Nedávno sme v teste písali o jednej veľkej holywoodskej hviezde. Ako som už v tedy písal, nový Bumblebee na sebe roky pracoval a snaží sa, aby dokázal obstojne bojovať so svojou konkurenciou. V rámci amerických muscle cars je to hlavne Ford Mustang, ktorý mu robí konkurenciu nielen na cestách ale aj na filmovom plátne. Veď kto by nepoznal legendárneho Bullitta, 60 sekúnd, alebo nového Kitta? Pri hľadaní som zistil, že Mustang je hviezdou minimálne v 66 známych filmoch. Pri Camare bol Slovenský vyhľadávač skromný, našiel iba Transformers. V angličtine toho bolo už viac, ale v tejto oblasti Mustang jednoznačne vyhráva. Pri hľadaní som natrafil ale na zaujímavý starý film, Gumball rally, v ktorom hrá jednú z hlavných úloh Camaro Z28 z roku 1972. Za zmienku by stál v porovnaní konkurenčných muscle cars ešte aj Dodge Challenger, ale ten sa v Europe ešte oficiálne nepredáva. Taký Hellcat by ale mohol ešte upraviť môj názor na americké Muscle Cars.
S novým Mustangom, ale aj starším Camarom mátm už niečo odjazdené. Minulý rok sme mali na test nového Mustanga, tento rok sme cez leto priniesli test Camara Coupe aj kabrioletu. Ako už bolo pri našich testoch spomenuté, minulá generácia Camara už za technikou Mustangu zaostávala a veľmi sme boli zvedaví, ako sa podarí v General Motors dobehnúť kvalitatívny skok, ktorý sa vo Forde podaril pri Mustangu. To, že sa Mustang podaril potvrdzujú aj aktuálne zverejnené štatistiky predaja športových áut v Nemecku, kde tento rok Mustang suverénne dominoval nad konkurenciou. V poslednom čase je cítiť, že to americké značky myslia v EU vážne a začali riešiť kritiku a berú do úvahy aj pointy rôznych vtipov. Na jeseň sme mali najnovší model Camara s V8 motorom pod kapotou. A spolu s Mustangom sú dôkazom toho, že už Ameriky nejazdia len rovno, ale výborne dokážu jazdiť aj do zákrut. Camaro mám ešte veľmi čerstvo v pamäti, ale aby som bol objektívny postavili sme vedľa seba najnovšie Camaro aj Mustang. Importér Mustangu nám aj napriek viacerým pokusom na test vozidlo nevedel zabezpečiť, získali sme preto do testu Mustang inde. Ideálne by síce bolo mať na porovnanie európsky model Camara aj Mustanga, na druhú stranu na oprášenie spomienok na minuloročný test Mustangu by mala stačiť aj americká verzia kabrioletu. Vďaka už chladnému jesennému počasiu som si aspoň trochu počas testu prevetral a schladil hlavu. V takomto súboji dvoch veľkých konkurentov som to potreboval, lebo by som veľmi rád ostal objektívny.
O súboji týchto dvoch dlhoročných súperov už vedia všetci. Každý z nich má svojich fanúšikov a nadšencov. Koncept mohutných muscle cars je v Európe trochu nezvyk, ale mohutná karoséria dvojdverového kupé s V8 pod kapotou má veľké čaro. Dizajnéri sa neboja na tvare karosérie zvýrazniť silu a mohutné svaly. Obaja konkurenti majú agresívne, ale zároveň elegantné tvary, ktoré pôsobia veľmi sexi. Spredu sa mi zdá Camaro viac dravejšie ako Mustang. Mierne prižmúrené predné svetlá v kombinácii s LED denným svietením vyzerajú ako divoká šelma, ktorá sa v tichosti pripravuje zaútočiť na svoju obeť. Tu pôsobí Mustang viac decentne a viac sa snaží ukázať hrdého koňa na prednej maske. Jeho hlavným poznávacím znakom sú tri LED prúžky v predných svietidlách. Možno som už Mustangov na cestách presýtený, ale predný pohľad na nové Camaro je pre mňa krajší a dravejší. To možno platí aj pri pohľade zboku. Mustangy mám, a vždy som mal veľmi rád. Tie ostré línie ktoré získalo nové Camaro ma chytajú za srdce viac ako oblé tvary karosériu Mustangu. A nie je to len výraznou žltou farbou Camara. Dnes som náhodou išiel okolo Mustangu v rovnakej farebnej kombinácii ako malo testované Camaro. Pozerám na fotky z testu a znova sa mi potvrdzuje tento pocit. Možno je to spôsobené tým, že už je na našich cestách pomerne dosť Mustangov. Aby som bol objektívny, pri pohľade zozadu sú moje pocity úplne obrátené. Dizajn troch prúžkov LED svetiel, aké prebral po predkoch zo 60-tych rokov vyzerá veľmi dobre. Nerozumiem prečo majú v Európe číru bielu farbu, veď pri americkej verzii je červená úplne dokonalá. Pri Camare sa asi snažili rovnako nadviazať na legendárnu prvú generáciu, ale zozadu za Mustangom kvôli svetlám zaostáva. Ak by použili štyri zadné svetlá ako mala minulá generácia, vyzeralo by aj Camaro zozadu rovnako dobre ako Mustang. Myslím, že aj vďaka širokým zadným svetlám je na Camare výrazne menší otvor do kufra.
