Volvo má vo výrobe zdvihnutých kombíkov naozaj dlhú tradíciu. Nebolo úplne na začiatku, ale spopularizovalo kategóriu. Podobný štýl mal aj Seat Leon ST X-Perience. Lenže Seat naskočil na vlnu až príliš neskoro, teda v porovnaní s Volvom. Veď teraz sú zdvihnuté autá a plastové lemovania naozaj v kurze.
Švédska automobilka, teraz v čínskych rukách, tiež využíva takéto fígle, nazvané Cross Country, pri viacerých modeloch. Medzi nimi je hatchback V40, čo by nebolo také prekvapivé, ale aj sedan S60. V60 je takou klasikou, aj keď nie tou najcharakteristickejšou. Tou je predsa V70.
Rozdelené svetlá už nie sú
Spočiatku bolo Volvo V60 iba nízke s rozdelenými prednými svetlami. Verzia Cross Country pribudla až k faceliftu so spojenými svetlami v roku 2015. Za tými stojí už nový vlastník automobilky. Zdá sa nám, že práve odchod Volva od Fordu bol naozaj vynikajúcou správou. Nech sú to aj Číňania, investície idú správnym smerom a švédska automobilka napreduje ako málokedy.
Dôkazom je aj Volvo V60 Cross Country. Už to nie je veľký krabicovo tvarovaný kombík s hranami tak ostrými, že už pri státí režú vzduch. V60 už ako základné, nezvýšené, kombi pôsobí dynamicky a vidno, že praktickosť nahradil vo veľkej miere imidž.
Veľkú prednú masku delí na dve diagonálna lišta, ako je u Volva zvykom. A rovnako ju ozvláštňuje aj divná čierna plocha v ľavom rohu. To je radarový tempomat a niektoré bezpečnostné systémy. Cross Country sa spredu prezentuje aj imitáciou začiatku lišty na ochranu motora. Začiatok plastových lemov sa len decentne prejavuje na bokoch nárazníka.
Ako spojnica medzi plastovými obkoleseniami kolies funguje ďalšia imitácia, teraz nástupných prahov. Zozadu najviac vyniknú tvary bokov kombi. Sú to podobné línie s akými prišla prvá generácia Volva S80, ktoré navrhol Peter Horbury a naštartoval novú etapu automobilky. To, že toto nie je obyčajná, nízka V60 ukazuje okrem svetlej výšky dvihnutej o 6 centimetrov znova aj imitácia plechovej ochrany podvozka. To, že aj koncovky výfukov sú okrúhle a schované za lichobežníkmi nás neprekvapuje. Nič z imitácií však nevadí a auto ako celok pôsobí elegantne a hrdo.
Dizajnérsky unikát
S Volvom S40 druhej generácie Volvo pripravilo aj tenkú stredovú konzolu, za ktorou bol odkladací priestor. V60, ani ako Cross Country nie je iná. Akurát sa dá povedať, že odkladací priestor je zbytočný, lebo do neho reálne toho veľa nedáte. Maximálne nabíjačku na telefón. Takže až taký zbytočný nie je. Stredová konzola naviac disponuje naozaj pekným povrchom s kovovo pôsobiacimi kolieskami ovládania.
Aj napriek veľkému počtu tlačidiel sa v nich dá ľahko vyznať a uznávame, že ergonómia je omnoho lepšia ako na niektorých displejových softvérových tlačidlách. V60 nemá dotykový displej. Ale ten, ktorý je v strede hore sa dá úplne bez problému ovládať aj tlačidlami z volantu. Jedno posuvné, potvrdenie a návrat. To je všetko, čo treba na zvládnutie. Spočiatku síce systém pôsobí zložitejšie, ale to je maximálne prvú polhodinu. Potom už všetko ide ako po masle. A naviac navigácia ponúka krásne vyzerajúce 3D budovy. Tu Volvo nezaváhalo, akurát sa systém Sensus dlhšie načítava. Rovnako ako nezaváhalo pri audiosústave, aj tej základnej. Hrá nadpriemerne dobre.
Okrem stredného displeja je jeden aj miesto klasických ručičkových prístrojov pred vodičom. Najlepší je v nastavení Elegance. Dynamický režim je až príliš červený a do očí bijúci. Štandardne nájdete klasické ručičkové prístroje, digitálny panel je za príplatok 390 eur, okrem výbavy Summum, kde je štandardne. Tento príplatok je otázny a záleží na preferenciách. Aj základný analógový vyzerá veľmi dobre.
