Cupra prevzala rastovú výhodu a aktuálne je už takmer na úrovni Seatu. Veď za minulý rok sa podarilo umiestniť až 230 000 kusov z užšieho modelového radu, kým Seat zvládol 288 500. Je to zaujímavé, lebo na modeloch Cupra je vyššia pridaná hodnota a Formentor je ťahúňom predaja celého zoskupenia značiek.
Veď sa ho predalo až 120 000 kusov. Toľko sa nepredalo ani Leonu spoločne s obomi znakmi. Leon aj Formentor aktuálne prichádzajú s modernizáciou. To znamená, že sú v polovici životného cyklu pod značkou Cupra.
Cupra Formentor
Asi jasné, že Formentor je najdôležitejší model značky. Prichádza s modernizáciou predvádzajúcou úplne novú tvár v prednej časti. Maska chladiča už nie je na svojom mieste, na jej miesto sa nasťahoval žraločí nos. Formentor sa musí vedieť nadýchnuť cez obrovskú dieru v nárazníku.
Prednú časť ešte odlíšia nové svetlomety s trojuholníkovým tvarom a tromi trojuholníkovými prvkami denného svietenia. Tieto svetlá môžu byť buď štandardné, alebo môžu disponovať maticovým systémom na selektívne vypínanie niektorých lúčov.
Kým predná časť je určite zaujímavá, nemenej zaujímavé sú aj nové zliatinové disky s priemerom 18 a 19 palcov. Veď na VZ menšie ani nedáte kvôli systému bŕzd. Verzia VZ modelu Formentor prinesie za príplatok aj väčšie brzdy Akebono, zo Slovenska, s priemerom kotúčov 375 mm vpredu a šiestimi piestikmi v predných strmeňoch.
Zadnú časť vylepší nová svetelná lišta ťahajúca sa takmer cez celú šírku auta. Rozdeľuje ju vlastne iba znak, ale aj ten svieti. Celkový efekt majú zadné svetlá vytvárať taký ako vytvárajú aj predné, akurát aj tu je výrazný 3D efekt.
Interiér možno vyzerá rovnako, ale aj tu sa zjavili nejaké zmeny. A celkom veľké. Stredový displej môže mať až 12,9 palca a využíva úplne nový systém, novú generáciu, ktorá má lištu aplikácii a lištu klimatizácie vždy poruke. Tým sa čiastočne kompenzuje eliminácia tlačidiel už od začiatku.
Pod samotným displejom bude tiež lišta s posuvnými nastavovaniami teploty a hlasitosti, ale teraz už bude podsvietená. A aby toho nebolo málo, okrem nových vizualizácií na displeji pred vodičom bude iný aj stredový tunel, ktorý má pripomenúť príbuznosť s modelom Tavascan.
Cupra oznámila, že aj pre Formentor má pripravené nové poťahy a niektoré z nich sú až so 73-percentným podielom recyklovaných materiálov.
Veľkých zmien sa dočkal podvozok s novou verziou podvozku DCC, čiže toho s adaptívnym nastavením. Ale nemenej dôležité je použitie agregátov. Základný 1,5-litrový štvorvalec s manuálnou prevodovkou a rovnako sa mild hybridom a automatom ostávajú rovnaké s výkonom 110 kW (150 k). Rovnaký výkon bude mať aj a verzia s 2 litrami objemu spaľujúca naftu.
Vylepšeniami ale prešiel dvojlitrový štvorvalec na benzín, ktorý bude mať pohon všetkých 4 kolies a automat. Bude mať výkon až 150 kW (204 k). Toto sú základné verzie, ku ktorým sa pridávajú ešte verzie VZ a plug-in hybridy.
VZ s pohonom prednej nápravy prinesie výkon 195 kW (265 k) a štvorkolka bude mať až 245 kW (333 k), podobne ako limitovaná verzia Golfu R.
Väčším skokom prešiel plug-in hybrid. Pod označením eHybirid sa teraz skrýva 1,5-litrový štvorvalec, čiže novší motor TSI Evo 2, ktorý spolupracuje so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá má v telese schovaný elektromotor. Samotný elektromotor má 85 kW (115 k) a celý plug-in hybrid má štandardne 150 kW (204 k). Ale verzia VZ s plug-in hybridom má až 200 kW (272 k). Ešte dôležitejšie je, že batéria poskočila na kapacitu využiteľných 19,7 kWh, čo umožňuje dojazd viac ako 100 km na nabitie a nabíjanie bude možné buď výkonom 11 kW striedavého prúdu, alebo 50 kW jednosmerného prúdu.
Cupra Leon
Čo by ste čakali, že sa zmenilo na modeli Cupra Leon? V podstate to, čo na modeli Formentor. Vizuálne zmeny zvonka sú takmer totožné a vnútri je to tiež rovnaká pesnička. Tu je dôležité, že Leon je oproti modelu Formentor nižší a zachováva si dynamické proporcie. Zachováva si taktiež dva druhy karosérie. Buď zvolíte päťdverový hatchback, alebo predĺžené kombi.
Rozdielom bude nižšieho modelu je ale zopár motorov. Pre oba modely bude dostupný rovnaký 1,5-litrový motor TSI Evo 2, ktorý bude mať buď manuálnu prevodovku, alebo mild hybrid a automat. Rovnaký bude aj dvojlitrový naftový motor a vlastne aj plug-in hybridy. Dojazd, ani nabíjanie sa oproti Formentor-u nemenia a sú totožné pre obe verzie karosérie Leonu.
Poďme ale na tie rozdiely. Kombi môžete mať s dvojlitrom dosahujúcim 150 kW (204 k) a pohonom všetkých 4 kolies. Lenže dynamicky zameraný hatchback zase prinesie dvojliter s výkonom 221 kW (300 k), ktorý bude smerovať výlučne na prednú nápravu. Na prednej náprave bude naviac elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál.
Vrcholom všetkých verzií Leonu, pod vedením automobilky Cupra, bude dvojliter s výkonom 245 kW (333 k) a bude poháňať všetky 4 kolesá. Naviac bude mať rovnakú zadnú nápravu s možnosťou vektorovania, s dvomi miltilamelovými spojkami pre každú poloos samostatne. Práve takéto prevedenie, ktoré má aj Formentor, umožňuje naplno využiť režim Cupra Mode a ešte využiť aj režim Drift.
Otázkou teda ostáva ako dopadne Seat Leon, ktorý by vlastne tiež mala dostať nejakú modernizáciu v tejto dobe.