Prvá jazda Cupra Terramar: Neprekvapil ma, bolo mi jasné, že bude top

V mojej obľúbenej Barcelone som si vyskúšal najnovší prírastok do modelovej ponuky automobilky Cupra. Je ním model Terramar. Nie je úplne nový dizajnom, lebo ten už automobilka ukázala pred dvomi rokmi na špecializovanom evente na okruhu kúsok od mesta. Teraz ale prichádza v reálnom svetle a v sériovom stave. No a je, nebojím sa to povedať, jedným z najlepších podobne veľkých crossoverov, či SUV koncernu. Vlastne celkovo aj celkovo mimo neho.

Cupra postavila vozidlo Terramar na platforme MQB, čo asi hovorí o použití motorov. Len z rýchlika, základom bude 1,5 eTSI výkonom 110 kW (150 k), mild hybridom a pohonom prednej nápravy. V základnej výbave bude stáť 39 990 € a základ bude mať aj možnosť priplatiť si za plug-in hybrid s výkonom 150 kW (204 k) a znova pohonom prednej nápravy.

Ak budete chcieť štvorkolku, tak úplný začiatok bude spätý zatiaľ najmä s prevedením VZ, ktoré bude mať výkon 195 kW (265 k) a cenovku 52 230 €. Zase bude o niečo drahšia verzia s pohonom na kombináciu spaľovacieho motora a elektromotora. Tá dosahuje 200 kW (272 k) a znova roztáča iba predné kolesá.

Z celej flotily VZ si vyberám práve benzínový motor, ktorý možno nebude najpredávanejšou pohonnou jednotkou, ale bude tou, ktorá tvorí imidž modelu Terramar. Prečo? Jednoducho preto, že zatiaľ bude najvýkonnejším prevedením a ja tak tajne dúfam, že pribudne aj prevedenie dosahujúce 245 kW (333 k), ktoré bude mať nielen ten špeciálny zadný diferenciál, ale aj fantastické sedačky Sabelt. Ale to je zatiaľ len fantázia.

Poďme sa venovať dizajnu. Terramar predvádza masku, ktorú už naživo odprezentovali Leon a Formentor, ale práve tento nový model je na ňu stavaný najlepšie. Pôsobí ako jednoliaty celok, celé auto pôsobí nízke a dynamické. Predné svetlá sú menšie, majú tri trojuholníky denného svietenia a maticové LED usporiadanie. Takisto je vpredu masívny otvor na prívod vzduchu k chladičom, ale ešte dôležitejšie je, že mriežka dostala zaujímavý povrch. Zboku sú očividné obrovské zliatinové disky, v tomto prípade s priemerom 20 palcov.

Cupra Terramar VZ

No a vzadu už tradične, pre automobilku, Terramar predvádza prepojenú lištu svetiel s podsvieteným znakom v strede. Trošku ma mrzí, že automobilka úplne utajila výfukové koncovky. Takže už plug-in hybridy rozoznáte len vďaka dvierkam na nabíjanie. Sú na ľavom blatníku vpredu.

Ak zovňajšok vyzerá super, tak rovnako strhujúci je aj interiér. Cupra Terramar posúva páku prevodovky na stĺpik riadenia, čím uvoľní miesto v strede. Tam netreba žiadne ovládacie prvky, všetko sa predsa ovládať cez dotykový displej s veľkou uhlopriečkou a s podsvietenou lištou pod ním. Terramar v interiéri rozvíja aj medenú tému, ktorá je nielen na výduchoch klimatizácie, ale aj na displejoch. Nové zobrazenie najnovšej generácie systému totiž favorizuje témy s adekvátnou farebnou štruktúrou.

Terramar zatiaľ ponúka sedadlá s príjemným vyhotovením, so vstavanou opierkou hlavy a s adekvátnym športovým vedením. Sú vynikajúce, ale mne sa najviac páčia aj tak tie Sabelt, ktoré skôr, či neskôr musia pribudnúť. Veď ich má aj Born VZ! Recará už nepribudnú určite, to nám je všetkým známe.

Za relatívne masívnymi sedadlami vpredu je ale dostatok miesta aj na nohy pasažierov vzadu. Dokonca by som sa sám za sebou nesťažoval a mal by som miesta naviac. Automobilka tu nešetrila a rozhodne nebude v šetriť ani na batožinovom priestore. Má totiž objem 508 litrov a viete ho zväčšovať a zmenšovať posúvaním zadných sedadiel delených na jednu tretinu a dve tretiny. Takisto si viete nastavovať operadlo v určitých uhloch. Cupra Terramar teda nebude len športovým náčiním, bude aj reálnou alternatívou pre rodiny a pre tých, čo potrebujú jednoducho voziť viac ľudí v interiéri.

Cupra Terramar VZ

Toto bude vlastne totožné pre všetky prevedenia, akurát ten objem batožinového priestoru sa môže trochu meniť pre Terramar PHEV. Dôležitejšie však ostáva, že Terramar jazdí vynikajúco. Nebudem tu hovoriť nič vážne o spotrebe, lebo som skúšal dynamické parametre a veľa som odjazdil v kolónach poobednej Barcelony. To znamená, že som potreboval 13 litrov na 100 km, čo hodnotím ako vynikajúci výsledok. V reále si myslím, že to bude skôr okolo 8, keď budem jazdiť normálne. Ale to sa presvedčím pri teste.

Z pohľadu jazdy samotnej uznávam, že automobilke Cupra sa podarilo vytvoriť výborne jazdiace vozidlo, ktoré využíva najnovšiu generáciu systému DCC s dvomi ventilmi na tlmič. Akurát v tomto prípade je použitie okorenené vylepšeným systémom, ktorý už je tichý a funguje znamenite.

Výkonu je dostatok a benzínový Terramar VZ zrýchľuje na stovku za 5,9 sekundy. Dôležitejšia je však pružnosť a možnosť prepnutia režimov rýchlo na volante, na satelitnom tlačidle pod ľavým palcom. Pod pravým palcom je druhé satelitné tlačidlo na štartovanie. No a pod volantom je zase prepínanie režimov prevodovky, teda toho, či idete vpred, či vzad. Automobilka nezabudla ani na použitie pádiel pod volantom. Síce som ich nepotreboval, ale niekedy sa hodia.

Terramar ma rozhodne prekvapil. Je určite vozidlom, ktoré dokáže zaujať a dokáže priniesť dynamickú jazdu reálne každému jedincovi. Pritom, nech ceny vyzerajú akokoľvek vysoko, sú adekvátne, ba priam by som povedal, že sú veľmi výhodné. Veď modely Cupra sú známe aj tým, že im až tak zásadne nepadá hodnota. A toto je vlastne brat Audi Q3, ktorý ho zjavne schová do vrecka.