Priestorovo nie je V60 až taký zázrak a imidžový exteriér predurčuje, čo bude vnútri. Vzadu je miesta akurát. Teda ak má vodič do 190 centimetrov. Potom sú už pomery dosť stiesnené. Ani kufor nepredstavuje objemové orgie, pre tie treba vybrať väčšie kombi V70. Vpredu však problém s priestorom nebude a vodič aj spolujazdec majú fakt vynikajúco tvarované sedadlá, v ktorých nie je problém zvládnuť kontinentálne presuny.
201 mm
Volvo V60 Cross Country má svetlú výšku 201 milimetrov, čo je o 60 viac ako základné kombi. To je približne toľko, koľko má iPhone 5 na šírku. Nevyzerá to ako veľa, ale práve tých 6 centimetrov môže byť rozdielom medzi bezproblémovým prejazdom a rozrazením olejovej vane. Veď aj Dacia Duster so štvorkolkou má len o 9 milimetrov viac ako V60 Cross Country.
Zaujímavosťou pohonu všetkých štyroch kolies nie je ani tak to, ako vlastne funguje, ale s akými motormi je spojený. V60 D4 znamená síce unifikovaný výkon 140 kW (190 k), ale dvojkolka má dvojliter so štyrmi valcami a možnosťou osemstupňového automatu. AWD, čiže pohon všetkých kolies využíva starší agregát s objemom 2,4 litra a piatimi valcami. Ten spolupracuje iba so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.
Prevodovka radí fakt krásne, aj v manuálnom režime. Chýba jej na diaľnicu siedmy prevodový stupeň, ktorý by znížil spotrebu z ôsmich litrov. A tiež jej chýbajú pádla pod volantom. Väčšinou toto nekritizujeme, ale v prípade V60 Cross Country to viete zmeniť príplatkom iba 190 eur. A spravte to. Podvozok je na takto vysoké auto dosť agilný, nebojí sa zákrut a práve radenie pod volantom by pocit ešte zlepšilo.
Naladenie jazdných vlastností vyzerá spočiatku na mäkký diaľničný krížnik. Lenže za tým sú mäkké zimné pneumatiky a sedemnásťpalcové disky. Na osemnástkach viac vynikne tuhšie naladenie a ochota auta vrhať sa aj do ostrejších prejazdov zákrut. Pri testovanom kuse však znova úradujú pneumatiky. Ak idete bez plynu, tak ťažší päťvalec určí jemnú nedotáčavosť. Máte štvorkolku, takže zákruty treba ísť s plynom. Vtedy sa V60 aj ako Cross Country stáva dlhšie neutrálnou.
Tuhosť podvozku sa prejaví aj na poľných cestách, kde auto viac poskakuje. Ak budete na V60 Cross Country AWD chcieť využiť aj asistenta na zjazd z kopca, tak to nie je len o stlačení tlačidla. Musíte dať prevodovku do manuálneho režimu a zvoliť jednotku. Až vtedy sa spustí. Celkom zvláštny proces. Omnoho jednoduchší je adaptívny tempomat s krásnym plynulým brzdením až do zastavenia.
A aby sme nezabudli, pri striedmej jazde sa spotrebou dokážete dostať pod 7 litrov. Ale na zimných pneumatikách bude priemer skôr okolo 7,5 litra na sto kilometrov.
Imidž prevláda
Viac ako veľkým kombi je V60 Cross Country imidžovým autom. So zvýšením a plastovým lemovaním vyzerá naozaj dobre. Cena testovanej verzie sa síce vyšplhala na 54 tisíc eur, ale za kombináciu výkonu, samotného motora, prevodovky a pohonu všetkých kolies je to primeraná suma. Veď hlavným konkurentom je Audi A4 Allroad, oproti ktorému je Volvo stále lacnejšou alternatívou. Len nezabudnite na tie pádla pod volantom. Alebo si kúpte rovno sedan. Ten je fakt unikátny.
A ešte jedna vec je na V60 dôležitá. Má asi to najkrajšie vnútorné spätné zrkadlo, aké sme kedy v aute videli.
Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Volvo V60 Cross Country D4 AWD
Motor | R5 nafta |
Objem | 2400 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 420 Nm pri 1500-3000 ot/min |
Prevodovka | Automat 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4637 mm |
Šírka | 1899 mm |
Výška | 1545 mm |
Rázvor osí kolies | 2774 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1836/2300 kg |
Batožinový priestor | 430/1241 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 205 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | -/-/5,7 |
Emisie g CO2/km | 149 |