Môžete si kúpiť BMW radu 7, môžete si vybrať Audi A8, ale vždy keď zastavíte na križovatke vedľa Mercedesu triedy S budete spochybňovať svoju voľbu. A ak ste zvolili práve to auto, ktoré má hviezdu na kapote, nič okolo vás nebude zaujímať.
Po verzii S350 BlueTec, pri ktorej sme odporučili kašlať na naftu, sa k nám dostala verzia, za ktorú by sa nehanbil ani diktátor krajiny Wadiya a ani ktorýkoľvek známy hip-hopový predčítavač. Ale to asi nie je cieľová skupina na ktorú je S500 4Matic zamerané. Ak sme pri naftovej alternatíve písali o konkurencii vnútrokontintentálnym aerolíniám, tak benzínový osemvalec v hlave vyvoláva myšlienku o ceste do Káhiry cez Turecko a Arabský polostrov.
Päťstovka je medzi luxusnými sedanmi pojem. Hlavne teda v spojení s písmenom S. Majestátne tvary podčiarkol balík doplnkov AMG. Hneď spredu sa na svet neusmieva predný nárazník. Vyzerá výrazne agresívnejšie. Tým môže odplašiť šuchtákov z rýchleho pruhu jazdiacich iba 130 km/h. Disky by si síce možno zaslúžili ešte jeden palec naviac, ale aj 19-palcové s päťlúčovým dizajnom a logom AMG vyzerajú dôstojne. Opticky sa tvária väčšie ako mnoholúčové s rovnakým priemerom. Zozadu určite zaujmú koncovky výfuku, ktoré je vidieť. Výfuky nie sú schované za nárazníkom, ale majú voľný priebeh cez otvory tvaru, ktorý by sa dal charakterizovať ako niečo medzi kosodĺžnikom a lichobežníkom. Výsledné skúmanie zovňajšku auta hovorí jasne v prospech balíka AMG pre akýkoľvek motor.
V momente ako vstúpite do interiéru sa vám spomalí tep. Všetky hektické záležitosti necháte za automaticky dovieranými dverami. Na ich výplni si elektricky nastavíte všetky možné detaily posunu jednotlivých segmentov. Zapnete si vyhrievanie alebo vetranie, prispôsobíte elektricky volant a nemusíte ničím odušu točiť ani nič mechanicky štelovať. Všetky nastavenia sú len o stláčaní a posúvaní tlačidiel. Sedíte pohodlne? Nie? Ale no tak, aj Pinokiovi narástol nos, keď nehovoril pravdu. V tých sedadlách sa bude pohodlne cítiť snáď každý. Ak máte šoféra, tak garantujeme, že aj napriek krátkemu rázvoru budete sedieť vzadu. Ak ste mali nastavené sedadlo vodiča pre seba a máte dva metre, tak pri presadaní budete chvíľu rozmýšľať, či budete mať dosť miesta na kolená. Nie, dosť miesta mať nebudete. Bude ho kráľovsky. So šoférom nikdy nesadnete na sedadlo vpravo vpredu. Vzadu sú možnosti nastavenia sedadiel skoro rovnaké ako vpredu. Plus máte k dispozícii LCD displej napojený na harddisk s kapacitou 200GB, na ktorom môžete mať filmy, hudbu a mnoho iných súborov. Mávate problémy s chladnými lakťami, priplaťte si za vyhrievané lakťové opierky v strede a vyhrievané opierky vo dverách. Konštruktéri asi mysleli naozaj na všetko. Ak však častejšie cestujete vzadu, aj napriek obrovskému priestoru kratšej verzie, porozmýšľajte o predĺženej alternatíve Long so 14 centimetrami naviac, alebo počkajte ešte na obrovskú verziu XL. Jej veľkosť ešte nie je známa, ale bude obrovská. Skoro väčšia ako Maybach.
