto auta a najlepšie sa cíti počas veľmi dlhých a rýchlych diaľničných presunov. V kabíne panuje ticho a kľud, motor je krásne odhlučnený a v máloktorom aute tejto triedy sa budete na dlhej trase cítiť tak pohodlne a kľudne.
Citroën C5 X je svojské auto a my môžeme byť radi, že sa ho Citroën rozhodol z čínskej fabriky priniesť aj na európsky trh. Jeho tvary sú neopozerané a elegantné a daňou za štýlovú shooting brake karosériu sú iba kompromisné tvary batožinového priestoru. Za tú davku imageu to ale stojí. V najvyššej výbave Shine dostanete veľmi slušne vybavenú a kvalitne spracovanú kabínu s obrovským priestorom. Hybridná jednotka ponúka nadpriemernú dynamiku, avšak ak ste lenivý, prípadne je pre vás logisticky náročne strážiť si nabitie batérie, nebude pre vás ideálom. Ak to nie je váš prípad, odmení sa vám veľmi kultúrnym chodom, absolútnym tichom na palube a viac než slušnou dynamikou. Cenovka je 43 990 eur s DPH. To nie je málo, ale ktorý takto veľký, vybavený a výkonný hybrid stojí menej?
Citroën C5 X Plug-In Hybrid
Motor | R4 benzín+elektromotor |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | Benzín: 131 kW (180 k) pri 6000 ot/min Elektro: 81 kW (110 k) Celkovo: 165 kW (225 k) |
Krútiaci moment | Benzín: 250 Nm pri 1750 ot/min Elektro: 320 Nm pri 2500 Nm Celkovo: 360 Nm |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4805 mm |
Šírka | 1595 mm |
Výška | 1485 mm |
Rázvor osí kolies | 2785 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1826/2185 kg |
Batožinový priestor | 485 l |