Audi Q7 je to obrovské SUV, ktorým majú kruhy konkurovať stuttgartskému GL. Prvá generácia dokonca začala dláždiť chodník pre SUV značky. O tom, že úspešne sa dá presvedčiť pred diskotékami v piatok večer, kde nezriedka junáci vyťahujú práve tento kaliber na zaujatie.
Problémom novej generácie ako lákadla môže byť štipka nenápadnosti, ktorú zmenou tvarov získala. Už sa netvári ako veľký drsný terénny automobil. Najmä pri zníženom vzduchovom podvozku sa dá spliesť s mohutnejším kombi. To znamená aj menej závistlivých pohľadov susedov, ak sa práve o autá príliš nezaujímajú. K nám sa Audi Q7 druhej generácie dostalo vďaka Galimexu v Žiline a Martine.
Jazdí aj do zákrut
Hovorí sa, že autá Audi nezatáčajú. Že ich revírom je ideálne rovná cesta, ktorá nemá náznaky kľukatenia a dokáže využiť mocný krútiaci moment motorov TDI. Veď čo iné by bolo pod kapotou, keď nie je označené ako S a RS.
Preto bolo práve Q7 veľkým prekvapením. Tiahla zákruta, ako stvorená na potvrdenie nedotáčavých teórií. Ale zadná natáčacia náprava predviedla svoje opodstatnenie a obor ostal v dynamickom režime kľudný aj ďaleko za hranicou… Ehm, povolených rýchlostí. A rýchlostí chápania SUV. Tak je to kombi, alebo naozaj SUV?
Z pohľadu ovládania naozaj závisí od nastavenia vzduchového podvozku. Celkom športovo sa tváriaci dynamický režim nastavenia sa dá prepnúť jediným neergonomicky umiestneným ovládačom na komfortný. Vtedy zvláda celkom pekne aj ležiacich policajtov, či priečne spomaľovacie aparáty, volajte to ako chcete. Terénny režim lift auto zdvihne celkom vysoko, až tak, že nastupovanie a vystupovanie je sťažené, ale prejazdy nerovností celkom bezproblémové. Do ťažšieho terénu sme auto nebrali, najmä na cestných pneumatikách to nie je práve správne.
Obrovská karoséria vpredu skrývala trojlitrový šesťvalec TDI s najvýkonnejšou súčasnou naftovou alternatívou (ak nerátame SQ7). Ponúka výkon 200 kW (272 k). Motor je výkonný tak akurát ako by mal byť. Slabší by už bol asi málo. Trojliter je spojený s automatickou osemstupňovou prevodovkou. Radí rýchlo a hladko a aj ak by sme hľadali detaily, tak by sme na ňu nič negatívne nenašli. V športovom režime je rýchla a intervenciu podporujú pádla pod volantom, ale aj samotná páka po vyklonení vpravo. Celkom zaujímavo vychádza spotreba. Keď sme sa snažili, tak stačilo 7,3 litra na sto kilometrov. Ale reálne pri využívaní dynamiky to je skôr cez osem.
Nenápadné
Tvrdenie sa môže zdať silné, ale Audi Q7 je nenápadné auto. Podtrhuje to aj výber štandardných farieb vo vzorkovníku. Kde je červená? Kde sú výraznejšie farby? Predsa v sekcii Individual. Chcete oranžovú, žltú, ružovú, lambo zelenú? Nech sa páči. Ale Exclusive za adekvátny obnos financií.
Testovanému kusu k lepšiemu výzoru pomáhal balík S-line. Dopĺňa dynamickejšie vyzerajúce nárazníky a svoje na výzore spravili aj lakované časti v spodných partiách, čo sú bežne plastové. Maticové LED predné svetlá sú tiež vizuálne asi najlepšie v ponuke. A svietia úplne brutálne.
LEDky sú samozrejme aj v zadných svetlách. Výrazné hranaté tvarovanie sa nesie celou karosériou a jediným výrazne oblým prvkom sú blatníky a kolesá. Dvadsaťpalcové disky s bledou striebornou vytvárajú pekný kontrast s tmavou karosériou. Ak by ste hádali podľa fotiek, že lak je čierny, tak sa skúste lepšie pozrieť, možno zbadáte jemný nádych do modra.
