Alfa Romeo Stelvio je na trhu už relatívne dlho a po 6 rokoch dostalo prvú modernizáciu. Zbadáte ju absolútne okamžite, lebo má úplne iné predné svetlá. Nie iné tvarovo, ale iné svojim rozložením prvkov. Trošku sa zmenili aj zadné svetlá, ale ináč nebolo treba veľa robiť, lebo dizajn je stále aktuálny a príťažlivý.
Prvé Alfa Romeo Stelvio, ktoré sme dostali do redakcie som si privlastnil ja. Mám totiž pre taliansku automobilku akúsi slabosť a s týmto autom som jednoducho jazdiť chcel. Celé sa to podpísalo na nájazde až polovicu mojich kilometrov v tom týždni práve na tomto vozidle, čiže takmer 800 km. Je to Stelvio s pohonom všetkých 4 kolies a aktuálne jediným naftovým motorom. Alternatívou je vlastne iba benzín.
Alfa Romeo Stelvio je ako Maserati
Keď sa pozriete na Stelvio zboku a zozadu, tak vám môže pripomínať iný taliansky produkt. Konkrétne ním je Maserati Levante, ktoré využíva veľmi podobný recept na úspech. Teda na úspech… Tieto autá nikdy nedosiahli mainstreamového ducha ako produkty BMW, ale o to viac žiaria na cestách. Sú akýmisi klenotmi a v správnej kombinácii vedia upútať pozornosť všade okolo.
To, čo sa talianskym dizajnérom podarilo pri tejto karosérií je, že Stelvio vyzerá dynamicky aj v statickom stave. Automobilka predviedla veľmi zaujímavé línie, ktoré aktuálne tvoria DNA vozidiel. Tento prístup však už nie je úplne nový a Stelvio je z rovnakej doby ako Giulia. Vpredu je teda masívna trojuholníková maska chladiča, na stranu vysunuté evidenčné číslo, novotváro svietiace svetlomety a kombinácia ostrých a oblých línií, ktoré stále nezostarli a ešte tak dlho nezostarnú. Je stále faktom, že autá, ktorých sa vyrába menej a sú menej opozerané, starnú o poznanie pomalšie.
Zadná zaoblená časť akoby chcela pripomínať SUV kupé, ale toto si naozaj dokazovať nepotrebuje. Stelvio má z čoho ťažiť a má čo ponúknuť aj bez nutnosti týchto módnych výstrelkov. Keď sme pri módnych výstrelkoch, aj tu záleží na konkrétnej výbave. Základné verzie Stelvia totiž majú iba klasickú plastovú formu lemovania spodku. Nehovorím, že to je škaredé, ale rozhodne sa ku charakteristike auta viac hodí výbava Veloce, ktorá má komplet lakovanie. A má parádne veľké disky. Disky s klasickým tvarovaním.
Navonok sa dokonca ani nezdá, že Stelvio je tak veľké. Dokonca vyzerá pri opätovných pohľadoch, bez umiestnenia áut vedľa seba, veľkosť podobná ako je na menšom Tonale. To vyzerá masívnejšie a Stelvio svoje veľkosti trochu maskuje. Môže za to určite aj padajúca línia strechy, či krátky predný previs a relatívne dlhá kapota. Alfa Romeo Stelvio je auto, ktoré takmer nemá odporcov dizajnu. Je to auto, ktoré môže niekomu prísť nezaujímavé, iní ho môžu milovať. Ale rozhodne nerozpútava také extrémne rozpory ako niektoré modely BMW.
Všetko pôsobí premiérovo
Alfa Romeo stavila na povesť takmer prémiovej značky, minimálne však patrí do sféry vyššieho priemeru, niekde medzi mainstreamovým a prémiovým prístupom. Odzrkadľuje sa to aj v interiéri, kde všetko vyzerá pevne, všetko je spravené z kvalitných materiálov a dokonca aj niektoré slabšie vybavené verzie reálnych prémiových vozidiel by sa mohli učiť, ba priam aj tie najlepšie vybavené. Áno, v tomto kuse je kožou potiahnutá prístrojová doska (paket Premium), čo rozhodne nie je štandardom. Možno je to koža umelá, ale svoj efekt plní dokonale.
Pri takto dynamicky zameranom aute je nutné ponúknuť aj dobré sedadlá. Tie sú pri Alfe priam vynikajúce a neponúkajú ani náznak bolesti chrbta ani pri hodinách strávených za volantom. Dajú sa adekvátne nastaviť. A k tomu sa ešte pridáva výborný volant so štartovacím tlačidlom a vlastne s tlačidlami. Áno, Alfa Romeo má stále na volante tlačidlá! A kolieska, samozrejme, takže sa nespolieha výlučne na dotykové ovládanie.
Talianska automobilka vytvorila model Stelvio s dostatočným priestorom aj na zadných sedadlách. Kráľovské pomery Kodiaqu však nedosahuje. Je tu priestor, ktorý je stále prijateľný a stále dokáže zaujať aj rodinne zamerané nákupné skupiny. No a k tomu kufor. O ňom ani netreba hovoriť, ten je príjemne veľký. Ak potrebujete ešte viac priestoru na batožinu, tak nie je problém v Alfe Romeo Stelvio, je problém vo vás. Baľte sa trochu úspornejšie!