Hodnotenie interiéru je, podobne ako pri exteriéri, vecou osobného vkusu. Mustang je už klasicky v štýle retro, vládne v ňom viac chrómu a veľké budíky. Camaro má interiér trochu jednoduchší, má čisté línie, je prehľadnejší a technicky viac moderný. Pred vodičom a aj na stredovej konzole sú veľké výrazné displeje. Tie sú pri Mustangu akési utlmené. V interiéri Camara sa viac vyhrali dizajnéri aj s farebným LED osvetlením. Podľa nálady si môžte vybrať z 24 farebných odtieňov. Pri použitej technike je vidno, že už je Camaro o generáciu pred aktuálnym Mustangom. Camaro má už veľmi kvalitný a moderný komunikačný a multimediálny systém s Wi-Fi. Pri snahe zachovať retro dizajn Mustangu to zase až tak nemusí vadiť. Trochu to ale pri Mustangu prehnali s množstvom gombíkov na volante. Dosť ich má aj Camaro, ale pri Mustangu sa mi to zdalo už aj počas testu zbytočne komplikované. Za volantom sa ale v každom z nich sedí výborne. Mustang aj Camaro majú výborné sedadlá, mne osobne viac vyhovovali tie v Camare. Priestorovo si navzájom nemajú čo vyčítať. V každom z nich som mal dostatok miesta na sedenie, zadné sedadlá sú len núdzové alebo len pre veľmi malé deti. Pri Camare si ale treba trochu zvyknúť na nižšie bočné okná. Dopredu je z oboch výborný výhľad, pri Camare určite poteší výborný head-up display. Dozadu sa už treba spoliehať na zadnú cúvaciu kameru.
Pod kapotou má už tradične objemovo na vrch Camaro. Pri V8 motore je rozdiel až 1,2 litra, čo je viac ako dve plechovky piva. Rozdiel sa následne prejavil aj pri výkonových parametroch. Výkon Camara je 333 kW (453 k), Mustangu 324 kW (435 k). Ako sa zvykne hovoriť, objem ničím nenahradíš a potvrdzuje sa to aj pri údajoch o krútiacom momente, kde dosahuje Camaro až 617 Nm. Pri Mustangu je to je „len“ slušných 530 Nm. Výrazný rozdiel je aj pri prenášaní výkonu z motora na cestu. Minulý rok som veľmi chválil výbornú 6-stupňovú prevodovku použitú v Mustangu. Dnes musím uznať, že Camaro spravilo veľký krok vpred a nová 8-stupňová prevodovka radí krásne rýchlo a hladko. To čo bolo pri minulej generácii Camara najväčšou slabinou je dnes jeho hlavnou konkurenčnou výhodou. Niekoľkokrát som si presadol z Mustangu do Camara, aby som ich porovnal. V Mustangu je konečne použitá výborná prevodovka, ale tá, ktorá je použitá v Camare je lepšia. Radí rýchlejšie a menej seká pri radení ako v Mustangu. Podobne ako som bol kritizoval prevodovky, kritizoval som na minulej generácii Camara aj brzdy. V tomto porovnaní som mal znova lepší pocit v Camare. Pôvodne som plánoval porovnávať aj zvukový prejav, ale upravený výfuk na testovanom Mustangu by skresľoval výsledky. V oboch prípadoch bolo ale radosť počúvať nádherný zvuk agregátov s usporiadaním V8.