Najväčšou nevýhodou exteriérových pohľadov na novú generáciu Q7 je práve strata časti majestátnosti. Oproti predchodcovi sa tvári naozaj skôr ako kombi. Síce vyššie, ale kombi. A niektorým nesadol ani celkový tvar, prirovnávajú ho k domácim spotrebičom. Koľko ľudí, toľko chutí. Nám dizajn exteriéru nevadí, najmä ak má auto balík S-line. Ale strhujúcim ho tiež nazvať akosi nemôžeme. Možno s výraznejšou farbou by to bolo iné. Prečo nie žltá ako mal Range Rover vo filme Layer Cake?
Zvnútra exteriér nevidíte
O exteriéri nemusia padať lichotivé slová. Interiér je však o niečom inom. Audi ich vždy vedelo. A aj Q7 vie zaujať. Nie je to len S-line fotelkami s výraznejším bočným vedením.
V najväčšom SUV s kruhmi na kapote nie je tabletový displej prilepený v strede. Super! Navigačno-zábavno-informačný displej sa vysúva v strede prístrojovky a nemusí byť nevyhnutne vonku počas jazdy. Evokuje nám to Volvá zo začiatku milénia, ale práve toto je možno lepšia cesta.
Ak nechcete pozerať na stredový displej, tak mapu viete vyvolať aj na displeji virtuálnych budíkov. Jednoducho, len pár tlačidlami na volante. Ešte treba dodať, že na výbornom športovo tvarovanom volante bez zrezania. Logika ovládania celkovo je pri všetkom na vysokej úrovni. Akurát sme nejako nevedeli využiť dotykové pole, keď všetko šlo aj jednoducho kolieskom.
K interiéru patria aj priestorové pomery. Vo veľkom SUV sa logicky očakáva veľa miesta. A je to tak. Pri päťmiestnej konfigurácii je aj kufor veľký. Teda je hlavne dlhý, výška je aj vďaka rezerve pod podlahou skôr priemerná. Predpokladáme, že pri siedmich sedadlách by nebol rozdiel oproti tomuto rozloženiu. Piati cestujúci sú však v pohode. Dvojica vpredu sa na nič sťažovať nebude. Možno len na absenciu ventilácie sedadiel v testovanom kuse. Zadní traja majú vlastné dve zóny klimatizácie a dosť miesta. K dobrému pocitu určite prispieva aj dlhá panoramatická strecha s otváraním prednej časti.
Pre interiér platí to, čo pre exteriér. Treba mu menej fádnu farbu. Celočierna vrátane stropu síce ponúka praktickosť, ale rozhodne lepšie vyzerá napríklad hnedá. Alebo béžová. A prečo vlastne k tmavému exteriéru a balíku S-line nezvoliť extrovertnú červenú z Audi Exclusive?
Ani nenápadnosť ho nezakryje
Existujú ľudia, ktorí nové Audi Q7 zbadajú už zdiaľky bez ohľadu na nenápadnosť farby. Toto auto zbadá ešte jedna skupina ľudí. Slečny so záujmom o zabezpečeného alfasamca budú rezko otáčať krkmi aj napriek nenápadným farbám. A budú vedieť aj čo je balík S-line a kladne zhodnotia aj výber výkonného naftového motora. To s krkom sme mali aj naživo počas testu.
Postoj nakoniec nezmenilo len Audi, keď spravilo Q7 aj menej kričiacu. Asi ho meníme aj my. Audi Q7 je naozaj podarené auto. A keď sa prenesieme cez dizajn exteriéru dnu, tak aj naozaj veľmi pekné. Len ako sedemmiestne má okrem GLS ešte jedného konkurenta a o to vážnejšieho z pohľadu imidžu, Range Rover Sport.
Partner testu: Galimex s.r.o.
Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Audi Q7 3,0 TDI
Motor | V6 nafta |
Objem | 2967 cm3 |
Výkon | 200 kW (272 k) pri 3250-4250 ot/min |
Krútiaci moment | 600 Nm pri 1500-3000 ot/min |
Prevodovka | Automat 8 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5052 mm |
Šírka | 1968 mm |
Výška | 1741 mm |
Rázvor osí kolies | 2994 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2070/2765 kg |
Batožinový priestor | 890/1760 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 234 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,3 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 6,5/5,8/6,1 |
Emisie g CO2/km | 159 |