Doteraz to vyzerá ako optimálne vozidlo. Aj ním je, dokonca aj kombinácia displeja miesto klasických prístrojov vyzerá úplne skvele najmä s témou odzrkadľujúcou použité stupnice zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Ale tu prichádza jeden negatívny bod. Druhý displej v strede je iný. Nie, neberte to zle, kvalitatívne je aj ten výborný. Horšie je iba, že má systém, ktorý je jednoducho trochu ťažší na používanie. Má síce externé koliesko, ale ak čakáte ústretovosť nemeckej automobilky v talianskom aute, tak máte určite smolu. Na ovládanie sa dá zvyknúť, ale ak ste užívateľ rozmaznaný a zvyknutý na niečo, čo je trochu viac user friendly, tak toto je presne prístup, ktorý vás nenúti šťukať stále do infotainmentu. Vlastne, čím zložitejší je informačno-zábavný systém, tým menej odpútava pozornosť a tým viac zlepšuje bezpečnosť pri jazde. Takže win-win situácia.
Chcelo by to V6, ale nafta má svoje kvality
Čo je najzaujímavejšia pohonná jednotka v tomto aute? Bez preháňania to je motor 2,9 V6, ktorý nezaprie príbuznosť s niektorými motormi zo športových talianskych značiek. Má výkon až 375 kW (510 k), ale nie o ňom by som chcel hovoriť. Pozrime sa na klasický 2,2-litrový štvorvalec spaľujúci naftu. Má výkon až 154 kW (210 k) a cez 8-stupňový hydrodynamický menič poháňa všetky štyri kolesá. Recept na úspech vynikajúci a aj recept na dobrú spotrebu.
Prevodovka radi úplne hladko a neváha. Najmä teda v športovom režime, ktorý si dokážete prepnúť prepínačom DNA. Dynamiku potvrdzuje aj potenciál zrýchlenia na stovku za 6,6 sekundy.
Z pohľadu pohonu teda nie je čo autu vyčítať a rovnako je to aj pri podvozku. Nemá síce adaptívne nastavenie, to má až výbava Competicione, ale aj tak je univerzálne nastavený. Jediné nastavenie má predsa aj Lotus Emira. Taliani podvozok nastavili výborne a je z neho stále cítiť trochu dynamickejší charakter auta. Dynamiku cítiť aj s ohľadom na fakt, že toto vozidlo je postavené na vtedy novovyvinutej platforme spoliehajúcej sa, v prvom rade, na pohon zadnej nápravy. Áno, toto je bez pochýb konkurencia BMW.
Lenže máme stále naftovú verziu. Tá je dobrá na jazdu aj na spotrebu. Pri bežnom využívaní po diaľniciach sa dokázala spotreba dostať na úroveň 6,9 litra. A pri dynamickej jazde mimo diaľnic sa tam naďalej držala. Dynamická jazda je možná aj vďaka tomu, že tento kus má obuté pneumatiky Michelin Pilot Sport 4. Vlastne jedna z najlepších rád, čo môžete dostať je, že na svoje auto určite obujte dobré pneumatiky. Odmení sa vám pri ďalšej jazde. A pri bezpečnosti.
Dynamické SUV majú taliansku alternatívu
Alfa Romeo Stelvio je teda alternatíva, ktorú prináša automobilka do boja proti BMW X3, prípadne Mercedesu GLC. Dynamikou a celkovým charakterom však viac inklinuje k mníchovskej možnosti a je dokonca ešte o niečo väčším autom ako Porsche Macan. No a teraz tá zásadná vec, koľko Stelvio stojí. Tak ako vidíte je v cenníku za 66 000 €, základ stojí ale už 50 490 €. Našpecifikujte si rovnako konkurenta z Mníchova a ten je ďaleko cez 80 000 €. Jedinou nevýhodou je, že Alfa Romeo nemá v ponuke trojlitrový naftový motor, prípadne inú motorizáciu. Reálne tak prináša iba štvorvalce, alebo Quadrifoglio Verde V6. Keby má ale v ponuke, dajme tomu stredné výkony z 2,5 litrami objemu a výkonom okolo 260 kW (354 k), prípadne 400 koní (294 kW), tak by mohlo byť aj alternatívou X3 M40i, nie iba X3 M Competition.
A záver? Kúpil by som si ho za vlastné peniaze? Určite áno. Stelvio je totiž vynikajúce. Má svoje chyby, ale štýl a charizma ich absolútne posúvajú do zabudnutia.
Alfa Romeo Stelvio Veloce 2,2 Turbo Diesel AT Q4
Motor | R4 nafta |
Objem | 2143 cm3 |
Výkon | 154 kW (210 k) pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | 470 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4687 mm |
Šírka | 1903 mm |
Výška | 1632 mm |
Rázvor osí kolies | 2818 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1820/590 kg |
Batožinový priestor | 525/1600 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 215 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,6 s |
Spotreba (WLTP.) | 6,0-6,6 l/100km |
Emisie g CO2/km | 157-173 |