Priznám sa, celkom dlho mi trvalo, kým som sa dostal ku BMW radu 5. No a kus, ktorý ku mne zavítal bol zrovna v tej najlepšej špecifikácii, ktorú som si dokázal predstaviť. Toto BMW 550e je vynikajúce nielen pohonnou sústavou, ale aj tým, že púta príplatkovou farbou zo vzorkovníka Individual.
BMW radu 5 je stále relatívne nové, a po kombi Touring, ako i5 M60, sa ku mne dostala aj verzia sedan. Vlastne, BMW radu 5 je tak obrovské auto, že zatieni aj niektoré väčšie triedy, napríklad sedmičku. Ale v minulosti. Musím sa hneď na začiatok priznať, toto auto sa mi extrémne páčilo. Až tak, že som trochu prešvihol limit nájazdu.
Elegancia vs. masívnosť
Niektoré autá dávajú pocit bezpečia už len tým ako sú veľké a aké robustné vyzerajú. BMW radu 5 je presne takým niečím a automobilka sa naozaj ukázala s dizajnom, ktorý niekomu nesedí, ale v správnej kombinácii vyzerá fantasticky. Čo to znamená v realite? V realite to znamená, že ak si BMW radu 5 kúpite so základnou výbavou a s malými, 18-palcovými diskami, tak bude vyzerať veľmi zvláštne a lacno. Ale pridajte disky s priemerom aspoň 20 palcov, balík doplnkov M a peknú farbu a auto zrazu vyzerá veľmi zaujímavo prinajmenšom menšom, ale mne sa naozaj páči aj ako táto 550e.
Páči sa mi aj ten vibe, ktorý vyžarujú predné svetlá. Vyzerajú čiastočne ako svetlá na BMW radu 5 E60, ktoré navrhoval Chris Bangle. Ale nečudujem sa, toto je G60. BMW pri BMW radu 5 siahlo po štandardných ľadvinkách veľkosťou, ale neštandardné sú tým, ako vyzerajú. Sú, pre prevedenie s balíkom M, s inou výplňou a v tejto výbave dokonca predvádzajú aj podsvietenie krajov. Znova je to dizajnový prvok, ktorý niekomu nemusí sedieť, ale v noci vytvára zaujímavú identitu a ľahké rozpoznanie jednotlivých modelov automobilky BMW.
Automobilka autu dala do vienka jednoduché tvary zadnej časti, ale našťastie sú celkom zmenšené tým, ako je umiestnené evidenčné číslo. Oproti sedmičke vyzerá päťka menej mohutne, ale stále je dostatočne veľká, veď má na dĺžku 5 060 milimetrov. Evidenčné číslo vo veku batožinového priestoru však spravilo obrovskú službu a celé vozidlo spravilo kompaktnejším.
Ale to hlavné je naozaj výbava a celkový tvar vozidla. Súvisí s použitím balíka doplnkov M, ktoré dokážu z vozidla spraviť dynamickejšie a zároveň elegantnejšie vyzerajúci kúsok. Taktiež je výbornou správou, že BMW ponúka mnoho rôznych farieb. Napríklad zopár štandardných zahŕňa aj iné ako v spektre od čiernej po bielu, ale stále je dostupný aj Individual vzorkovník. Za 6 099 € si môžete vybrať ktorúkoľvek z doplnkových farieb a, bez váhania, spravte to. Spravte to už len preto, že do budúcna bude mať vaše auto vyššiu cenu, ale spravte to aj pre dobro ľudstva, ktoré bude vidieť, že svet nie je čiernobiely, že nie je len v odtieňoch šedej a že je z čoho sa radovať. Ja som sa z medenej Liquid Copper farby naozaj radoval. Najmä keď bola doplnená o 21-palcové zliatinové disky, tak G60 550e nevyzerala ani taká obrovská ako reálne je.
Spracovanie 550e je bezkonkurenčné
Veľa nových áut má problém so spracovaním interiéru. Ale postupne sa nachádzajú stále nové výnimky, ktoré potvrdzujú, že aj v dnešnej dobe zameranej na znižovanie nákladov vedia automobilky spraviť interiér, ktorý je pevný a pekný. Práve BMW na túto vlnu naskočilo aj s modelom G60 radu 5, čiže aj s 550e. Toto auto je spravené tak, že z neho máte pocit, že ani po dlhých rokoch nezačne nič vŕzgať. Všetko vyzerá ako z jedného pevného kusu a pritom je prístrojová doska aj všetko ostatné zložené z viacerých druhov materiálov a viacerých prvkov.