Jazda na oboch týchto legendách je úžasný zážitok. Dostatok výkonu a výborný zvuk sú garanciou výbornej zábavy. Aj počas krásneho jesenného dňa sme ich s kolegom preháňali nielen po meste, ale aj po diaľnici a krásnych okreskách. Aj napriek zime som neodolal, a časť cesty som si užíval s bez strechy s vetrom vo vlasoch. Vážne som sa snažil každé z áut citlivo vnímať a napísať objektívne porovnanie. A je to veľmi náročné. Mustang aj Camaro sú výborné autá na zábavu. Na okruh by som ani jedno z nich neťahal. Niežeby to nezvládli, ale podľa mňa na okruhy neboli nikdy určené. Aspoň nie tieto štandardné verzie, ktoré máme v dnešnom teste. Tým viac vyhovujú široké okresky, alebo horské priesmyky. Tam s nimi musí byť veľká radosť jazdiť. Väčšiu istou ale budete mať za volantom Camara s aktívnym podvozkom Magnetic drive. Mustang je výborné auto, ale aj počas testu sa mi stalo, že na rovnakom úseku a pri rovnakej rýchlosti mi na Mustangu uletel zadok. Áno, výborne sa ho podarilo zrovnať ale tú istotu, ktorú som mal pri Camare som stratil.
Na záverečné zhodnotenie som si od testu nechal trochu viac času. Dôvod bol aj ten, že na moje hodnotenie sa počas testu pýtalo veľmi veľa ľudí. Obe autá sú veľký fenomén a spôsobujú rozruch všade kam na nich prídete. Vyzerajú krásne, majú úžasný zvuk. Pri každom z nich sa budete v noci pozerať do garáže a tešiť sa na každú ďalšiu jazdu. Pri tomto výbere sa nedá spraviť dobré a zlé rozhodnutie. Alebo sú blondínky lepšie ako brunetky? A čo tak ryšavka maskovaná za Challenger? Po stránke dizajnu sú obé autá krásne a záleží len na individuálnom vkuse. Vzhľadom na vysoké predaje Mustangu získava Camaro trochu viac prestíže a exkluzivity na cestách. Mustang má všade po svete tisíce fanúšikov, ktorí po ňom túžia a za žiadne Camaro by ho nevymenili. Na druhú stranu Camaro spravilo po stránke techniky taký skok, že logika by ho mala určiť ako víťaza. Ale takéto autá sa nekupujú z rozumu. Tieto autá sú o emóciach a majú robiť majiteľovi radosť. A to určite získate bez ohľadu na to či sa rozhodnete pre Mustang alebo Camaro. Radosť za volantom a neustály úsmev na tvári máte zabezpečný, bez ohľadu na to, pre ktoré z týchto muscle cars sa rozhodnete. Alebo sa posuniete o level vyššie s Corvette?
Ford Mustang V8 | Chevrolet Camaro V8 | |
---|---|---|
Motor | V8 atmosféra | V8 atmosféra |
Objem | 4951 cm3 | 6162 cm3 |
Výkon | 324 kW (435 k) pri 6500 ot/min | 333 kW (453 k) pri 5700 ot/min |
Krútiaci moment | 530 Nm pri 4250 ot/min | 617 Nm pri 4600 ot/min |
Prevodovka | Automat 6 stupňov | Automat 8 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | ||
Dĺžka | 4784 mm | 4784 mm |
Šírka | 1916 mm | 1880 mm |
Výška | 1394 mm | 1340 mm |
Rázvor osí kolies | 2720 mm | 2812 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1680/- kg | 1769/2200 kg |
Batožinový priestor | 408 l | 254 l |
Povinné údaje | ||
Maximálna rýchlosť | 250 km/h | 290 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,8 s | 4,6 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 18,6/8,2/12,0 | 17,5/7,9/11,5 |
Emisie g CO2/km | 281 | 260 |