BYD prichádza na náš trh, skúsil som si Seal a Seal U

Čínska automobilka BYD prichádza aj na náš trh, pričom predstavenie bolo naozaj veľkolepé. Konalo sa na Bratislavskom hrade a nečakane bolo na výber aj niekoľko áut Seal, Seal U a Sealion na testovacie jazdy. Konkrétne boli dostupné všetky tri modely v troch skupinách. Novinári dostali vozidlo aj spolucestujúceho priamo prideleného, takže tu až taká zásadná voľnosť neprišla.

Mne sa podarilo dostať za volant sedanu BYD Seal a plug-in hybridného stredného SUV BYD Seal U.

BYD Seal 3.8s

Sedan z ponuky automobilky s názvom Seal, ktorý sa dá z angličtiny preložiť ako tuleň, vyzerá veľmi hladko a predvádza línie, ktoré môžu byť akousi variáciou na to, čo ukazuje Mercedes EQS. Auto s dĺžkou 4 980 milimetrov pôsobí na prvý pohľad moderne a až extrémne európsky. Nie je to len o prednej časti s veľmi decentným tvarovaným, ale kompletne o celom vozidle. A zadok? Mazda 3 Sedan, ak by sa z nej stal elektromobil by bola nadšená!

Mňa však na tomto aute zaujalo niečo úplne iné. Áno, tvary sú fajn, všetko je bez problému, ale čo znamená ten nápis na veku batožinového priestoru? Prečo je tam 3,8s, veď toto auto nemá spaľovací motor, toto je elektromobil! Dedukcia hovorí jednoznačne. Nápis 3.8s znamená zrýchlenie z nuly na 100. Takže áno, vyskúšal som si najvýkonnejšie prevedenie dosahujúce 390 kW (530 k). A to znamená aj nie úplne najvyšší dojazd. Najvyšší dojazd má predsa prevedenie s pohonom zadnej nápravy a touto väčšou batériou.

Zvonka teda všetko fajn, auto vyzerá veľmi hladko, tak ako by mal elektromobil vyzerať. Lenže čo vnútri? Vnútri je znova auto až prekvapivo európske. Má všetky tvary normálne, také, ktoré sú adekvátne vozidlu a zostáva tu aj dostatok tlačidiel. Dokonca má aj tlačidlo na otočenie displeja. Áno, čítate správne, veľký televízor môžete mať buď horizontálne, alebo vertikálne.

A zistil som, že ani keď ho otočíte ručne nasilu, tak sa nepokazí. Až potom som našiel dve tlačidlá, ktoré toto dokážu. Okrem volantového je jedno aj v samotnom systéme na spodnej lište. Veľkým prekvapením je pre mňa extrémne dobrá kamera. Vlastne všetky štyri. BYD Seal využil asi to najlepšie, čo bolo v ponuke a napríklad oproti najnovšej generácii wolfburských vozidiel je kvalita zobrazenia na displeji o poznanie lepšia.

Pri infotainmente je ale ešte treba chvíľu ostať. Niektoré preklady sa až tak veľmi nepodarili. Sú ťažkopádne a sú najmä trochu divné. To všetko príde k vylepšeniu pri modernizácii. Systém v BYD Seal je ale aj tak rozumne použiteľný.

Použiteľný je ale aj volič prevodovky, ktorý má kryštálové prevedenie a je v strede. Okolo neho sú sústredené vlastne ovládania všetkého ostatného, čo ostalo na tlačidlách. Čínska automobilka išla hlavou proti múru a spravila ovládanie, ktoré je úplne jednoduché a dalo by sa nazvať štandardným z pohľadu akejkoľvek inej jazdnej charakteristiky.

Štartujem a vyrážam. Ticho nie je prekvapením, možno trošku viac počuť podvozok a hluk od neho, ale nie je to nič zásadné. Kvalita spracovania aj na vynikajúcej úrovni, nič nevŕzga a jediné čo mi vadí je extrémne široké použitie lesklého čierneho plastu.

BYD Seal s výkonnejším pohonom má pôsobiť exkluzívne a na niektorých miestach je dokonca aj s grafikou. Niekomu to môže sadnúť, nikomu nie je. Celkové stvárnenie mi trochu pripomína evolúciu interiéru Fiskeru Karma.

Pri obyčajnej jazde je BYD Seal celkom komfortný a v momente ako dupnete na akceleračný pedál, tak uvoľní všetku tú silu, ktorá v ňom drieme. Tak ako všetky ostatné modely napájajú aj tento Blade batérie. Batéria je bezpečnejšia a má funkciu štrukturálneho prvku, čo karosériu rozhodne spevňuje.

Seal U DM-i

Po krátkom rande so sedanom prechádzam do SUV, ktoré bude jediným BYD s pohonom zahŕňajúcim spaľovací motor. BYD Seal U DM-i s dĺžkou 4 785 milimetrov a adekvátnym vnútorným priestorom. Má batožinový priestor s objemom 425 litrov a prinesie niekoľko možností batérií a pohonu.

Tento veľké SUV Tuleň tiež predvádza priestranný interiér, ale k tomu má aj veľmi príjemne tvarovanú prístrojovú dosku. Vlastne sa môže znova porovnávať s akokoľvek európskou, či japonskou konkurenciou. Až na ten fakt, že znova je v strede masívny otočný dotykový displej. Logika ovládania a rozloženie prvkov je ale iná ako pri obyčajnom nízkom modeli Seal na elektrickú energiu.

BYD Seal U sa spolieha na štvorvalcový 1,5-litrový motor, ktorý sám o sebe produkuje výkon 96 kW (130 k). K tomu sa pridáva aj elektrický motor a celkovo má najvýkonnejšia štvorkolka výkon 239 kW (324 k). Čerpá buď z batérie s kapacitou 18,3 kWh, alebo z batérie s kapacitou 26,6 kWh. Na tú väčšiu dokáže prejsť až 123 km.

Ak by ste chceli vedieť cenu, tak základné prevedenie stojí 38 490 eur, ale ak chcete tú väčšiu batériu, tak si zaplatíte s výbavou Comfort 40 990 eur. Výhodou BYD Seal U je aj možnosť verzie Design s pohonom všetkých 4 kolies za 45 590 eur. Batéria je samozrejme Blade Battert, ako aj v elektrickom vozidle.

Na náš trh prichádza aj model Sealion, ale ten som si nevyskúšal. Ten je čisto elektrický a tiež má niekoľko zaujímavostí.