Od eSka čakáte, že bude niečo extra, že bude výnimočné a že bude stáť nad väčšinou obyčajných áut. Keď chcete toto, tak určite nesiahnete po naftovom šesťvalci. A ani hybrid nebude tou voľbou. Logicky sa obrátite k benzínovým monštrám s osem a viac valcami. Veď nafta sa leje do traktora a baterky sa strkajú do diaľkového ovládača od telky. V prípade benzínu sa ako základ objaví nami testovaná verzia S500. Síce má v základe iba pohon zadnej nápravy, ale za 4000 eur sa dá zvoliť alternatíva s veľavravným nápisom 4Matic, čiže pohonom všetkých kolies.
Prezradíme to hneď na začiatku. S500 4Matic je presne tým eSko, ktoré budete potrebovať. Je nad slnko jasné, že S63 AMG má lepší zvuk, ale to, čo od veľkého auta očakávate je v prvom rade komfort, nie športové prejavy. S500 4Matic s AMG balíkom vyzerá ako najlogickejšia voľba. A to auto zatiaľ iba stojí. Nech máte kľúčik v ktoromkoľvek vrecku, naštartujete tlačidlom pod volantom. Chladný hliníkový povrch je tým, čo pri štartovaní naozaj chcete mať pri končekoch prstov.
Stlačíte tlačidlo a nič sa nedeje. Len vyskočia otáčky. Motor V8 má neuveriteľne tichý a kultúrny chod. AMG pľuje a prská, 500vka je kľudná. Rozbehnutie prebieha úplne nenútene, cítite, že vás sila tlačí do sedadiel, ale stovka za 4,8 sekundy sa bude zdať ako prehnaný údaj. Ale nie je. Všetko je o pocitovej rýchlosti. Deväťdesiatka medzi obcami je v triede S príšerná nuda. Pripadáte si ako v iných autách pri šesťdesiatke. Z pocitového hľadiska sa ku medzimestským presunom hodí skôr cifra 140 km/h, ale tá nie je legálna. Takže zapnúť tempomat a nechať sa viezť. Ak náhodou pôjdete cez pruhy bez toho, aby ste o tom vedeli, auto sa samo vráti tam, kam patrí. Cestovanie vzadu rýchlosti ešte viac skresľuje. Sedíte a všetko ide akosi pomaly. Až keď cez vodičove plece pozriete na tachometer zistíte, že vôbec nejdete pomaly.
Spotreba sa asi pri aute za 153 tisíc, koľko stál testovaný kus, riešiť nebude, ale ak áno, tak pripraví príjemné prekvapenie. Kombinovaná cifra je v údajoch stanovená na 9,1 litra na sto kilometrov. V reálnom svete sa tak bez problémov stane, že sa dostanete na cifry okolo 10-11 litrov. Ale stále máte pod nohou potenciál, ktorý skrýva 335 kW (455 k) a 700 Nm. Pri pohľade na palubný počítač a údaj o konzumovanom množstve paliva spravíte, v tomto aute, iba jedinú vec, prepnete na zobrazovanie čohokoľvek iného, toto nebude stredobodom pozornosti. Na spotrebu sú predsa podradnejšie verzie s naftou a baterkami.
Pri teste sa potvrdilo presne to, čo sme predpokladali počas testu S350 BlueTec. Veľká limuzína lepšie vyznie s motorom V8 s prepĺňaním a spaľovaním benzínu. Ak teda veľa cestujete, neváhajte, toto je presne to auto, ktoré splní všetky požiadavky na dlhé cestovanie. A rovno si priplaťte aj 5100 eur za Magic Body Control. Ak neviete, čo to je, pozrite si reklamu so sliepkami. A ak vám to v hlave víri, toto naozaj nie je PR
článok, to sú naše vnemy spísané do reálneho testu.
Partner testu: Mercedes-Benz Motor-Car Žilina
Motor | V8 |
Objem | 4663 cm3 |
Výkon | 335 kW (455 k) pri 5250-5500 ot/min |
Krútiaci moment | 700 Nm pri 1800-3500 ot/min |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5116 mm |
Šírka | 1899 mm |
Výška | 1496 mm |
Rázvor osí kolies | 3035 mm |
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) | 2050/665 kg |
Batožinový priestor | 510 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 12,8/6,9/9,1 |
Emisie | 211 g CO2/km |