Tak extrémne ako značka Cummins nie je s naftovými motormi zviazaná žiadna iná. Dokonca ani Volkswagen Golf TDI štvrtej generácie nie je takou naftovou ikonou ako motory Cummins. Poháňajú všetko od lodí, cez kamióny, cez pracovné stroje, centrály, až po veľké pick-upy RAM. Lenže teraz prichádza zlomový bod. Po viac ako 100 rokoch prichádza Cummins s benzínovým motorom B6.7 Octane.
Nový motor je, celkom logicky, odvodený od motoru B6.7 Diesel. Má aj rovnaké parametre v hodnotách maximálnych výkonov. Akurát bude trochu viac variabilný. Výrobca motorov tvrdí, že agregát je pripravený aj na nové normy prichádzajúce do platnosti až v roku 2027. To by mohla byť výborná správa pre všetkých výrobcov kamiónov a podobných vozidiel v USA. Firma Cummins totiž nemá ako primárny trh žiadne európske časti, ale práve Severnú Ameriku.
Nový motor Cummins bude mať vraj až o 10 % väčšiu hospodárnosť ako podobne veľké benzínové agregáty v podobných vozidlách. No lenže tie vlastne neexistujú. Alebo ich je veľmi málo, takže referenčný rámec je trochu nadnesený. Jedno je však jasné, vrcholná verzia bude mať 221 kW (300 k) a 895 Nm. Bude ich dosahovať v intervale od 1800 do 2400 otáčok. Výrobca motorov vyrába aj naftovú verziu s rovnakými hodnotami. Tá má rovnaký výkon, ale krútiaci moment je dostupný od 1400 do 2300 otáčok. Takže tam je ten interval trochu väčší. Už z toho to sa dá čítať, že benzínový motor bude mať skôr naftovú charakteristiku. Ale tým Cummins nekončí.
V ponuke bude aj prevedenie 200/600, ktoré bude mať 147 kW (200 k) a 800 Nm. Takisto bude na výber 220/600, ktoré pri rovnakom krútiacom momente dosahuje výkon 162 kW (220 k). No a úplný stred medzi týmito 2 základnými a tým vrcholným bude 260/600, ktorý prinesie 191 kW (260 k) a znova 800 Nm.
Výber agregátov by teda bol a zaujímavejšie je, že dokáže fungovať aj na benzíne s oktánovým číslom 87. Tento benzín je ekvivalent európskej 91-tky, ktorá sa používala kedysi. Ale dôležité je vedieť fakt, že vďaka tomuto použitiu základného paliva je možné agregát tankovať na všetkých benzínových pumpách naprieč Spojenými štátmi americkými.
Hovoril som, že nový motor spĺňa normy CARB a EPA platné od roku 2027, ale to iba za predpokladu, že v platnosti ostanú a nestanú sa žiadnymi prežitkami vďaka pánovi s oranžovou pokožkou a freestyle ofinou.
Ešte sa nehovorí o konkrétnych inštaláciách, ale Cummins je na svoj výtvor náramne hrdý. Šepká sa, že prvé vozidlá, ktoré dostanú tieto nové motory budú vozidlá Kenworth s klasickým úžitkovým zameraním, prípadne vo forme ťahačov. Majú to byť vozidlá T180 až T480, ktoré patria do tried 5 až 7. A to už si asi vygooglite. Tieto triedy amerických kamiónov sú španielskou dedinou.