Automobilka Ford má vo svojom portfóliu hneď niekoľko zaujímavých vozidiel. Nedávno som testoval Bronco, Ranger Raptor sa síce ku mne nedostal, ale zaujímavou náhradou bol aj Ranger Platinum. Lenže ako fanúšik športových vozidiel nesmiem zabúdať na Mustang. Ten sa na Slovensko dostáva vo svojej najnovšej generácie a slovenský importér spojil viacero udalostí do jednej a spravil pekný event na Žilinskom letisku.
Mal som na výber, buď pôjdem aktuálnym novinárskym Citroënom, alebo sa zveziem ako spolujazdec priamo v Mustangu s jedným zo 140 návštevníkov. Voľba bola jasná a už jazda naznačila uberanie sa podujatia. Najskôr trošku spŕchlo, ale Mustang to nejako neovplyvnilo a rozhodne to neovplyvnilo ani dobrú náladu celkovo.
Odhalenie mal pod palcom Rasťo Chvála, ale samotné strhávanie plachty zariadili hostesky. Omnoho zaujímavejšie ako sňatie prikrývok však bolo sledovať ako sa Mustang nadychuje cez látku. Prúd sania dokázal vtiahnuť do masky chladiča aj prekrytie. Nový Ford Mustang bude na našom trhu dostupný s manuálnou aj automatickou prevodovkou, ako kabriolet, ale aj ako kupé. Dohromady bude 6 verzií a už sú známe aj slovenské ceny. Mustang kupé GT, výlučne s osemvalcom, začína na sume 59 900 eur, výkonnejšie a dynamickejšie zameranú alternatívu Dark Horse s manuálom Tremec môžete mať za 72 300 eur. Dark Horse už ale nie je v ponuke s otvorenou karosériou.
Po prvých technických informáciách, z ktorých je zaujímavé napríklad zväčšenie priemeru sacích potrubí prišla na rad prehliadka noviniek. Predná časť Mustangu vyzerá sviežo a agresívne. Bok hrá rovnakú pesničku, ale zadok je veľmi subjektívna vec. Nesedí do každej farby a hodí sa skôr k tmavým odtieňom. Ale znova, je to o preferenciách každého jedinca. Dark Horse sa od štandardného Mustangu líši nielen predným nárazníkom, ale aj adekvátnymi logami okolo auta. Ako keby sa na vás temný kôň pozeral. A Dark Horse má štandardne adaptívny podvozok Magneride.
Interiér novinky predvádza najmä výrazné displejové plochy, ktoré sú spojené najnovším informačno-zábavným systémom Sync 4. Na výber máte dokonca zobrazenie prístrojov pred vodičom na štýl Mustangu Fox Body z rokov osemdesiatych. Na Mustangu ma ale najviac zaujal priestor v interiéri.
Áno, možno že by ma mohol zaujať aj nový druh usporiadania tlačidiel so snímaním polohy prstu a vlastne stláčaním celého panelu, alebo by ma mohla zaujať ručná brzda pripravená na drifty, ale nie, najzaujímavejšie bolo to, že Mustang môžete vlastne používať aj ako rodinné auto do momentu, kedy vám deti podrastú a nebudú chcieť s vami už nikam chodiť, lebo ste starý páprdi.
Štartovanie je relatívne štandardné a prepínanie režimov nie na volante. Sadám do červeného kusu, toho klasického GT, a volím horšiu, ľavú, stopu na šprint. Šprintujem proti Mirovi z Petrolissmo. Vlastne proti nemu budem šprintovať aj v budúcnosti, možno o nejakú pol hodinu, ale to napätie asi vydržíte. Radim režim Racestrip a ľavou nohou dupem na brzdu, pravou na akceleračný pedál, aby som trochu zohrial zadné pneumatiky v systéme Line lock.
Pri štarte už mám jediný problém s tým, že trochu horšie vidím osobu zodpovednú za odmávnutie vlajkou. Možno to sa podpísalo za nejaké desatiny sekundy, ale pretekárske výhovorky tu neobstoja. Prvý sa cieľom prehral Miro, ale mal som čas okolo 12,6 sekundy, pričom Mirovi na Dark Horse čas časomiera neodmerala. Takže som vlastne ví-ťaz.
Za volantami Mustangu sa vystriedali viacerí a potom skrsol v niektorej hlave nápad, že by sme mali proti sebe postaviť Dark Horse a Mach1. Lenže ako to spraviť? Veľmi jednoducho, vypýtal som si kľúčik od jedného z majiteľov, od toho najznámejšieho, ktorý na instagrame funguje od nickom Rudy_Pirate. Dôvera by bola, dostal som inštrukcie, že ak budem prehrávať, mám vytiahnuť legálnu a odôvodnenú modrú ceduľku.
Štartujem, motor nechávam chvíľu bežať, nech sa zohreje, prichádzam na rovinku a nechávam trochu pretočiť zadné kolesa. Nie veľa, lebo musia zvládnuť ešte minimálne 200 km do garáže. Som celkom nervózny, funkcie vyzerajú rovnaké, tento interiér má rozhodne viac tlačidiel, ale nový má viac high-tech hračiek. Teraz volím pravú šprinterérsku zónu, ktorá trošku lepšie schne a ponúka trochu viac trakcie.
Možno sa stalo to, čo v prvej etape mne, Miro možno nemal dobrý výhľad na vlajku, ale vyhral som. Vyhral som o niekoľko dĺžok a finálny čas bol znova do 13 sekúnd. Mustang je dobrý v každej generácii a aj tá najnovšia pokračuje vo vynikajúcom ťažení.
Už teraz sa teším, ako sa Ford Mustang dostane aj ku mne. Je to totiž auto, aké už má máloktorý výrobca v ponuke. Gule sa konkurencii scvrkli, Fordu ale zjavne ostávajú.