Ale začnem od batožinového priestoru. Ten je celkom logicky zmenšený kvôli použitiu batérie. Ha! Presne toto konštatovanie ste čakali, ale nie je to tak. Batérie majú miesto v podvozku, takže sa objem nemení a je rovnaký ako pri spaľovacích prevedeniach BMW radu 5 G60. Kufor má objem 520 litrov, čo je celkom dosť, ale niekto môže namietať, že práve to ako je sedan stavaný prináša nevýhodu vo forme menšieho nakladacieho otvoru. Kašľať na tieto reči, nepotrebujete toľko negatívnosti vo svojom živote. Je to sedan, ktorý má síce nevýhody, ale vyváži ich pevnejšou karosériou a zároveň ich vyvažuje väčším tichom od zadnej nápravy. To sú, napríklad pre mňa, omnoho dôležitejšie vlastnosti ako nejaká prepravná kapacita. Najmä v dobe, kedy si dokážete ľahko prenajať dodávku, alebo si zaplatiť kuriéra z toho obchodu s nábytkom. A krovinorez by som na chatu v tomto rozhodne nevalil.
Dôležité je, že na zadných sedadlách je dostatok priestoru, čo je ale očakávateľné, keď je auto takto dlhé a má rázvor 2 995 mm. Mimochodom aj to je o 5 mm viac ako mala kedysi sedmička od Chrisa Bangla. Toto auto je obrovské a dáva to poznať aj vnútri, kde vzadu môžu dvaja cestovať v absolútnom komforte s vyhrievaným sedačiek, so štvorzónovou klimatizáciou a vlastne aj s špeciálnymi držiakmi na zadnej strane operadiel predných sedadiel, do ktorých je možné umiestniť niektoré multimediálne doplnky vrátane nabíjania cez vstavané USB-C.
Ale vzadu asi nechcete sedieť, keď si nekupujete 7er. Chcete sedieť vpredu. Predné sedadlá sú azda ešte lepšie ako tie zadné, sú omnoho komfortnejšie a sú takmer dokonalé na akúkoľvek dlhú trasu. Vlastne, majú aj špeciálne nastavenia, ktoré sú vhodné na akékoľvek cesty. Teda okrem terénu, na to nie je stavané auto. BMW radu 5 vpredu prináša komfort a luxus. Jediné, čo mi asi vadí, je, že ak chcem zmeniť vzdialenosť adaptívneho tempomatu od predchádzajúceho vozidla, musím ísť cez zložitejšie menu. Jasné, môžem si vytiahnuť v iDrive 8.5 skratku do vrchného panelu, ale stále je jednoduchšie prepínať veličiny na volante. Celkom ale prekvapila rozšírená realita sprostredkovaná cez displej pred vodičom, ktorá dokáže varovať, ale aj dávať návestia do navigácie. A ešte vlastne som celkom rád, že napríklad Apple Maps už aj cez bezdrôtový CarPlay dokážu zobrazovať aspoň vzdialenosť odbočky a smer odbočenia na displeji pred vodičom.
Na interiéri by som azda menil iba jednu vec. Nie, nebola by to páka miesto prepínača na radenie režimov prevodovky, ani iné koliesko, aj keď toto sklené Crafted Clarity mi až tak nesedí ako kolieska s možnosťou písania ako po touchpade. Menil by som iba farbu interiéru. Čierna vyzerá síce elegantne, ale nakoniec môže byť celkom fádna. Ja by som to skôr videl na nejaký sviežejší odtieň, kľudne bielu, hnedú, akúkoľvek inú, ktorá by interiér trochu rozžiarila. Takto sa rozžiarenie spolieha výhradne na strešné okno.
Výkon / dojazd / nabíjanie
Niektoré automobilky používajú na vysoký výkon štvorvalec a k nemu pripájajú elektrický motor. Tento plug-in hybrid je trochu iný a aj keď sa vybije elektrická batéria, stále dokáže mať v zálohe pár kWh na extrémne zrýchlenie a aj keby nemal, tak má stále, štandardne, trojlitrový radový 6-valec s výkonom 230 kW (313 k). Už ten samotný by dokázal s autom spraviť divy. Ale poďme na to pekne postupne. Začnem od toho najzásadnejšieho. Batéria má kapacitu 18,7 kWh netto (22,1 kWh brutto) a dokáže ti ju nabíjať výkonom 7,4 kW. Nie je to málo, ale ani veľa. Nabíjanie 2-3 hodiny zhltne. Alebo budete nabíjať viac ako noc, ak sa budete snažiť natlačiť energiu z 240-voltovej siete.
V momente ak už máte nabitú batériu 550e, tak viete prejsť celkom slušnú vzdialenosť na jej energiu. Mne sa, aj napriek treskúcej zime, podarilo 67 km, čo znamená, že spotreba bola okolo 30 kWh na 100 km. A to je celkom cool. To je vec, ktorá sa nedarí aj niektorým elektrickým autám, ktoré sú výlučne elektrickými autami a nie plug-in hybridmi. Vlastne na elektrickú energiu som dokázal odjazdiť viac ako polovicu všetkých kilometrov. Je to z dôvodu, že jednoducho stačilo mať auto zapojené v domácej elektrickej sieti. Ekonomický aspekt tohto všetkého je, že pri cenie približne 0,25 až 0,3 € za kilowatthodinu je pri spotrebe 30 kWh na 100 km práve tých 100 km za 7,5 až 9 €.
Ale s autom sa dá jazdiť úplne bez problému aj ak ne nabíjate. BMW 550e má predsa spaľovací motor so šiestimivalcami. Celkový výkon je síce 360 kW (489 k), ale auto ho dokáže využívať aj ak je vybitá batéria, lebo má dostatočný buffer. Vďaka tomuto výkonu dokáže auto s hmotnosťou 2 150 kg zrýchliť na stovku za 4,3 sekundy, čo vôbec nie je zlá hodnota. V praxi sa elektrický motor pripája omnoho razantnejšie ako hovoria papierové údaje.
A čo je hlavné, BMW vie aj zákruty. 550e sa uprace do zákruty aj napriek svojej veľkosti a hmotnosti tak, že z neho máte pocit ľahšieho auta ako bolo napríklad kedysi Mondeo. Prejazdy zákrut sú istotne záležitosťou aj rozumných pneumatík Pirelli, ktoré dokážu udržať auto aj v zime na vozovke, ale rozhodne sa dá skonštatovať, že veľa spravili aj konštruktéri. Podvozok je naladený jednoducho famózne. vôbec som nečakal od tohto auta až takéto dobré jazdné vlastnosti. Pre BMW je totiž charakteristické, že hmotnosť jednoducho nie je cítiť. Hmotnosť je druhoradá v tomto vozidle. Cítiť v prvom rade radosť a to, že vám budú kvíliť pneumatiky od utrpenia je už druhá vec. Áno, jemný šmyk na výjazde je opodstatnený, veď auto váži svoje kilogramy a zotrvačné sily tiež existujú.
Ak však budete jazdiť autom bežným štýlom, tak viete aj bez nabíjania dosahovať slušné spotreby. Absolútnym šokom pre mňa je, že toto auto, 550e, s hmotnosťou a veľkosťou dokáže fungovať s priemerom 8,5 litra benzínu na 100 km v prípade, že ho nechám tak, ako je. Mne sa celkový priemer litrov na 100 km za celý týždeň dostal na nejakých 5. Ale faktom ostáva, že som najazdil naozaj veľa a veľa z toho bolo po diaľnici. Keby vynechám diaľnice, tak som s prehľadom na trojke, alebo, možno, len na elektrickom jazdení. A ak by som nenabíjal a nechodil po diaľniciach, tak som niekde medzi 7,5 litrami a ôsmimi litrami.
Farba za 6 099 €
Z príplatkových prvkov na tomto aute žiari farba Individual Liquid Copper, ktorá je hodná ale každého jedného eura zo 6 099 € na aute stojacom 114 533 €. BMW za túto sumu prináša vozidlo, ktoré je schopné nielen z pohľadu elektrickej jazdy, ale aj z hľadiska celkových atribútov. Je rýchle, je vlastne aj úsporné, je obrovské vnútri a je aj veľmi použiteľné podvozkom. Vyzerá to, že toto auto má veľmi málo negatív. Skôr prevažujú pozitíva. Pozitív je najviac. Veď už len pohľad na spracovanie interiéru berie dych a negatívum môže byť azda maximálne horšie ovládanie informačno-zábavného systému pre tých, ktorí nie sú zvyknutí.
Lenže BMW radu 5, rovnako ako 550e nie samo na trhu a v tejto kategórií ponúka nielen Mercedes, ale aj Audi svojich zástupcov. Mercedes, z pohľadu plug-in hybridov, dokonca ponúka aj konkurenciu pre takmer M5, ale chystá aj plug-in hybrid s ešte väčším výkonom. Lenže toto BMW je až neuveriteľne príjemným vozidlom na každodenné jazdenie. Až nenormálne dobrým all-rounderom bez terénu sa toto BMW 550 zdá byť. Mne by na každý deň absolútne stačilo a nepotreboval by som dokonca ani viac výkonu ako je tých 360 kW (493 k).
BMW 550e xDrive
Motor | R6 benzín + elektro |
Objem | 2998 cm3 |
Výkon | Spaľovací motor: 230 kW (313 k) pri 5000-6000 ot/min Elektromotor: 145 kW (197 k) Celkovo 360 kW (493 k) |
Krútiaci moment | Spaľovací motor: 450 Nm pri 1750-4700 ot/min Elektromotor: 280 Nm Celkovo: 700 Nm |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5060 mm |
Šírka | 1900 mm |
Výška | 1515 mm |
Rázvor osí kolies | 2995 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 2155/650 kg |
Batožinový priestor | 510/- l |
Palivová nádrž | 60 l, batéria 22,1 kWh brutto/18,7 kWh netto (dojazd EV 83-90 km) |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h (140 km/h EV) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,3 s |
Spotreba (WLTP) | 0,8-1,0/100 km |
Emisie g CO2/km | 19-23 |